Dlaczego Wiedźmin 3 i Cyberpunk 2077 mają tak genialne questy poboczne? Deweloper zdradza sekret
Studio CD Projekt RED przyzwyczaiło nas, graczy, do genialnych zadań pobocznych w swoich grach. Wiedźmin 3: Dziki Gon i Cyberpunk 2077 wypakowane są questami, które wspominamy przez długie lata. Gdzie tkwi sekret tak świetnie poprowadzonych aktywności dodatkowych? Jeden z twórców gier postanowił zdradzić sekret, który pomaga im osiągnąć taką jakość.
Wiedźmin 3 i Cyberpunk — gdzie tkwi sekret idealnych zadań pobocznych?
Mimo upływu lat od premiery, w dalszym ciągu uznajemy grę Wiedźmin 3: Dziki Gon za jedną z najlepszych produkcji RPG w historii. Nie ma w tym nic dziwnego, w końcu tytuł został wypakowany tym, co w grach najlepsze. Otrzymaliśmy świetną fabułę, ale też masę dodatkowych i wciągających zadań pobocznych. Gry tworzone przez CD Projekt RED to swoisty wyznacznik tego, jak powinno się pisać dodatkowe questy. To na swój sposób odrębrne historie, posiadające własnych bohaterów i ścieżkę fabularną. Czasami można odnieść wrażenie, że natrafiliśmy na wątek główny — a to “tylko” poboczna historia, którą akurat udało nam się odkryć.
Podobnie wygląda sytuacja w przypadku Cyberpunk 2077. Jako gracze to uwielbiamy, bo uzyskujemy w ten sposób niezwykle immersyjny świat, żyjący i wypełniony dobrze napisanymi bohaterami. Dlaczego akurat polskie studio tak dobrze opanowało tę sztukę i jakim cudem udaje im się to na tyle dobrze? Główny scenarzysta gier, Paweł Sasko zdradził sekret na sukces w ostatnim wywiadzie dla PC Gamera.
Quest idealny
I nie jest on specjalnie zaskakujący. Jak przyznał Sasko, w głowach projektantów pojawia się cała masa pomysłów. Kluczem jest jednak właściwa selekcja, dzięki której są w stanie znaczną część z nich po prostu odrzucić. W ten sposób krystalizuje się krótka, ale bardzo dobra lista potencjalnych zadań:
Dobry projektant ma współczynnik akceptacji swoich pomysłów na poziomie od 5 do 10%. Jeśli ktoś ma 10%, to prawdopodobnie jest to jedna z najlepszych osób, jakie mamy w zespole. Nikt, żaden artysta nie ma tylko świetnych pomysłów. Wszyscy mamy gówniane pomysły i mnóstwo ich, wybieramy tylko 5% najlepszych.
Paweł Sasko
Oznacza to, że około 90-95% potencjalnych questów idzie najzwyczajniej w świecie do kosza. Praca w zespole ma konkretne ramy. Jak przyznał Paweł Sasko, projektanci dzielą się swoimi pomysłami, a następnie odbywają oni surową selekcję tematów, nad którymi będą dalej pracować:
Więc to, co robię z naszymi projektantami, mówię: OK, oto lista gatunków. Oto lista tematów, nad którymi chcę, żebyś pracował. Pisz mi propozycje. A potem piszą: 5, 10, 20 dziennie. Zasadniczo doskonała prezentacja to cztery zdania typu: To jest moja najlepsza propozycja.
Paweł Sasko
Co ciekawe, twórcy gry posiłkują się również internetowymi zestawieniami najlepszych zadań z własnych gier. Sasko wyjawił, że poszukiwał artykułów z listami najlepszych zadań w Cyberpunku i dodatku Phantom Liberty:
Właśnie szukałem artykułów o, no wiesz, najlepszych zadaniach w Cyberpunku lub Phantom Liberty, żeby zobaczyć, które zadania gracze postrzegają jako najlepsze.
Paweł Sasko
Jak widać, tworzenie zestawień TOP 10 i podobnych ma sens – korzystają z nich nawet twórcy!
Źródło: https://www.pcgamer.com/games/rpg/how-are-cd-projekts-side-quests-so-good-cyberpunk-quest-designer-says-they-reject-over-90-of-their-pitches/