TOP 10 konsol do gier, które zmieniły oblicze gamingu
4. PlayStation
- Procesor: 32-bitowy procesor RISC R3000A MIPS o taktowaniu 33,8688 MHz
- GPU: 32-bitowy, 1 MB VRAM
- Pamięć RAM: 2 MB
- Nośnik danych: Napęd CD-ROM x2
- Karty pamięci: 128, 256, 512 kB oraz 1, 2, 4, 8 MB
Od 1994 aż do 2000 roku trwała pełna dominacja ze strony Sony. Ich pierwsza konsola PlayStation okazała się swoistym killerem, najlepszym medium na jakikolwiek gatunek gier. Wydajne podzespoły w parze z odtwarzaczem płyt umożliwiły twórcom realizowanie produkcji zaawansowanych graficznie (pełne 3D) i gameplay’owo, które dziś uważamy już za kultowe, a część nadal jest rozwijana w ramach serii. Niechaj za przykład posłużą Resident Evil, Gran Turismo, Metal Gear Solid, Spyro, Crash Bandicoot, Tekken – bez nich nie istniałoby TOP 30 najlepszych gier PS1.
3. Nintendo Switch
- Procesor: Nvidia Tegra, 4 rdzenie ARM Cortex-A57, taktowanie 2 GHz
- GPU: 256 rdzeni CUDA, 1 GHz
- Pamięć: 4 GB RAM
- Pamięć wewnętrzna: 32 GB
- Karty pamięci: microSD do 2TB
- Nośnik danych: oryginalne kartidże z grą
Jak to się stało, że PSP, 3DS ani Wii U nie osiągnęły tyle, co Nintendo Switch? Wszystkie z nich kultywowały zasadę mobilności, ale tylko ta ostatnia z wymienionych konsol oferowała kompletną wolność i swobodę korzystania z niej. Kluczowa prawdopodobnie była wygoda konwersji urządzenia i jego działania – granie z odłączanymi kontrolerami, możliwość grania na TV i wbudowanym ekranie, wbudowane czujniki ruchu Joy-conów wzbogacające system poruszania się w grze. Co także zadecydowało o sporym sukcesie, to baza ekskluzywnych gier Nintendo (na czele z Mario i Zeldą) oraz coraz częstsze wydawnictwo gier AAA przez zewnętrzne studia.