TOP 10 konsol do gier, które zmieniły oblicze gamingu

top 10 konsole do gier
Publicystyka

Wygląd i działanie gier od samego początku zależne były od możliwości technicznych konsol. Oto TOP 10 konsol, które narzuciły tempo rozwoju.

Każda generacja konsol rządziła się swoimi prawami. Jednak możemy przyjąć, że niezależnie od celów biznesowych, wszyscy mieli w tym interes, aby rozwijać branżę. W końcu sprowadza się to do wyścigu o najlepszy sprzęt i gry, o dodatkowe funkcje i przewodnictwo w wybranej dziedzinie. Kto w swoim czasie był prekursorem i które z konsol do gier okazały się rewolucyjne? Oto mój punkt widzenia na branżę gamingową.

TOP 10 konsol do gier – najważniejsze urządzenia

10. Sega Dreamcast

Sega Dreamcast
  • Procesor: Hitachi SH-4/200 MHz
  • GPU: NEC PowerVR2/100 MHz, 8 MB VRAM
  • Pamięć RAM: 16 MB
  • Nośnik danych: GD-ROM, 1 GB
  • Karty pamięci: 128 KB

Zwykło się mówić, że historię piszą zwycięzcy i niestety Dreamcast nie zapisał się na zbyt wielu stronach, co jest jakby nie patrzeć paradoksem. Przeciętny z zewnątrz projekt obudowy konsoli Segi skrywał przełomową rzecz – modem sieciowy, który pozwalał grać online i przeglądać strony internetowe. Ale jest coś jeszcze. Przyzwoita wydajność urządzenia popchnęła producenta do stworzenia najdroższej i niezwykle ambitnej gry w XX wieku, Shenmue. Nie było jeszcze takiej przygodówki z otwartym światem, nieliniową historią i zaawansowanymi efektami graficznymi na jakiejkolwiek konsoli. I tenże tytuł oraz kilka innych rewolucyjnych dzieł były dostępne – przez jakiś czas – tylko na Dreamcast.


9. PlayStation 5

PlayStation 5
  • Procesor: 8-rdzeniowy, 3,5 GHz (zmienna częstotliwość), zmodyfikowana architektura Zen 2
  • GPU: RDNA 2 o wydajności 10,28 TFLOPS, 36 CUs (2,23 GHz, zmienna częstotliwość)
  • Pamięć RAM: 16 GB GDDR6/256-bit o przepustowości 448 GB/s
  • Pamięć wewnętrzna: customowy dysk SSD 825 GB (rozszerzenie pamięci o dysk SSD NVMe)
  • Nośnik danych: 4K UHD Blu-Ray, dysk zewnętrzny USB 3.0

Na razie nie poznaliśmy jeszcze pełni mocy PS5, i możemy długo nie poznać przez aktualną politykę Sony (chwilowe wycofanie się z dedykowanych exclusivów). Niemniej nową konsolę już teraz trzeba rozpatrywać jako game changer. Punktem zwrotnym jest rozwój technologiczny i sposób doświadczania gier. Tyczy się to pada DualSense (haptyczne wibracje i adaptacyjne triggery) oraz skoku wydajnościowego. Zadbano o standaryzację nowych trybów graficznych dla starych i nadchodzących gier na wyłączność, a w tym tryb z 60 kl/s.

Grzegorz Rosa
O autorze

Grzegorz Rosa

Redaktor
Ekspert w dziedzinie "kombinatoryki" w grach i zarazem człowiek, który wybrał drogę antagonisty. Nie boi się pisać treści niewygodnych dla innych. Specjalizuje się w publicystyce wszelakiej, krytykowaniu słabych gier, filmów, a nawet ludzi. Jako jedyny na świecie grał już w Wiedźmina 4...
Advertisement
Udostępnij:

Podobne artykuły

Zobacz wszystkie