TOP 10 konsol do gier, które zmieniły oblicze gamingu
6. Xbox Series X
- Procesor: Zen 2 – 8 rdzeni 3.8 GHz (3.6 GHz z SMT)
- GPU: RDNA 2, 12 teraflopów, 52 CUs, taktowanie 1.825 GHz
- Pamięć: RAM: 16 GB GDDR6 (10 GB – 560 GB/s, 6 GB – 336 GB/s)
- Pamięć wewnętrzna: 1TB NVMe SSD
- Nośnik danych: 4K UHD Blu-ray, karta rozszerzeń do 1TB
Gdyby porównać plany wydawnicze Sony i Microsoft, to wyjdzie, że póki co, producenci więcej obiecują niż dostarczają gier ekskluzywnych na next-geny. Aczkolwiek oddajmy cesarstwu co cesarskie, odłóżmy na bok deklaracje i weźmy pod uwagę faktyczne nowości, które definiują aktualną generację konsoli Xbox Series X. A jest ona na wskroś znamienna w modyfikacje na poziomie automatyzacji procesów renderowania i optymalizacji gier. Innymi słowy, mamy rewolucyjne FPS Boost, czyli funkcję softwarową, która usuwa input lag, przyspiesza wczytywanie, płynność i poniekąd remasteruje obraz gry. Obok tego Auto-HDR, modelujący na nowo poziom jasności i paletę kolorów, z indywidualnym zakresem zmian dla każdej produkcji. Wsteczna kompatybilność gier o kilka generacji do tyłu, błyskawiczny system przełączania gier i odległe premiery TESO VI, Fable, Starfield, Hellblade II to kolejne argumenty, które stoją murem za nowym Xboxem i jego rolą w rozwoju branży.
5. PlayStation 4
- Procesor: AMD Jaguar x86-64, 8 rdzeni o taktowaniu 1,6 GHz
- GPU: AMD Radeon Graphics Core Next o wydajności 1,84 TFLOPS
- Pamięć RAM: 8 GB GDDR5
- Pamięć wewnętrzna: HDD 500 GB / 1000 GB
- Nośnik danych: Blu-ray, dysk zewnętrzny USB 3.0
Z ogromną mocą wiąże się większa odpowiedzialność wobec oczekiwań graczy. Z ręką na sercu można stwierdzić, że Sony wzięło na siebie ten ciężar i do samego końca zachowało status quo dla PS4. Do dziś konsola sprzedała się w liczbie ponad 110 mln egzemplarzy, a wynikało to przede wszystkim z jednej rzeczy: świetnych, ekskluzywnych gier o bezkonkurencyjnej jakości (The Last of Us II, Uncharted 4, Until Dawn, God of War, Spider-Man). Sony miało wówczas licencje na najlepsze growe produkcje. Więc nie dla sprzętu, a rozrywki gracze zdradzali Xbox i PC lub też pielęgnowali w sobie nienawiść do PlayStation.