Akcje Sony lecą o 10 miliardów dolarów w dół. “To po prostu nie do przyjęcia”

PlayStation z graniem w 8K i 60 fps. To będzie rewolucja | Newsy - PlanetaGracza
Newsy PS5

Wygląda na to, że kto miał kupić, ten kupił. PS5 sprzedaje się świetnie, ale ostatnio Sony obniżyło prognozy sprzedaży. Na skutek tego straciło na wartości.

Niedawno pisaliśmy o problemach z wyprzedawaniem PS5 i Xbox Series X ze sklepów. Konsole nadal cieszą się wzięciem, ale zdecydowanie słabszym. Wygląda na to, że każdy gracz chętny na konsolę, już ją kupił. Dlatego też japoński gigant obniżył prognozy i taki tego efekt.

Przez PS5 Sony traci na akcjach

Sony ogłosiło w tym tygodniu, że spodziewa się sprzedać 21 milionów sztuk PS5 w roku fiskalnym kończącym się w marcu, a nie 25 milionów sztuk, jak wcześniej twierdziło. Jak donosi CNBC, na efekty nie trzeba było długo czekać. Akcje korporacji pospadały na łeb, na szyję, tracąc na wartości około 10 miliardów dolarów. Analitycy już od dłuższego czasu twierdzili, że prognozy firmy są zdecydowanie zawyżone.

Właśnie ze względu na słabnącą sprzedaż PS5, Sony prognozuje powolne zmierzaniu w kierunku końca tej generacji sprzętu do grania. Jeszcze w tym roku dostać mamy PS5 Pro, a później wszystko należeć ma już do PlayStation 6. Wedle nieoficjalnych informacji, korporacje spodziewają się początku next-genów w 2028 roku.

Marże większym problemem

Problem dla japońskiego giganta może być jednak inny i – niestety – zdecydowanie znacznie większy oraz trudniejszy do zażegnania. Analitycy niepokoją się wskaźnikiem marży operacyjnej w branży gier. W grudniowym kwartale 2023 roku wynosiła ona 6%, co stanowi spory spadek z 9% z analogicznego okresu rok wcześniej. Atul Goyal, analityk kapitałowy z Jefferies miał wskazać, że firma obecnie osiąga “prawie” najniższe współczynniki od dekady. Przed kwartałem styczeń-marzec 2022 roku marże w dziale gier wynosiły około 12% do 13% w ciągu ostatnich czterech lat, więc drastycznie więcej.

Ich obroty (przychody) ze sprzedaży cyfrowej, dodatkowej zawartości, cyfrowych pobrań są zawsze najwyższe… A jednak ich marże są najniższe od dekady. To po prostu nie do przyjęcia.

– skomentował analityk

Czynniki składająca się na ten wskaźnik to m.in. sprzedaż cyfrowa gier first-party, sprzedaż dodatkowej zawartości, a także popularność i liczbę klientów PS Plus. Goyal twierdzi, że japoński gigant ma wszystko, aby zmienić sytuację, ale nijak się to nie udaje.

Z kolei Serkan Toto, dyrektor generalny i założyciel firmy konsultingowej Kantan Games jest przekonany, że problemem są tu rosnące koszty produkcji gier wideo. Wydany w ubiegłym roku Spider-Man 2 kosztował (wedle nieoficjalnych danych) około 300 milionów dolarów. Wielkie budżety przekładają się na finalne zarobki ze sprzedaży, a to z kolei odzwierciedla się we współczynniku marży operacyjnej.

Artur Łokietek
O autorze

Artur Łokietek

Redaktor
Zamknięty w horrorach lat 80. specjalista od seriali, filmów i wszystkiego, co dziwne i niespotykane, acz niekoniecznie udane. Pała szczególnym uwielbieniem do dobrych RPG-ów i wciągających gier akcji. Ekspert od gier z dobrą fabułą, ale i koneser tych z gorszą. W przeszłości miłośnik PlayStation, obecnie skupiający się przede wszystkim na PC i relaksie przy Switchu.
Advertisement
Udostępnij:

Podobne artykuły

Zobacz wszystkie