Cyberpunk 2077: wszystkie informacje o grze CD Projekt RED
Na początku 2017 roku studio CD Projekt RED za pomocą Twittera opublikowało sześć znaków, przez które cały świat niemal oszalał. Mowa o kultowym już *BEEP*, mającym rzekomo zwiastować początek prac deweloperów, nad oczekiwaną grą pt. Cyberpunk 2077. Produkcja planowana była na kwiecień tego roku, po czym premierę przesunięto na 17 września, a ostatnio – już po raz kolejny – na 19 listopada 2020. Cóż, zanim więc zagramy, upłynie jeszcze sporo wody w Wiśle. Na szczęście mamy już całkiem satysfakcjonującą porcję informacji na temat tego, jak wyglądać będzie ów tytuł. Oto więc wszystko co wiemy na temat gry Cyberpunk 2077.
Czytając niniejszy artykuł należy pamiętać, że część zebranych w nim informacji, do czasu premiery gry może się zdezaktualizować bądź być po prostu nieprawdziwa, efektem sporej ilości niesprawdzonych przecieków, które do tej pory pojawiły się w sieci. Trzeba więc przyjąć, że ostatecznie gra może przybrać nieco inny kierunek, np. że mikrotransakcje, które na ten moment nie są dla gry przewidywane, jednak się pojawią (choć mamy nadzieję, że tak się jednak nie stanie).
Cyberpunk 2077 – najważniejsze informacje:
Cyberpunk 2077 – Data premiery
Choć początkowo planowano premierę gry na kwiecień tego roku, przełożono ją najpierw na 17 września 2020, zaś potem (całkiem niedawno) na 19 listopada 2020. Wiąż jednak nie wiadomo, czy jest to ostateczny termin pojawienia się gry na sklepowych półkach, mimo iż deweloperzy ze studia CD Projekt RED zapewniają, że tym razem kolejne przesunięcie nie wchodzi w grę.
Cyberpunk 2077 – Platformy
Cyberpunk 2077 pojawi się na pecetach oraz konsolach PlayStation 4 i Xbox One. Gra będzie też działać na PlayStation 5 oraz Xbox Series X dzięki wstecznej kompatybilności, i – co dość oczywiste – wyglądać jeszcze lepiej, właśnie na urządzeniach nowej generacji. Na wydanie pełnoprawnej wersji przeznaczonej dla PS5 i XSX poczekamy jednak do 2021 roku (dokładna data nie jest znana). Osoby, które wcześniej nabędą wersję gry na PS4 lub XONE, otrzymają wówczas darmową aktualizację do wersji na nowe generacje konsol. Na komputerach osobistych będzie można zagrać zarówno poprzez platformę GOG jak i Steam, a także dzięki launcherowi Epic Games. Cyberpunk 2077 pojawi się także na platformie streamingowej gier Google Stadia, która to jednak nie jest póki co dostępna w naszym kraju.
Cyberpunk 2077 – Zamówienia przedpremierowe
Grę można już zamawiać, jednak preorder wersji cyfrowej nie oferuje żadnych bonusów z tego tytułu. Każda osoba zamawiająca grę w wersji podstawowej, czy to przed premierą czy już po niej, otrzyma identyczne, cyfrowe dodatki takie jak: oficjalna ścieżka dźwiękowa, podręcznik gry, tapety na komputer i smartfona, oraz cyfrowa książeczka z wybranymi grafikami z gry. Kupując grę ze sklepu GOG.com, odbierzemy dodatkowo ekskluzywną cyfrową książeczkę z informacjami na temat gry, dodatkowy zestaw tapet i awatarów, a także plakaty Cyberpunk 2077 w jakości do druku.Co innego w przypadku wersji pudełkowych. Przy zamówieniu takich edycji, można otrzymać naprawdę ciekawe, fizyczne bonusy. O szczegółach możecie przeczytać w newsie Cyberpunk 2077 – specjalne zestawy w pre-orderze. Zamówicie?. Warto wiedzieć, że 24 czerwca sklep GOG.com udostępnił za darmo część wspomnianych cyfrowych gadżetów. O tym, jak je zdobyć, przeczytacie z kolei tutaj -> Cyberpunk 2077 – darmowe cyfrowe gadżety do odebrania.
Cyberpunk 2077 – Wymagania systemowe
Jest jeszcze oczywiście za wcześnie na to, by oczekiwać od twórców podania minimalnych i zalecanych wymagań sprzętowych, jednak warto przypomnieć konfigurację, na jakiej rzekomo zaprezentowano demo gry podczas eventu E3 2019. Wydaje się mianowicie, że do działania wspomnianej prezentacji użyto procesora Intel Core i7-8700K, 32 GB pamięci RAM (G.Skill Ripjaws V, 3000 MHz, CL15) oraz karty graficznej NVIDIA Titan RTX. Dopełniając specyfikację użytego wówczas peceta – wewnątrz znajdował się również najpewniej topowy dysk SSD Samsung 960, płyta główna ASUS ROG Strix Z370-I Gaming oraz zasilacz Corsair SF600 o mocy (jak sama nazwa wskazuje) 600 W. Powyższą konfigurację można wycenić na około 19 tysięcy złotych, ale zanim zaczniemy panikować, poczekajmy na oficjalne wymagania sprzętowe. Spokój jest zalecany także dlatego, że istnieje prawdopodobieństwo, że w miejscu układu GPU zamiast Titana, pojawiła się raczej jednostka NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti, co obniżyłoby cenę zestawu o dobre 10 tysięcy złotych.
Cyberpunk 2077 – Główny bohater i fabuła
Bohater przydomkiem „V’ to postać pracująca w mieście Night City jako wyjęty spod prawa najemnik, lawirujący między wrogimi frakcjami. Cyberpunk 2077 ma zaproponować wielowątkową historię, choć mniej złożoną, niż w przypadku Wiedźmina 3. Ma za to oferować dodatkowe korzyści płynące z odkrywania fabuły podczas drugiego (i kolejnych) podejścia do gameplay’u, czyli Nowej Gry+, która została już potwierdzona. Tytuł bazuje na stołowej grze fabularnej Cyberpunk 2020, której twórcą jest Mike Pondsmith, i która w Polsce pojawiła się w 1995 roku (Pondsmith pozostaje z resztą w bliskiej kooperacji z ekipą pracującą nad CP2077). Problematyka zawarta w grze to m.in. uzależnienia od technologii Braindance. Pozwala ona na przeżywanie wybranych doświadczeń innych osób chociażby po to, aby na kilka godzin uciec od szarej codzienności. Naszym głównym zadaniem fabularnym będzie jednak odkrycie tajemnicy, która stoi za pewnym czipem, należącym niegdyś do zmarłego już Johnny’ego Silverhanda. Zgodnie z zapowiedziami – UWAGA POTENCJALNY SPOILER – jest to część technologii, dająca wieczne życie. KONIEC SPOLERU. W grze ma chodzić również nie o ratowanie świata, ale o „odnalezienie samego siebie”.
Cyberpunk 2077 – Kreator postaci
Gra ma pozwolić na szeroką „customizację” głównego bohatera. Nie ograniczy się także do dwóch płci – nic nie stanie na przeszkodzie, by stworzyć np. mężczyznę o kobiecym głosie. Tworząc protagonistę, dostosujemy ponadto nie tylko jego szeroko rozumiany wygląd, ale także rozmiar genitaliów. Będziemy również w stanie wybrać, z jakiego środowiska wywodzić się będzie bohater. Każde z tych pochodzeń, tak zwanych „ścieżek życiowych” (Nomad, Corpo lub Street Kid) wygeneruje nie tylko pewnie zmiany w gameplay’u, ale także zaważy na tym, jak traktować nas będą wybrani NPCe. Każdy wybór wpływa dodatkowo na to, w jakiej lokacji rozpoczniemy grę. Wracając jeszcze na chwilę do samego kreatora – dzięki niemu będziemy w stanie przyznać bohaterowi kilka punktów siły, inteligencji oraz refleksu, co również przełoży się na późniejszy gameplay.
Cyberpunk 2077 – Perspektywa / kamera
Grę przechodzić będziemy z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Studio CD Projekt RED we wrześniu 2019 roku zapowiedziało, że nie ma szans na widok zza pleców bohatera (TPP), znany z serii o Wiedźminie. Gracze zobaczą więc protagonistę gry Cyberpunk 2077 jedynie na planszy w menu inwentarza, w niektórych cut-scenkach, w odbiciu luster oraz podczas sekwencji związanych z prowadzeniem pojazdów. Deweloperzy początkowo uprzedzili też, że CP2077 nie pojawi się jako gra dedykowana goglom wirtualnej rzeczywistości, choć niedawne doniesienia mogą budzić pewne wątpliwości. Mianowicie podczas jednego z eventów poświęconych grze, a przeprowadzonych w Chinach, pojawiła się bieżnia KAT Walk, wykorzystywana własnie w produkcjach obsługujących VR.
Cyberpunk 2077 – Gatunek i gameplay
Twórcy tytułu prezentują go jako gra RPG akcji z otwartym światem, nie zaś np. jako shooter. Rozgrywka ma przypominać dodatkowo tę, z ostatnich odsłon serii Deus Ex. Oznacza to, że misje będziemy mogli ukończyć na wiele sposobów np. strzelając, skradając się, atakując w zwarciu bądź (jeśli pozwoli na to dana misja) hakując. CP2077 w kwestii zasad postępu ma przypominać nieco Skyrim. Chodzi o to, że im częściej będziemy używać danej broni czy umiejętności, tym szybciej wskoczy ona na wyższe poziomy. Grę będzie można również przejść bez dokonania jakiegokolwiek zabójstwa, co oczywiście będzie wymagało nie lada wysiłku. Cyberpunk 2077 pozwala ponadto na śmierć poszczególnych NPCów, np. w trakcie misji eskortowych. Ewentualna strata bohatera wpłynie wówczas na dalszy gameplay.
48 minut gameplay’u z gry Cyberpunk 2077, które opublikowano już w sierpniu 2018 roku.
Cyberpunk 2077 – Lokacje
Gra studia CD Projekt RED rozgrywać się będzie w otwartym świecie, stylizowanego na Kalifornię przyszłości miasta, o nazwie Night City. Jest to miejsce pełne ubóstwa, korupcji jak i nieuczciwych praktyk, zrzeszające ponadto multum przeróżnych kultur i mniejszości. Na miasto zawierać się będzie sześć zróżnicowanych dzielnic. City Center, czyli siedziba megakorporacji oraz zatrzęsienie luksusowych apartamentów, Watson, czyli miejsce, gdzie styka się wiele kultur azjatyckich. Jest to też miejsce prosperujące na upadku jednej z wielkich firm. Dalej mamy Heywood – dzielnicę, w której odnajdziemy przede wszystkim gigantyczne kompleksy mieszkalne pełne Latynosów. Santo Domingo to z kolei przemysłowa dzielnica miasta, zagospodarowana przez maszyny i fabryki. Pacifica (niechaj nie zmyli Was pacyfistyczna nazwa) to już najniebezpieczniejsza dzielnica „Nocnego Miasta”. To raj dla wszelkich gangów i morderców, a także dla szeroko pojętego czarnego rynku. Ostatnią dzielnicą jest Westbrook, w której znajdziemy najciężej pracujących, ale i równie mocno balangujących mieszkańców Night City. Nie każdy budynek w grze będzie dostępny do zwiedzania, jednak deweloperzy zapowiadają wystarczająco dużą ilość miejsc, które gracz będzie mógł odkryć.
Cyberpunk 2077 – Wersja językowa i udźwiękowienie
Gra pojawi się w pełnej, polskiej wersji językowej, czyli z dubbingiem. W postać głównego bohatera / bohaterki przemawiających po polsku wcielą się Kamil Kula (Na dobre i na złe, Hotel 52) oraz Lidia Sadowa (Stulecie Winnych, Kraina Lodu). Głosem Johnny’ego Silverhanda przemówi z kolei Michał Żebrowski. Oryginalna, anglojęzyczna obsada to już z kolei Gavin Drea i Cherami Leigh (jako V) oraz Keanu Reeves (jako Johnny Silverhand), który swojej postaci użyczy nie tylko głosu, ale i twarzy. Za soundtrack odpowie z kolei łącznie 11 zespołów i artystów, między innymi Run the Jewels oraz Grimes. Kapela znana jako Refused pojawi się z kolei w grze pod nazwą Samurai. Będzie to zespół, w którym gra wspomniany już Johnny Silverhand.
Coś dla melomanów, czyli o muzyce w Cyberpunk 2077.
Cyberpunk 2077 – Klasyfikacja wiekowa
W USA gra otrzymała już klasyfikację „Mature 17+”, co oznacza, że w tym kraju zagrać będzie można ukończywszy 18 rok życia. Podobnej klasyfikacji spodziewamy się w Polsce. Gra zawierać będzie bowiem elementy takie jak seks, przemoc, narkotyki oraz wulgaryzmy. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na ten temat, zapraszam do newsów Cyberpunk 2077 – agencja ratingowa wymienia 27 powodów, dlaczego gra jest tylko dla dorosłych oraz Deweloper komentuje 18+ dla Cyberpunk 2077. “Nie pieprzymy się”.
Cyberpunk 2077 – Zadania i walka
Zadania w grze Cyberpunk 2077 będą podzielone na cztery kategorie: zadania główne, poboczne, „mini” zadania oraz tzw. Opowieści Uliczne. Przez wzgląd na nasze wybory w grze, część z zadań może zostać odblokowana tylko pod pewnymi warunkami. Stąd spory potencjał w drugim, a nawet trzecim podejściu do gry, gdzie dokonywać będziemy innych wyborów, celem odkrycia pozostałych ścieżek czy zakończeń (tak, zakończeń też będzie kilka). W walce możemy spodziewać się właściwie wszystkiego. Wiadomo, że w nasze ręce trafią chociażby bronie palne ze śledzącymi ofiarę pociskami czy też bronie, które będą nieść śmierć nawet przez ściany. Będziemy też w stanie zhakować mózg przeciwnika, by stał się łatwiejszym celem. Jednak ostatecznie to, jak wyglądać będzie walka, zależeć będzie od zainstalowanych głównemu bohaterowi wszczepów. Ale uwaga, zbyt wiele implantów poskutkować może groźną Cyberpsychozą!
Cyberpunk 2077 – Umiejętności i drzewko postępu
Bohater będzie rozwijał się dzięki coraz lepszemu wyposażeniu oraz implantom. Wykonując misje główne zdobywać będziemy podstawowe punkty XP, zaś wykonując zadania dodatkowe, na nasze konto wpadną punkty doświadczenia nazwane jako Street Cred. Te drugie, mogą być następnie wymieniane na dostęp do nowych sprzedawców i tzw. Fixerów (dostarczających nowoczesne technologie), a także na dostęp do nowych zleceniodawców. O ile na początku gry, w kreatorze postaci wybierzemy czy chcemy grać jako przedstawiciel klasy Nomad, Corpo lub Street Kid, to już później, ulepszając wybrane elementy, będziemy rozwijać się w kierunku klas znanych jako Netrunner, Techie oraz Solo. Co ważne – drzewko umiejętności nie zamyka możliwości rozwinięcia do maksimum wszystkich dostępnych skilli, które prowadzą do poszczególnych klas. W grze nie wystąpi też system moralności, a więc nie będziemy zachęcani do gry jako „ten dobry” lub „ten zły”.
Cyberpunk 2077 – Czas gry i wielkość otwartego świata
To, w jakim czasie przejdziemy grę Cyberpunk 2077 nie jest jeszcze pewne. Sugestie twórców mówią o czasie zbliżonym do Wiedźmina 3. I choć świat gry będzie mniejszy od tego zastanego w uniwersum Białego Wilka, to ma proponować więcej treści. Ma być mianowicie bardziej głęboki i „wertykalny”, co oznacza, że nie tak płaski jak w przypadku Wiedźmina. Jeszcze innymi słowy – Night City to w dużej mierze blokowiska, wieżowce czy mosty, a więc całkiem sporo miejsca do zagospodarowania na wyższych, niż sam „parter” poziomach. Chcecie wiedzieć więcej? Zapraszam tu -> Cyberpunk 2077 – nowe szczegóły. Design poziomów, zadania, NPC i więcej.
Cyberpunk 2077 – Podróże, przemieszczanie się
W świecie Cyberpunka 2077, V będzie podróżować nie tylko na pieszo, ale także samochodem, motorem i kolejnymi dwoma środkami lokomocji (najpewniej także latającymi), które będzie można sobie przywłaszczać (innymi słowy – kraść). Na samym jednak początku gry otrzymamy jeden pojazd, który będzie można przywoływać w (niemal) dowolnym miejscu mapy, podobnie jak wierną, wiedźmińską Płotkę. Dzięki temu nie będziemy musieli dokonywać wspomnianych kradzieży (przynajmniej na początku). Podobnie jak w serii GTA, gracz będzie mógł nabywać też nowe posiadłości, a wraz z nimi garaże, w których składować będzie pojazdy, zaś same pojazdy będzie w stanie ulepszać wedle własnego uznania nie tylko mechanicznie, ale i wizualnie.
Cyberpunk 2077 – Frakcje i pozostali bohaterowie
W świecie Cyberpunk 2077 istnieją różne frakcje walczące o władzę w Night City. Między innymi megakorporacje takie jak Arasaka czy Militech. Są tez gangi uliczne jak Voodoo Boys czy Animals. V będzie mieć do czynienia z wieloma różnymi postaciami, wśród których znajdzie się wiele nieprzyjaznych. To, w jak dużym stopniu kluczowe postacie będą odgrywać rolę w życiu V, będzie zależeć od decyzji podjętych przez nas w grze. W czerwcu 2019 roku CD Projekt RED, poprzez media społecznościowe zaznajomił nas z kilkoma NPCami. Wśród nich znalazła się między innymi obeznana w hakowaniu Bug, będący grubą rybą w przestępczym świecie (a także jednym z naszych największych zleceniodawców) Dexter DeShawn czy też Johnny Silverhand, który za życia poświęcił się walce z korporacją Arasaka. Tak, tak – Johnny nie jest istotą żywą, a jedynie cyfrową projekcją, z którą V będzie się komunikował.
Cyberpunk 2077 – Romanse i związki
Gameplay pozwoli na nawiązywanie romantycznych i seksualnych relacji typu homo- i heteroseksualnego, i to zarówno długoterminowych jak i takich na jedną noc. Gra ma być przeznaczona dla osób dorosłych, a więc doczekamy się w niej odważnych scen, przy czym twórcy uspokajają, że nie ma mowy o treściach stricte pornograficznych. Kwestia związków ma odgrywać w produkcji na tyle dużą rolę, że wzorem Wiedźmina, romanse otrzymają także swoją własną linię fabularną.
Cyberpunk 2077 – DLC / dodatki i mikrotransakcje
Cyberpunk 2077 po premierze ma otrzymać dodatki typu DLC, które wielkością mają równać się z dodatkami znanymi z Wiedźmina 3. Jak zapowiedzieli twórcy, będą to też dodatki zupełnie darmowe. Takie plany CD Projekt RED ogłosił już we wrześniu 2019 roku, poprzez Twittera. W grze Cyberpunk 2077 nie wystąpią ponadto mikropłatności. Jeśli macie co do tego wątpliwości, zajrzyjcie tutaj -> CD Projekt RED prostuje wczorajsze info o mikropłatnościach w Cyberpunk 2077.
Aż dziwne, że do tej pory w niniejszym materiale nie pojawił się jeszcze zwiastun gry Cyberpunk 2077 z E3 2019. Skoro jednak lepiej późno niż wcale, to proszę bardzo!
Cyberpunk 2077 – Multiplayer
Dla gry planowany jest także tryb sieciowy dla wielu osób. Nie pojawi się on jednak równolegle z podstawową grą. Początkowo mówiono, że tryb multiplayer zadebiutuje nie prędzej jak w 2022 roku. W związku z niedawnym przesunięciem premiery głównej gry, także i MP zostanie odsunięty w proporcjonalnym czasie. Produkcja sieciowa przygotowywana jest przez kanadyjskie studio Digital Scapes, złożone z programistów pracujących niegdyś m.in. w studiach BioWare, Relic, Radical, a nawet w naszym rodzimym Techlandzie. Mówi się, że tryb ów może przypominać gameplay’owo to, co znamy z trybu kooperacji w Dark Souls. Generalnie jednak – model sieciowy jest wciąż jedną wielką niewiadomą.