Wiedźmin 3 i CP2077 z poprawką na wyciek pamięci z GPU. Robota gracza, który chce zmusić CDPR do działania

Wiedzmin-Cyberpunk
Newsy PC

Wiedźmin 3 i CP2077 otrzymały właśnie fanowską poprawkę, która pozwala cieszyć się większą płynnością rozgrywki przy włączonym ray-tracingu.

Na stronie nexusmods pojawił się ciekawy mod do gry Wiedźmin 3, zapobiegający “wyciekom pamięci” z GPU przy dłuższym graniu. Jak pisze autor moda, problem objawia się przycinaniem i mniejszą płynnością rozgrywki. Trwają również testy poprawki dla Cyberpunk 2077.

Wiedźmin 3 i CP2077 – sposób na stuttering i spadki fps przy włączonym ray-tracingu

Mod nosi nazwę Memory Leak Fix (for any GPU). Jak można się domyślić, działa przy każdym GPU, nie tylko przy kartach Nvidia.

Gdy ray-tracing jest włączony, a pamięć VRAM GPU osiąga ponad 95% wykorzystania podczas gry lub nawet po kilku ładowaniach/szybkiej podróży, pojawia się problem z wyciekiem pamięci. Widać wówczas, że wykorzystanie magistrali GPU wzrośnie 2-3 razy, a takie zachowanie powoduje ogromne spadki fps z ciągłym zacinaniem się gry, aż do ponownego uruchomienia lub wyjścia do menu. Ten mod może to naprawić na dowolnym GPU.

Moder dodaje, że jego poprawka dotyczy głównie GPU z pamięcią VRAM mniejszą niż 20 GB dla rozdzielczości 4K lub <16 GB dla 1440p i <12 GB dla 1080p.

Niestety poprawka nie jest idealna i może wpłynąć na mniejszą ostrość tekstur. Jednak i to da się skorygować. Szczegóły zostały opisane na stronie, skąd pobierzesz moda.

Mod powstał pierwotnie z myślą o Wiedźminie 3, jednak po komentarzu jednego z graczy powstała również testowa wersja dla CP2077.

Chciałbym bardzo podziękować za tę poprawkę, ponieważ nie tylko sprawiła, że Wiedźmin 3 był dla mnie grywalny, ale postępując zgodnie z Twoimi radami i zmianach w panelu sterowania Nvidia, w końcu udało mi się naprawić irytujące spadki klatek przy otwieraniu i zamykaniu ekranu mapy i ekwipunku w Cyberpunku.

Mod zarówno dla Wiedźmina 3, jak i Cyberpunka 2077, jest dostepny do pobrania pod tym adresem.

Niech CD Projekt RED to naprawi

Autor moda skarży się, że minęły ponad 3 miesiące, odkąd zgłosił błąd do wsparcia CDPR. Niestety problem nie został usunięty, dlatego gracz na własną rękę poszukał jakiegoś rozwiązania.

W efekcie, jego mod całkowicie niweluje problem z wyciekiem pamięci powodującym ogromny spadek liczby klatek na sekundę i zacinanie się gry. Po instalacji programiku możesz liczyć na większą wydajność o około 5 procent.

Komentarze osób, które zainstalowały moda, są niezwykle pozytywne. Autor projektu próbuje natomiast “zmusić” dewelopera, by naprawił błąd tak, by gracze nie widzieli spadku jakości tekstur.

Zgłosiłem tę poprawkę ponownie do CDPR. Może z całą Waszą pomocą i poinformowaniu innych osób o tej poprawce, zmusimy CDPR do poprawnego naprawienia tego błędu, bez utraty jakości obrazu.

Daj znać, czy opisywany mod wyląduje na Twoim dysku twardym i czy rzeczywiście uważasz, że jest przydatny.

Darek Madejski
O autorze

Darek Madejski

Redaktor
Wspomina gaming lat 90. z wielkim sentymentem. Ekspert w dziedzinie retro sprzętu oraz starych konsol. Oprócz duszy kolekcjonera, fan współczesnych gier singleplayer, głównie tych na PlayStation. Specjalista w treściach dotyczących PS Plus oraz promocji. Poza pracą, fan seriali w klimacie postapokaliptycznym, koszenia trawy, rąbania drewna i zajmowania się wszystkim, by tylko nie siedzieć w miejscu.
Udostępnij:

Podobne artykuły

Zobacz wszystkie