PlayStation 5 – Ubisoft o tym, co zyskamy dzięki mocy konsoli

PlayStation 5 – Ubisoft o tym, co zyskamy dzięki mocy konsoli
Newsy Polecamy PS5

PlayStation 5 będzie posiadać na pokładzie specjalny układ od AMD wyposażony w technologie Zen2 oraz Navi. Moc konsoli znacznie wzrośnie w porównaniu do PS4, co oczywiście przełoży się na ładniejsze gry. Skorzystają również deweloperzy. W jaki sposób? 

PlayStation 5 to jedyna konsola następnej generacji, o której poznaliśmy kilka szczegółów technicznych. Z pewnością zmieni się to już wkrótce, kiedy to Microsoft ujawni swojego next-gena podczas konferencji na targach E3 2019 w najbliższą niedzielę. Póki co, branża komentuje to, co już wiadomo, czyli PS5. W lipcowym numerze PlayStation Official Magazine znalazła się rozmowa z deweloperem, który pracuje w Ubisoft Toronto.

PlayStation 5 ułatwi optymalizację gier indie

Marco Barrettara zajmuje się w Ubisoft Toronto modelowaniem postaci 3D. Ekipa, z którą pracuje, odpowiadała m.in. za Far Cry 5 oraz Starlink: Battle for Atlas. Deweloper – wspominając o zaletach mocniejszego procesora i grafiki w PS5 – stwierdził, że niezależni programiści na pewno bardzo na tym skorzystają, ponieważ nie będą musieć walczyć o optymalizację swoich gier tak bardzo, jak w obecnej generacji konsol (dzięki Wccftech).

Barrettara nie odkrywa koła na nowo twierdząc, że dzięki PlayStation 5 produkcje indie zyskają lepsze oświetlenie, bardziej rozbudowane dalsze plany i będą bardziej odpicowane. Najważniejsze jest to, że całość powstanie mniejszym nakładem pracy, co jest bardzo ważne w małych zespołach deweloperskich, które liczą sobie po kilka osób. Dzięki mocy PS5, bez dodatkowej optymalizacji przeniosą się po prostu na wyższy poziom.

PS5 – nie trzeba dużego skoku mocy, by odczuć różnicę

Deweloper odniósł się również bardziej szczegółowo do tego, co nowy układ graficzny w PlayStation 5 może umożliwić twórcom gier, nie tylko tych niezależnych.

Z tego, co do tej pory widzieliśmy, szybkość zegara odpowiadającego GPU Navi, nie będzie w jakiś ogromny sposób przewyższała tego, czym dysponują obecne konsole, ale nawet różnica, powiedzmy, od 10% do 15% mocy obliczeniowej GPU, może oznaczać wiele mniejszych ulepszeń, które prowadzą do lepiej wyglądających gier – mówi Marco Barrettara.

Postawi to konsole znacznie bliżej szybkich komputerów, na których pracujemy projektując gry, lub wysokiej klasy komputerów gamingowych zarezerwowanych dla graczy inwestujących tysiące dolarów w swoje hobby. Będziemy mogli przedstawić więcej geometrii na ekranie, mieć bardziej złożone materiały, więcej VFX i cząstek na ekranach. W podobnym tonie posiadanie większej ilości pamięci VRAM byłoby również świetne dla deweloperów. Wszystkie tekstury, które tworzymy dla gier, powstają w bardzo wysokich rozdzielczościach, ale często są przesyłane strumieniowo w niższych rozdzielczościach do gry, w zależności od dostępnej pamięci konsoli – tłumaczy Barrettara.

Deweloper skomentował również jeden z ostatnich największych postępów w renderowaniu, który jest obecnie dostępny na PC i będzie obsługiwany również przez PlayStation 5. Mowa o ray tracingu. – Jeśli technologia zostanie odpowiednio wdrożona, może podnieść jakość obrazu i przybliżyć nas o krok do bardziej fotorealistycznego oświetlenia, które znamy z filmów.

PS5 – z grafiką Navi 7nm RDNA i procesorem Ryzen AMD

Przypominamy, że PlayStation 5 zostanie wyposażone w układ od AMD zawierający procesor oparty na trzeciej generacji linii Ryzen AMD (osiem rdzeni nowej mikroarchitektury 7nm Zen 2) oraz grafikę Navi 7nm RDNA.

Pod koniec maja dowiedzieliśmy się, że układ graficzny konsoli zostanie stworzony w oparciu o architekturę 7nm RDNA, która jest podstawą nowych kart graficznych Radeon RX 5000 czy RX 5700. Według AMD, nowa technologia to większa moc, mniejszy pobór energii oraz zwiększona efektywność pamięci. Jakieś liczby? Producent podaje jedynie, że w porównaniu do architektury GCN, architektura RDNA zapewnia 1,5-krotną wyższą wydajność na wat i 1,25-krotną wyższą wydajność w stosunku do taktowania.

Firma AMD ujawniła RDNA, czyli następną fundamentalną architekturę układów dla graczy, która została zaprojektowana by nadać kierunek rozgrywce na komputerach, konsolach i w chmurze w nadchodzących latach. Wraz z nowym projektem jednostki obliczeniowej RDNA w porównaniu z poprzedniej generacji architekturą GCN powinna dostarczyć niewiarygodną wydajność, efektywność energetyczną oraz efektywność pamięci w mniejszym układzie. Spodziewany 1,25-krotnie lepszy stosunek wydajności do taktowania i 1,5-krotnie lepszy stosunek wydajności do zużytej energii w porównaniu do GCN przekłada się na większą wydajność przy mniejszym poborze energii i obniżonych opóźnieniach – czytamy w komunikacie AMD.

Mamy nadzieję, że przyszłe tygodnie przyniosą ze sobą jeszcze więcej danych odnośnie PlayStation 5. Według przewidywań analityków, premiera PS5 została zaplanowana na 2020 rok. Konsola ma zapewnić jakość obrazu 8K, przestrzenny dźwięk 3D, wsparcie dla wirtualnej rzeczywistości, kompatybilność wsteczną, ray tracing oraz niezwykle szybki dysk SDD, którego możliwości mogliśmy zobaczyć na krótkim filmiku z konferencji Sony.

Darek Madejski
O autorze

Darek Madejski

Redaktor
Wspomina gaming lat 90. z wielkim sentymentem. Ekspert w dziedzinie retro sprzętu oraz starych konsol. Oprócz duszy kolekcjonera, fan współczesnych gier singleplayer, głównie tych na PlayStation. Specjalista w treściach dotyczących PS Plus oraz promocji. Poza pracą, fan seriali w klimacie postapokaliptycznym, koszenia trawy, rąbania drewna i zajmowania się wszystkim, by tylko nie siedzieć w miejscu.
Advertisement
Udostępnij:

Podobne artykuły

Zobacz wszystkie