Minecraft RTX – nasze wrażenia z ogrywania wersji z ray-tracingiem i teksturami HD
Minecraft to jedna z najpopularniejszych gier na świecie, lecz jeśli nie możecie przekonać się do przestarzałej już oprawy graficznej, powinniście zainteresować się tym, co szykuje Microsoft we współpracy z firmą Nvida.
W miniony weekend mieliśmy przyjemność skosztować Minecrafta RTX. Dzięki uprzejmości firmy Nvidia spędziliśmy ponad godzinę przy obecnym buildzie gry, który choć nie ostateczny i zawiera pewne ograniczenia (nie możemy np. zanurzyć się w wodzie), robi naprawdę duże wrażenie. Do sprawdzenia czekały dwie mapy – pierwsza to klasyczny Minecraft ożywiony przez ray-tracing. Druga wersja nie dość, że z RTX, to zawierała fenomenalnie wyglądające nowe tekstury HD.
Minecraft RTX – stary, ale nowy
Zacznijmy od klasycznej wersji, która dzięki efektom ray tracingu obsługiwanym w czasie rzeczywistym nabiera całkowicie nowego wymiaru i nie jest to marketingowy bełkot. Każdy chyba wie, jak wyglądają bloki w Minecrafcie, z których budujemy świat. Tutaj wyglądają one… tak samo pod względem jakości wykonania tekstur, ale jest ray tracing, a daje to naprawdę sporo. Przykładowo, blok złota w grze Minecraft jest po prostu żółty, lecz po włączeniu obsługi ray tracingu widzimy lustrzane odblaski, refleksy świetlne i co ciekawe, inne obiekty, które odbijają się na jego powierzchni.
Najwięcej zabawy miałem z jasnogłazem i lawą, czyli elementami emitującymi światło. Po włączeniu ray-tracingu, bloki rozświetlały krystaliczną wodę, rzucały blask na roślinność i wszystko to oczywiście w czasie rzeczywistym. W podziemiach lawa rozświetla mrok, a jeśli postawimy obok niej choćby bloki z kryształem, widzimy, że drobinki kruszcu pięknie lśnią, a czasem nawet odbijają inne elementy otoczenia. Dochodzą do tego wysokiej jakości efekty atmosferyczne – światło przebijające się do wnętrz wygląda fenomenalnie, tak, jak powinno wyglądać w grach obecnej generacji.
Minecraft RTX to jednak nie tylko światło, ponieważ tam, gdzie się ono pojawia, muszą być i cienie. Tutaj ciekawostką była barwa cieni, jakie rzucały bloki szkła w różnych kolorach. Przy niebieskich słupach szkła od razu widać niebieskawo zabarwiony cień, analogicznie przy czerwonym czy żółtym. Jeśli jednak postawimy szklane bloki w różnych barwach blisko siebie, barwa cieni będzie się mieszać zgodnie z regułami RGB. Spoglądając przez szklane bloki widzimy oczywiście wszystko, co się za nimi znajduje, lecz czasem również ciekawe załamania i odbicia, co jest kolejnym, bardzo ciekawym efektem wersji RTX.
Minecraft RTX z teksturami HD
Drugą mapą do ogrania była ta z teksturami HD i muszę przyznać, że tutaj staruszek Minecraft zmienia się diametralnie. Dalej mamy kwadratowy świat, lecz za to jaki. Przeróżne kafelki, marmury, drewno i inne surowce wykonano po prostu niesamowicie, co w połączeniu z ray tracingiem daje efekt WOW. Spójrzcie chociażby na screeny poniżej z blokami emitującymi światło w różnych kolorach. Odbicia na ścianie z malutkich kafelek – prawdziwy wypas.
Fajnie wyglądało również źródło światła, które odbijało się odmiennie w zależności od bloku, na który pada. Na gładkich powierzchniach mamy zatem klasyczne lekko rozmyte odbicia, lecz na blokach o nierównej strukturze widać od razu, że światło jest załamane i wygląda totalnie inaczej.
Microsoft nie ujawnił jeszcze daty premiery Minecraft RTX i gra wciąż znajduje się na etapie tworzenia/dostosowywania. Nam odświeżony świat Minecrafta bardzo przypadł do gustu i z niecierpliwością czekamy na pełną wersję!