Dlaczego z nostalgią wspominamy stare gry?

Dlaczego z nostalgią wspominamy stare gry?
Hot! Publicystyka
monkey-islandPsychologowie mają na to pewne wytłumaczenie.
Stare gry sprzed kilkudziesięciu lat wywołują w wielu graczach bardzo pozytywne emocje. To może wydawać się z pozoru niedorzeczne, bo dlaczego w dobie takich produkcji jak Crysis 3God of War 3, czy Battlefield 4, które prezentują rewelacyjny poziom graficzny i sprawiają wiele przyjemności, ktoś miałby chęć wracać do chociażby Wolfensteina 3D? Psychologowie mają na to pewne wytłumaczenie.

Zobacz jak wygląda Wolfenstein 3D:

Otóż badacze z uniwersytetu w Southhampton wiążą nostalgię z czymś co nazwali sekwencją odkupienia. Oznacza to, że po dłuższym czasie - najczęściej minimum kilkunastu latach, wiele negatywnych doświadczeń przekształcamy w pozytywne wspomnienia. W związku z tym granie w Super Mario Bros. bez systemu checkpoitów okazuje się być nagle czymś przyjemnym, a przecież wcześniej gra ta mogła sprawiać wiele trudności i doprowadzać nawet do wybuchów agresji. Gracze często w pozytywny sposób wspominają stare produkcje również dlatego, że są one dla nich pewnym symbolem osiągnięć z dawnych lat. Wiele osób myśli bowiem w taki sposób: kiedyś to faktycznie byłem dobry w RPG. W Final Fantasy VII osiągnąłem nawet 99 poziom doświadczenia. Takie stwierdzenie podbudowuje samoocenę.

Tak wygląda Monkey Island: Special Edition w której można w każdej chwili przełączyć się z nowej wersji na starą:

Ostatnio bardzo dobrze wykorzystują to wydawcy gier, którzy tworzą wiele reedycji starych tytułów. God of War Collection, czy Monkey Island: Special Edition to tylko kilka z przykładów. Warto też przy tym zwrócić uwagę, że tego typu zestawy często dostają bardzo wysokie oceny od recenzentów i są pozytywnie przyjmowane przez graczy właśnie dlatego, że patrzy się na nie przez różowe okulary. Co o tym sądzicie?
Robert Ocetkiewicz
O autorze

Robert Ocetkiewicz

Redaktor
Z grami związany już prawie 30 lat, czyli od momentu, kiedy na polskim rynku królowały gry z bazaru, a Mario dostępne było na Pegasusie. Specjalizuje się w grach wyścigowych i akcji, ale nie stroni też od strategii ekonomicznych. W swojej karierze recenzował na łamach serwisów takich jak Interia i Onet oraz publikował w magazynie o grach PlayBox.
Udostępnij:

Podobne artykuły

Zobacz wszystkie