Teraflopsy w PS5 i Xbox Series X to puste słowa, twierdzi były programista Crytek

Final Fantasy XVI z premierą na Xbox Series X/S | Newsy - PlanetaGracza
Newsy PS5 Xbox Series

Po ujawnieniu specyfikacji technicznych PS5 i Xbox Series X zaczęły się dyskusje o mocy konsol nowej generacji. Część osób zdaje się nie widzieć nic poza słowem “teraflops”, lecz według doświadczonego programisty z branży, nie ma ono dużego znaczenia przy produkcji gier. Więc co się liczy?

Według oficjalnych informacji, Xbox Series X dysponuje GPU o mocy 12 teraflopsów, a PS5 wyciśnie z siebie 10,28 teraflopsów. Na takie liczby czekała spora grupa graczy, a kiedy je dostaliśmy, rozpoczęła się dyskusja (choć nieraz ciężko nazwać to dyskusją) o wyższości jednej konsoli nad drugą. Cóż, część społeczności już wie, zanim pokazano jakiekolwiek gry, która konsola będzie lepsza, kto zawiódł, kto wygrał nadchodzącą generację, na jaki sprzęt się przesiąść itd., itp. Wiadomo, next-geny to ekscytujący temat i sytuację obserwują nie tylko gracze, lecz również deweloperzy, ponieważ to dzięki nim mamy frajdę z grania. Jeden z nich nie może już chyba znieść wojenki na teraflopsy i napisał na Twitterze, co o tym wszystkim sądzi.

PS5 vs Xbox Series X – teraflopsy? Nie, oprogramowanie

Były pracownik studia Crytek, Matt Phillips, w taki oto sposób odniósł się do kwestii teraflopsów:

Od ponad 15 lat jestem programistą gier i brałem udział w tworzeniu 24 gier AAA wydanych na każdym Nintendo, Microsoft i PlayStation pod słońcem. Ani ja, ani nikt inny w mojej branży nigdy nie używał „teraflop” jako jednostki miary czegokolwiek . Przestańcie używać tego słowa, ponieważ nie ma ono żadnego znaczenia – twierdzi Matt Phillips.

Dalej pisze: To, co jest ważne dla jakości gier na nowych platformach, to dobre devkity, najnowsze kompilatory C ++ i shadery, doskonały zestaw narzędzi do profilowania CPU i GPU, szybki czas iteracji, bez żadnych sztuczek.

Programista dodaje, że liczy się również dużo pamięci RAM i tak nowoczesny CPU i GPU, jak to możliwe. To z pewnością pomaga, w zależności od rodzaju tworzonej gry, ale osiągnęliśmy pułap wizualnej wierności w stosunku do czasu / budżetu / wymagań personelu i lepsze specyfikacje tego nie rozwiążą.

Matt Phillips został oczywiście zganiony, że staje po którejś ze stron (w domyśle, broni wyposażonej w mniej teraflopsów PS5). Programista odpowiada: Chryste, po co te nerwy? Nie biorę tutaj żadnej „strony”, chcę, aby wszystkie konsole były niesamowite i dobrze się sprzedawały. Jestem zaskoczony, w jaki sposób ta arbitralna liczba [teraflops] jest nadal trzymana na piedestale, gdy nie ma to żadnego znaczenia dla jakości gier lub procesu, w którym są tworzone.

Przypominamy, że premiera PS5 i Xbox Series X jest planowana na okres świąteczny 2020 roku. Pełne specyfikacje obu konsol przypominamy poniżej:

PlayStation 5 Xbox Series X
Procesor 8 rdzeni Zen 2 @ 3,5 GHz (zmienna) 8 rdzeni Zen 2 @ 3.8 GHz (3.66 GHz w/ SMT) Custom CPU
GPU 10,28 teraflopsów, 36 jednostek obliczeniowych @ 2,23 GHz 12 teraflopsów, 52 CUs @ 1.825 GHz Custom RDNA 2 GPU
Pamięć 16 GB GDDR6/256-bit 16 GB GDDR6 w/ 320mb bus
Dysk 825 GB SSD 1 TB Custom NVME SSD
Opcja rozszerzenia dysku Slot NVMe SSD 1 TB Expansion Card
Napęd 4K UHD Blu-ray 4K UHD Blu-Ray Drive
Darek Madejski
O autorze

Darek Madejski

Redaktor
Wspomina gaming lat 90. z wielkim sentymentem. Ekspert w dziedzinie retro sprzętu oraz starych konsol. Oprócz duszy kolekcjonera, fan współczesnych gier singleplayer, głównie tych na PlayStation. Specjalista w treściach dotyczących PS Plus oraz promocji. Poza pracą, fan seriali w klimacie postapokaliptycznym, koszenia trawy, rąbania drewna i zajmowania się wszystkim, by tylko nie siedzieć w miejscu.
Advertisement
Udostępnij:

Podobne artykuły

Zobacz wszystkie