Darmowa zmiana Skyrim w prawdziwą mękę. Korzystajcie, póki można
Chcecie mieć trudniej? Proszę bardzo.
Nowy tryb przetrwania do Skyrim zmienia grę w krainę przenikliwego mrozu i dzikich ostępów. W ramach specjalnej promocji, tryb przetrwania będzie dostępny bezpłatnie do 10 października 2017 roku. Później, jeśli będziemy chcieli z niego korzystać, trzeba niestety zapłacić udając się do nowo otwartego w grze Klubu twórczości.
12 premier gier na obecny tydzień. Oczekiwane wyścigi, ciekawy shooter, powrót superbohatera, odświeżone RPG…
Tryb przetrwania wprowadza nowe elementy rozgrywki przekształcające Skyrim w krainę bezlitosnego zimna i surowej dziczy. Możesz sprawdzić poniższą mapę, aby zobaczyć wszystkie zdradliwe strefy klimatyczne oraz pożyteczne miejsca, które pomogą ci przetrwać w trakcie wyprawy.
Jeśli szukasz maksymalnego wyzwania, spróbuj trybu przetrwania na legendarnym poziomie trudności.
Tryb przetrwania zmienia Skyrim na następujące sposoby:
Głód
Z czasem twoja postać robi się głodna, co wpływa na jej całkowitą kondycję oraz zdolność korzystania z większości rodzajów broni. Im większy głód, tym mniejsza całkowita kondycja, co będzie odzwierciedlone w postaci ciemnego obszaru na pasku kondycji. Pożywienie likwiduje głód. Jeśli zjesz wystarczającą ilość pożywienia, otrzymasz premię dobrego odżywienia. Ugotowane jedzenie lepiej zaspokaja głód niż surowe. Jeśli zjesz surowe mięso, możesz nabawić się zatrucia pokarmowego, które blokuje korzyści zdrowotne jedzenia do czasu wyleczenia. Można teraz gotować gorące zupy z użyciem soli ognia. Zupy zmniejszają zimno i dają premie do twojego wskaźnika ciepła.
Zmęczenie
Nawet najbardziej wytrzymali łowcy przygód muszą czasem odpoczywać. Zmęczenie zmniejsza całkowity poziom dostępnej magii, co ma swe odzwierciedlenie w postaci ciemnego obszaru na pasku magii. Wraz ze wzrostem zmęczenia zmniejszać się też będzie zdolność odzyskiwania magii oraz kondycja. Aby wypocząć, musisz regularnie spać w łóżku. W trybie przetrwania premia „W pełni sił” nie jest przyznawana automatycznie po przebudzeniu. Po nocy przespanej pod gołym niebem obudzisz się, czując w najlepszym wypadku strudzenie. Sen w łóżku znajdującym się pod dachem zapewni ci premię „W pełni sił”.
Zimno
Przenikliwe zimno panujące w Skyrim jest teraz przeciwnikiem samym w sobie. Podróż przez śnieżne lub deszczowe obszary zwiększa odczuwany przez ciebie chłód. Wraz z jego wzrostem ucierpi twój maksymalny poziom zdrowia, co zostanie odzwierciedlone przez ciemny obszar na pasku zdrowia. Wraz z wyższym poziomem zimna spadnie też szybkość poruszania się oraz zdolność kradzieży kieszonkowej i otwierania zamków. Gdy poziom odczuwanego przez ciebie zimna osiągnie najwyższą wartość, stracisz wszystkie punkty zdrowia i zginiesz. Aby ogrzać się, stań w pobliżu ognia, jedz gorące zupy lub przenieś się do cieplejszego obszaru. Przy kompasie pojawi się ikona słońca lub płatka śniegu, aby poinformować cię, czy robi ci się cieplej czy zimniej.
Ciepło
Im większy jest twój wskaźnik ciepła, tym wolniej zaczynasz odczuwać wpływ zimnego otoczenia. Ciepło zapewnia większość odzieży i pancerzy – informacja o tym znajduje się w opisie przedmiotu. Niektóre zbroje są wyjątkowo ciepłe, inne zaś nadzwyczaj nieskuteczne w ochronie swojego właściciela przed wpływem surowego klimatu. Aby chwilowo zwiększyć wartość wskaźnika ciepła, możesz zjeść zupę lub wziąć w rękę pochodnię.
Lodowata woda
Kąpiel w lodowatej wodzie może mieć tragiczne konsekwencje. Jeśli postanowisz pływać na mroźnym obszarze, natychmiast zrobi ci się zimniej i zaczynasz otrzymywać obrażenia. Aby ogrzać się i powstrzymać utratę punktów zdrowia, jak najszybciej wyjdź z wody. Użycie zaklęcia Płaszcz Płomieni lub zdolności Gniew Przodka Dunmerów zapewni ci tymczasową niewrażliwość na wpływ lodowatej wody.
Szybka podróż
Szybka podróż jest wyłączona. Jeśli chcesz się gdzieś dostać, musisz dotrzeć tam pieszo lub konno. Możesz też skorzystać z powozu lub łodzi, ale zwróć uwagę, że twoja postać na miejscu może okazać się głodna, wychłodzona i potrzebująca wypoczynku po długiej podróży.
Regeneracja zdrowia
Zdrowie się nie odradza. Musisz użyć odpowiednich czarów, jedzenia i mikstur, aby odzyskać zdrowie.
Awansowanie
Awans wymaga teraz snu w łóżku. Przyznane po śnie punkty cech możesz wykorzystać w dowolnej chwili.
Udźwig
Waga przenoszonych przez ciebie przedmiotów została znacznie zmniejszona. Zbyt duże obciążenie szybko zużywa kondycję oraz przyśpiesza zmęczenie. Od teraz strzały i wytrychy też mają określoną wagę.
Choroba
Stworzenia zamieszkujące Skyrim przenoszą nowe groźne choroby, a znane dotąd schorzenia stają się jeszcze bardziej wyniszczające. Spożywanie surowego mięsa może doprowadzić do zatrucia pokarmowego. Jeśli nie uda ci się wyleczyć, po kilku dniach możesz zapaść na jeszcze poważniejszą odmianę choroby.
Przypadłości
Utrzymujące się niekorzystne samopoczucie sprowadza na ciebie ryzyko przypadłości, której wpływ może utrzymywać się długo po tym, jak poprawisz swój stan. Przypadłości przemijają z czasem w sposób naturalny, ale można się też ich pozbyć jak zwykłych chorób za pomocą leczenia. Wśród przypadłości znaleźć można:
- Osłabienie: Zmniejsza twoją skuteczność w posługiwaniu się bronią do walki wręcz oraz blokowaniu obrażeń tarczą.
- Ogłupienie: Zmniejsza skuteczność wszystkich rzucanych przez ciebie zaklęć.
- Odmrożenie: Zmniejsza twoją skuteczność w otwieraniu zamków, kradzieży kieszonkowej oraz obrażenia, jakie zadajesz za pomocą łuku.
Kapliczki
Od teraz kapliczki nie uleczą cię z chorób za darmo. Aby uzyskać korzyści zapewniane przez kapliczkę, musisz złożyć ofiarę w złocie. Kapliczek, które stworzysz w wybudowanym przez siebie domu, możesz używać za darmo.
Cechy i Kamienie Przeznaczenia
Od teraz cechy dodatkowe kieszenie i Kamień Rumaka zwiększają udźwig o 50 pkt., a nie jak dotychczas o 100 pkt.
Wampiry i wilkołaki
Zarówno wampiry, jak i wilkołaki mogą zaspokajać głód, żerując na swoich ofiarach. Po przeobrażeniu się w wilkołaka lub lorda wampirów będziesz marznąć o wiele wolniej niż zwykle.
Źródło: Bethesda, opracowanie własne