PS5 Pro istnieje i trafi w gusta najbardziej wymagających graczy. Specjaliści potwierdzają
Redakcja technologicznych specjalistów z Digital Foundry potwierdza ostatnie plotki o PS5 Pro. Ich analiza skupia się na bardzo wielu tematach.
Digital Foundry to grupa branżowych specjalistów, która zajmuje się przede wszystkim technikaliami nowych gier, silników, sprzętów czy samych konsol. Ich zdaniem PlayStation 5 w wersji Pro istnieje, a to nie wszystko!
Digital Foundry mówi o PS5 Pro
W swoim niezwykle długim filmie podsumowują wszystkie informacje związane z potencjalnym debiutem konsoli i tym, co może oferować. Jest to kolejna cegiełka spekulacji, które od dłuższego czasu tylko się nasilają. Część twórców gier miała już otrzymać devkity nowych urządzeń Sony. Znany i wiarygodny insider Tom Henderson niedawno ujawnił specyfikację konsoli. Później japońska korporacja miała nawet zacząć dochodzenie w sprawie pochodzenia przecieków.
Coś musi być więc na rzeczy, a teraz redakcja Digital Foundry twierdzi, że weszła w posiadanie dokumentacji technicznej dotyczącej konsoli. Ta potwierdzać ma jedynie wcześniejsze spekulacje na temat nieznacznie poprawionego procesora (dlatego też GTA VI niekoniecznie będzie działało rewolucyjnie), lepszych efektach RTX oraz technologii skalowania rozdzielczości PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution).
Zdaniem redakcji DF, sprzęt ma również trafić na półki sklepowe jeszcze w 2024 roku, co potwierdzałoby wcześniejsze doniesienia i domysły. Specjaliści spodziewają się wyższej ceny, która może wynieść około 599 dolarów. Podobno konsola zaoferuje odłączany napęd dyskowy tak, jak robi to PS5 Slim. Wtedy koszta mogą nieco się wahać. Zresztą, nic w tym dziwnego, skoro konsola dedykowana jest “wymagającym graczom”. Ma to być swoista konkurencja drogich kart graficznych, ale w wersji tańszej, całej konsoli. Sony mierzy jednak w podobne doświadczenie z gamingu.
To co z tym PSSR?
Szczególnie ciekawie zapowiada się technologia PSSR. Ma to być odpowiedź firmy na rozwiązanie DLSS od NVIDIA. Co ciekawe, rozwiązanie to mogłoby trafić do każdej gry wydanej na PlayStation, bez zmiany jej biblioteki.
PlayStation Spectral Resolution (PSSR) ma na celu zapewnienie podobnych wyników i mnożników rozdzielczości jak Nvidia DLSS. Gra renderowana wewnętrznie w rozdzielczości 1080p może zostać przeskalowana do przekonująco wyglądającego obrazu 4K w ciągu dwóch milisekund, co jest zasadniczo równoważne podobnemu zadaniu podjętemu przez upscaler FSR2 firmy AMD bez ML. Różnica polega na tym, że poziom jakości powinien być znacznie wyższy – ale jak zawsze dowód na to, że diabeł tkwi w szczegółach. Istnieją pewne spekulacje dotyczące skalowania do 8K i 4K przy 120 Hz – ale warto zauważyć, że czas przetwarzania wynosi 2 ms. Klatka 120 Hz trwa 8,3 ms, 60 Hz ma 16,7 ms czasu przetwarzania, a ten ponownie wzrasta do 33,3 ms przy 30 klatkach na sekundę. W zależności od docelowej wydajności te 2 ms mają różne znaczenie.
– twierdzi redakcja DF
Digital Foundry uważa również, iż sprzęt zaoferuje deweloperom gier więcej pamięci. W przypadku wydania PS4 Pro ograniczona pamięć dla gier była jednym z największych mankamentów deweloperów. Ma się to rzekomo zmienić, bo teraz “Sony zyskało 1,2 GB systemowej pamięci RAM dla twórców gier”. W ten sposób łączna dostępna pamięć z 12,5 GB wzrasta do 13,7 GB.