Porównaliśmy Tekken 8, Mortal Kombat 1 i Street Fighter 6. Która bijatyka oferuje najwięcej?

porównanie mortal kombat 1 street fighter 6 tekken 8
PG Exclusive Raport

Mortal Kombat 1, Tekken 8 i Street Fighter 6 to dziś najlepsze bijatyki. Porównałem ich listę postaci, DLC, tryby rozgrywki, wymagania sprzętowe i cenę, aby ułatwić Wam wybór gry.

Najpopularniejsze serie bijatyk od Capcom, Bandai Namco i NetherRealm w dużych odstępach czasu dojechały do granicy 9. generacji konsol. Każda bez wyjątku wprowadziła coś nowego do cyklu, zmieniła oblicze stylu graficznego, systemu walki i innych części składowych, które były poddawane analizie przez media i fanów. Mimo naszej pochwalnej recenzji Tekken 8 nie jestem przekonany do tego, która produkcja powinna być nazywana królem current-genów. Wynika to bowiem z unikalnego podejścia twórców do gatunku i rozwiązań stosowanych w rozgrywce – przykładowo jedna ma niski próg wejścia, a druga modyfikuje walkę o element starć z asystentem. Generalnie są od siebie zbyt różne. Zawsze jednak możemy porównać gry pod kątem ich zawartości i uczynię to właśnie dziś. Wziąłem na celownik Mortal Kombat 1, Tekken 8 i Street Fighter 6, aby zobaczyć m.in., co otrzymujemy w nich na dzień dobry i jak będą rozwijane przy okazji płatnych aktualizacji.

Chcecie tanio kupić Tekken 8? No to macie! Zajrzałem do czeluści internetu, aby znaleźć dla Was atrakcyjne oferty na wersję PC. Przykładowo w Instant Gaming zaoszczędzicie ponad 80 zł:


Spis treści

  1. Lista wszystkich wojowników
  2. Opis trybów rozgrywki
  3. Wymagania sprzętowe i platformy
  4. Ceny gier i edycje

Najlepsze bijatyki na PC i konsole – porównanie zawartości

1. Lista wojowników

Mortal Kombat 1

Ed Boon namieszał w najnowszym MK tak bardzo, że mamy aż dwie listy wojowników zamiast jednej. Przed rozpoczęciem starcia wybieramy najpierw z listy podstawowych postaci, a później jeszcze raz z osobnego zbioru KAMEO. Aczkolwiek nie powinniśmy wrzucać do jednego koszyka postaci z dwóch grup z uwagi na to, że podczas walki nie kontrolujemy tzw. asystentów – poprzez ładną animację pozwalają tylko wydłużyć kombinację ciosów lub zablokować atak przeciwnika. Więc w Mortal Kombat 1 tak naprawdę w standardowym pakiecie dostajemy dostęp do 22 fighterów lub 23, jeśli zamówiliśmy grę przed premierą.

Podobnie jak w poprzedniej odsłonie serii, twórcy przygotowali płatny dodatek Kombat Pack 1, który poszerza liczbę wojowników. Na tę chwilę DLC odblokowuje grywalnych Omni-Mana i czarnoksiężnika Quan Chiego, a następny w kolejce jest Peacemaker. Mamy też potwierdzenie odnośnie szykowanego rozszerzenia fabularnego, które zapowiedziano już w grudniu na Comic Con Experience 2023 – Edzio przyznał, że w przyszłym dodatku chcą kontynuować historię tak jak w MK11.

  • Podstawowi: Ashrah | Baraka | Geras | Havik | Johnny Cage | Kenshi | Kitana | Kung Lao | Li Mei | Liu Kang | Mileena | Nitara | Raiden | Rain | Reiko | Reptile | Scorpion | Shao Kahn | Sindel | Smoke | Sub-Zero | Tanya
  • Pre-order bonus: Shang Tsung
  • KAMEO: Cyrax | Darrius | Frost | Goro | Jax Briggs | Kano | Kung Lao | Motaro | Sareena | Scorpion | Sektor | Shujinko | Sonya Blade | Stryker | Sub-Zero
  • DLC Podstawowi: Omni-Man (już dostępny) | Quan Chi, (już dostępny) | Peacemaker | Ermack | Homelander | Takeda Takahashi 
  • DLC KAMEO: Tremor (już dostępny) | Ferra | Khameleon | Mavado | Janet Cage
  • Osobne DLC Fabularne

Tekken 8

Z pośród 3 bijatyk najwięcej postaci na start oferuje Tekken 8. Niezależnie od trybu rozgrywki mamy do dyspozycji 32 zabijaków. Rzecz jasna większość z nich to persony, których fanom nie trzeba przedstawiać – rodzinka Kazamów niemal w komplecie, niedźwiedź karateka i King również w menu głównym. Oprócz stałych bywalców serii znajdziemy 3 świeżych kozaków, nieznanych jeszcze światu bijatyk. Są to mianowicie Azucena, Victor Chevalier i Reina Mishima. Nie będę odnosił się do ich wyglądu czy stylu walki, ale w formie ciekawostki nadmienię, że głos pod Victoria podłożył popularny aktor Vincent Cassel (Czarny Łabędź, Ocean’s Twelve).

Do końca 2024 roku w ramach płatnego rozszerzenia (Year 1 Pass) Tekken 8 wzbogaci się o 4 postacie. Pierwszą z nich będzie Eddy Gordo, który ma zadebiutować w trakcie zbliżającej się wiosny. 3 pozostałe wciąż są dla fanów zagadką i wiemy tylko tyle, że zostaną dodane kolejno w lato, na jesieni i zimę.

  • Podstawowi: Kasuya Mishima | Jin Kazama | Jun Kazama | Paul Phoenix | Marshall Law | King | Lars Alexandersson | Ling Xiaoyu | Jack-8 | Nina Williams | Asuka Kazama | Leroy Smith | Hwoarang | Lili | Bryan Fury | Claudio Serafino | Azucena | Raven | Leo Kliesen | Steve Fox | Kuma | Yoshimitsu | Shaheen | Dragunov | Feng Wei | Panda | Devil Jin | Zafina | Alisa Bosconovitch | Lee Chaolan | Victor Chevalier | Reina

DLC: Eddy Gordo | Nieznany | Nieznany | Nieznany


Street Fighter 6

Street Fighter nigdy nie słynął z potężnego menu zawodników. Ich liczba na start zawsze kręciła się wokół kilkunastu aniżeli kilkudziesięciu i tym razem bez większych niespodzianek, chociaż w stosunku do poprzedniej części jest mały progres. Na premierę SF6 dostaliśmy 18 wojów zaprawionych w walce wręcz, wyraźnie starszych i bardziej doświadczonych. Osoby trzymające sztamę z antagonistami odczują smuteczek z powodu nieobecności w grze kultowego M. Bisona, lecz jego miejsce zajmuje typek o podobnej technice walki (też korzysta z mocy psychicznej).

Co do dostępnych i przyszłych dodatków do Street Fighter 6, natenczas Capcom jest zaangażowany w aktualizowanie oferty z 1. Przepustki Sezonowej. Do wyboru są 2 rodzaje DLC – wersja tańsza z 4 nowymi postaciami (Characters Pass) lub wersja droższa, która oprócz zawodników uwzględnia dwie nowe areny i kilka skórek (Ultimate Pass).

  • Podstawowi: Ryu | Chun Li | Luke | Jamie | Guile | Juri | Kimberly | Ken | E Honda | Blanka | Dhalsim | Dee Jay | Manon | Marisa | Zangief | Lily | Cammy | JP

DLC: Rashid (już dostępny) | A.K.I. (już dostępny) | Ed | Akuma

2. Tryby rozgrywki

Mortal Kombat 1

Trzeba przyznać, że deweloperzy postarali się o to, aby MK1 zadowolił wszystkich graczy, niezależnie od preferencji w rozgrywce online lub solo. Wybór tylko pozornie sprowadza się do 3 ścieżek zabawy, czyli Kampanii, trybu Versus i Samouczka, bo w rzeczywistości każdy dział ma osobne warstwy.

  • Tryb Kampanii dzieli się na:
    Klasyczny tryb fabularny – bierzemy udział w krótkiej historii będącej kontynuacją wydarzeń z MK11. Składa się na nią 15 rozdziałów, około 60 walk i mnóstwo cutscenek o długości pełnometrażowego filmu.
    Inwazję – to zupełna nowość w serii, tryb solo w wariancie online (otrzymuje nową darmową zawartość). Rozgrywka jest stylizowana na grę stołową z elementami RPG. Poruszamy się po planszy, gdzie umiejscowiono “przystanki” z mini-grami (np. test siły), walką z modyfikatorami i nagrodami. Każdorazowe zaliczenie wyzwania umożliwia awansowanie naszych postaci, umiejętności, zbieranie waluty i zakup nowych rzeczy w specjalnym sklepie.
    Wieże – znane i lubiane serie wyzwań polegające na pokonywaniu kolejnych wrogów z progresywnym poziomem trudności. Jest to swoisty dodatek do trybu fabularnego, gdyż po zaliczeniu pojedynczych wież możemy poznać opowieści dla wszystkich grywalnych postaci.
  • Versus dzieli się na:
    Tryb Lokalny – szybka walka z AI lub innym graczem na jednym ekranie (wersja kanapowa).
    Tryb Online – walka z innymi graczami przez sieć. Możemy rywalizować w ramach starć rankingowych (matchmaking w Lidze Kombat), szybkich pojedynków bądź prywatnych sesji (1vs1, Król Wzgórza).
    Tryb Turniejów – tryb stworzony do zmagań esportowych, amatorskich turniejów z własnymi ustawieniami
  • Samouczek dzieli się na:
    Praktykę – swobodny tryb do nauki.
    Tutorial – zestaw scenariuszy ćwiczebnych, które pozwalają przyswoić wiedzę z zakresu ciosów, kombosów, strategii defensywnej, etc.
    Fatality – tryb do nauki brutalnych ciosów kończących walkę. Dowiemy się w nim o wymaganej odległości do aktywacji, kombinacji przycisków i odstępach czasowych między klikaniem.

Tekken 8

Bandai Namco poważnie wzięło się za rozwijanie trybów zabawy solo i online. Nie dość, że dołożyli do trybu fabularnego coś w rodzaju (małej) Wieży z Mortal Kombat i nauki gry z tłem fabularnym, to jeszcze rozbudowali nową część Tekkena o system social hub, który ułatwia kontakt z graczami, dzięki czemu interakcje z innymi są bardziej “namacalne”.

  • Tryb Fabularny
    The Dark Awakens – główna historia o Jinie Kazama i jego waśni z ojcem Kazuyą Mishima. Filmowe wstawki stanowią punkt wyjścia dla rozgrywanych walk, pokazują motywację i przeszłość Jina. Większość starć odbywa się z udziałem Jina, ale w jego opowieść wplecione są także inni grywalni wojownicy.
    Epizody Postaci – nawiązuje do The Dark Awakens z perspektywy wszystkich 32 postaci. Jak sama nazwa wskazuje, to krótkie epizody, podczas których w ustalonym ciągu walczymy z 4-5 przeciwnikami, by na końcu odblokować cutscenkę z wydarzeniami z życia dla konkretnej osoby.
  • Arcade Quest – nowy tryb singleplayer w serii Tekken, który konsoliduje system nauki z prostą fabułą odbywającą się w salonach gier. Tworzymy swojego avatara, zaliczamy pojedyncze cele misji i ostatecznie rozgrywamy mecze turniejowe z AI.
  • Super Ghost Battle – specjalny tryb gry wykorzystujący uczenie maszynowe do tworzenia wzorów bazujących na stylu gry innych graczy. Walczymy tu z “duchem” graczy sterowanym przez AI, które powtarza schematy walki i ciosów.
  • Arcade Battle – klasyczny tryb, gdzie wybieramy jedną postać i wspinamy się niczym po drabince walk, aż do finalnego starcia z bossem.
  • Tekken Fight Lounge – wirtualny hub do gry online. Wchodzimy do niego jako avatar i zwiedzając wydzielone strefy możemy tam rywalizować w meczach rankingowych, szybkich bądź grupowych meczach.
  • Online – osobny tryb bez huba do rywalizacji z innymi graczami. Możemy zdecydować się na mecze rankingowy, szybkie starcie lub stworzyć własny pokój do gry z różnymi ustawieniami.
  • Versus – tryb do szybkiej gry lokalnej 1vs1 z AI lub innym graczem na wspólnym ekranie.
  • Practise – tryb do nauki z dużą swobodą konfiguracji zachowania AI. Możemy ustawić konkretne działanie dla wroga i ćwiczyć wszystkie mechaniki walki.
  • Ball Matches – rozgrywka wzorowana na grze w piłkę plażową, z tą różnicą, że nie zdobywamy tu punktów, a zabieramy życie przeciwnikowi poprzez trafianie go piłką lub umieszczenie jej na połowie przeciwnika.

Street Fighter 6

Kompletna zmiana koncepcji rozgrywki singleplayer. Capcom wystrzelił z pomysłem, aby kampania połączyła naukę z poznawaniem historii rozpisanej na ponad 10 godzin. Nowością jest ograniczenie filmowego klimatu, liczby przerywników między walkami na rzecz śledzenia wydarzeń wprost ze środowiska trójwymiarowego, gdzie przejmujemy kontrolę nad samodzielnie stworzonym avatarem. Tyczy się to również trybu online, bowiem twórcy obok klasycznych pokoi wprowadzili hub i opcje społeczne do obsługi meczów.

  • World Tour – pierwszy taki tryb fabularny w bijatykach, gdzie historia rozgrywa się w otwartym świecie, w ogromnym hubie, który eksplorujemy z użyciem samodzielnie stworzonej postaci. Dość niezwykłe jest to, że opowieść stawia w centrum uwagi postać bez związku z serią SF i wydarzenia dotyczą stricte walk z udziałem naszego avatara. Uczymy się sztuk walk, rozwijamy postać jak w RPG-ach podczas zwiedzania mapy i zaliczania następujących po sobie wyzwań.
  • Battle Hub – środowisko wirtualne do socjalizowania się online, rywalizowania z graczami w różnych rodzajach meczów i innych aktywności.
    Extreme Battle – mecze rozgrywane z funkcjami rozrywkowymi. Przykładowo możemy ustawić modyfikacje, np. Gorącego Ziemniaka lub Pędzącego Byka, które wzbogacają regularną walkę.
    Avatar Battle – udostępnia opcję walki z graczami pod postacią avatara wykreowanego w World Tour.
    Regularne mecze – szybkie starcie, do którego możemy się podłączyć lub zainicjować.
    Gra na automatach – w specjalnych strefach wydzielone są automaty z klasycznymi produkcjami Capcomu (oldschoolowe gry 2D)
    Turnieje – okresowe wydarzenia z większą liczbą graczy, do których możemy się zapisać z poziomu okna menu
  • Fighting Ground
    Arcade – seria meczów singleplayer z ilustracjami przerywnikowymi.
    Practise – zawiera opcje do tradycyjnego treningu i nauki podstaw walki.
    Special Match – Extreme Battle z poziomu okienka bez huba.
    Online – personalizowany pokój do gry online.
    Versus – mecz typu 1vs1 lub Walka Drużynowa na wspólnym ekranie lub z AI.

3. Wymagania sprzętowe i platformy

Dostępność Mortal Kombat 1, Tekken 8 i Street Fighter 6 prowadzi nas do jednego wniosku – tylko Bandai postanowił w pełni porzucić myśli o wypuszczeniu gry na starą generację konsol. Capcom zaryzykował wersję na PS4, natomiast NetherRealm port na Switch – jeden z deweloperów ma czego żałować. Akurat mowa o MK1, które na mobilnym sprzęcie w dzień premiery wyglądało i działało fatalnie. Na szczęście na PC, PS5 i Xbox Series żadna z produkcji nie wykazywała poważnych problemów i bez obaw można kupić, zainstalować i grać – choć trzeba trochę opróżnić dysk przed instalacją.

Jeśli zastanawiacie się, która z bijatyk ma najmniejsze wymagania sprzętowe na PC, to może Was zaskoczyć fakt, że nie jest to gra, która zadebiutowała najszybciej. Sytuacja jest wręcz przeciwna, bo królem optymalizacji jest w tym przypadku Tekken 8, tytuł dopiero co będący świeżo po premierze. Ludzie z Bandai Namco wzięli na warsztat silnik Unreal Engine 5 i wykręcili na nim niezłe wyniki w obrębie wydajności na PC. Na tle wymagań Mortal Kombat 1 i Street Fighter 6 różnica uwidacznia się w mocy karty graficznej – nowy Tekken odpalony w minimalnych ustawieniach potrzebuje zaledwie GTX 1050Ti, a więc karty o około 25% słabszej niż wymagają pozostałe tytuły. Mimo wszystko dość frapujące jest to, że MK1 jako jedyna w rekomendowanej konfiguracji nie obciąża tak bardzo pamięci RAM – wymaga zaledwie 8GB.

Mortal Kombat 1

Wymagania sprzętowe minimalne:

  • Procesor: Intel Core i5-6600 | AMD Ryzen 3 3100 lub Ryzen 5 2600
  • RAM: 8 GB
  • Grafika: Nvidia GeForce GTX 980 | AMD Radeon RX 470 | Intel Arc A750
  • DirectX: Wersja 12
  • Dysk: 100 GB wolnego miejsca

Wymagania sprzętowe rekomendowane:

  • Procesor: Intel Core i5-8400 | AMD Ryzen 5 3600X
  • RAM: 8 GB
  • Grafika: Nvidia GeForce GTX 1080 Ti | AMD Radeon RX 5700 XT | Intel Arc A770
  • DirectX: Wersja 12
  • Dysk: 100 GB wolnego miejsca

Tekken 8

Wymagania sprzętowe minimalne:

  • Procesor:  Intel Core i5-6600K | AMD Ryzen 5 1600
  • RAM: 8 GB
  • Grafika: Nvidia GeForce GTX 1050Ti | AMD Radeon R9 380X
  • DirectX: Wersja 12
  • Dysk: 100 GB wolnego miejsca

Wymagania sprzętowe rekomendowane:

  • Procesor: Intel Core i7-7700K | AMD Ryzen 5 2600
  • RAM: 16 GB
  • Grafika: Nvidia GeForce RTX 2070 | AMD Radeon RX 5700 XT
  • DirectX: Wersja 12
  • Dysk: 100 GB wolnego miejsca

Street Fighter 6

Wymagania sprzętowe minimalne:

  • Procesor:  Intel Core i5-7500 | AMD Ryzen 3 1200
  • RAM: 8 GB
  • Grafika: GTX 1060 (VRAM 6GB) | Radeon RX 580 (VRAM 4GB)
  • DirectX: Wersja 12
  • Dysk: 60 GB wolnego miejsca

Wymagania sprzętowe rekomendowane:

  • Procesor: Intel Core i7 8700 | AMD Ryzen 5 3600
  • RAM: 16 GB
  • Grafika:  RTX 2070 | Radeon RX 5700XT
  • DirectX: Wersja 12
  • Dysk: 60 GB wolnego miejsca

4. Ceny gier i edycje

Czy opisywane tu najlepsze bijatyki warte są swojej ceny? Wybaczcie, ale odpuszczę sobie jakiekolwiek sądy i potraktuję ten akapit w formie informacyjnej, mając nadzieję, że sami wydacie właściwy werdykt. Przerzucam odpowiedzialność na Was w obawie przed popełnieniem niesprawiedliwości. Porównujemy gry niby z tego samego gatunku, ale jednak mają zbyt unikalne cechy, by stwierdzić, że jedna jest lepsza od drugiej. W pojedynczych kategoriach łatwiej wskazać zwycięzcę. MK 1 moim zdaniem ma najlepiej urozmaicone tryby rozgrywki i z perspektywy DLC ma oferować więcej niż konkurencja. Z kolei Tekken 8 jest najlepiej zoptymalizowany i szczyci się bogatą listą zawodników bez dopłaty. Ale i Street Fighter 6 daje czadu w kontekście długiej fabuły w singlu, która jest nowym doświadczeniem w bijatykach. Stąd nawet widząc kilkudziesięciozłotową różnicę w cenie nie potrafię powiedzieć, że proporcje kosztu do zawartości są odmierzalne.

Zanim jednak rzucicie okiem na poniższe zestawienie, muszę zaznaczyć, że ceny dotyczą wersji cyfrowych z oficjalnej dystrybucji i dlatego są z pewnością wyższe niż możecie zaobserwować u pośredników.

Steam

  • standardowa 314 zł
  • premium 419 zł

PlayStation 5

  • standardowa 339 zł
  • premium 449 zł

Xbox Series

  • standardowa 339 zł
  • premium 449 zł

Steam

  • standardowa 289 zł
  • deluxe 425 zł
  • ultimate 449 zł

PlayStation 5

  • standardowa 339 zł
  • deluxe 469 zł
  • ultimate 509 zł

Xbox Series

  • standardowa 339 zł
  • deluxe 477 zł
  • ultimate 519 zł

Steam

  • standardowa 259 zł
  • deluxe 359 zł
  • ultimate 449 zł

PlayStation 5

  • standardowa 299 zł
  • deluxe 409 zł
  • ultimate 489 zł

Xbox Series

  • standardowa 299 zł
  • deluxe 409 zł
  • ultimate 489 zł
Grzegorz Rosa
O autorze

Grzegorz Rosa

Redaktor
Ekspert w dziedzinie "kombinatoryki" w grach i zarazem człowiek, który wybrał drogę antagonisty. Nie boi się pisać treści niewygodnych dla innych. Specjalizuje się w publicystyce wszelakiej, krytykowaniu słabych gier, filmów, a nawet ludzi. Jako jedyny na świecie grał już w Wiedźmina 4...
Advertisement
Udostępnij:

Podobne artykuły

Zobacz wszystkie