“Super rozdzielczość” od Microsoftu. Wkrótce poznamy nową technologię
Popularne w świecie gier technologie zwiększające wydajność i parametry graficzne cieszą się dużym uznaniem. Obecnie możemy śmiało wskazać dwóch głównych graczy na rynku, jakimi są firmy NVIDIA oraz AMD. Wszystko wskazuje na to, że ze swoją autorską propozycją wkrótce do wyścigu zbrojeń dołączy również Microsoft. Amerykański gigant ma własny pomysł na “super rozdzielczość” gier wideo.
Microsoft chce stworzyć lepszą grafikę
DLSS (Deep Learning Super Sampling) to technologia opracowana przez NVIDIA, wykorzystująca głębokie uczenie (ang. deep learning) do inteligentnego zwiększania rozdzielczości obrazów w grach i aplikacjach w czasie rzeczywistym. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie wyższej wydajności i lepszej jakości obrazu na kartach graficznych NVIDIA RTX, które obsługują tę technologię.
Podczas gry, obraz generowany jest pierwotnie w niższej rozdzielczości, co zmniejsza obciążenie karty graficznej i pozwala na płynniejsze działanie gry. Następnie, z wykorzystaniem wytrenowanej sieci neuronowej, obraz jest “upscale’owany” do wyższej rozdzielczości. DLSS analizuje obraz w czasie rzeczywistym, identyfikuje obszary, które można poprawić. Ostatecznie stosuje nauczone techniki do zwiększenia ostrości, detali oraz ogólnej jakości obrazu.
A jak działa alternatywa od AMD? AMD FSR (FidelityFX Super Resolution) to technologia skalowania obrazu opracowana przez AMD. Ma na celu poprawę wydajności gier przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości obrazu. Jest odpowiedzią AMD na DLSS (Deep Learning Super Sampling) od NVIDIA, ale różni się od niego podstawowymi założeniami i metodami działania. Teraz do wyścigu dołączy też Microsoft.
Firma ma 21 marca zaprezentować DirectSR. Technologia ma na celu ułatwienie przyjmowania przez programistów technologii supersamplingu dla lepszej dostępności. Współpraca z inżynierami Nvidia i AMD sugeruje standaryzowanie rozwiązanie dla supersamplingu w grach, dzięki którym te będą działały lepiej, a także znajdą więcej zastosowań. Rozwiązanie Microsoftu może zmienić zasady gry, eliminując niezgodności między grami sponsorowanymi przez Nvidia i AMD.
Istnieje szansa, że będzie to swego rodzaju podstawowy rodzaj takiej technologii, który docelowo miałby współpracować z innymi rozwiązaniami (np. od AMD czy NVIDII) i bazowo będzie w każdej przyszłej grze. Microsoft może mocno zmienić zasady gry. Co sądzicie o takim rozwiązaniu? Czy jest to szansa dla branży na zyskanie czegoś lepszego?