Dlaczego gracze oszukują?
W latach 60-tych psycholog społeczny John Adams badał jak pracownicy różnych firm odnoszą się do kwestii związanych z wynagrodzeniem. Wysnuł on bowiem teorię sprawiedliwości, która mówi o tym, że motywacja danej osoby jest skutkiem odczuwania przez nią zadowolenia z tego, co otrzymuje w zamian za poniesiony wysiłek, proporcjonalnie do tego wysiłku.
Przy okazji ludzie oceniają sprawiedliwość uzyskanych nagród z nagrodami innych otrzymanych za podobne nakłady. Kiedy z kolei widzimy, że nastąpiła pewna niesprawiedliwość, to najczęściej zaczyna w nas narastać napięcie emocjonalne, które staramy się rozładować. W przypadku pracowników badanych przez Johna Adamsa skutkiem było chociażby specjalne zmniejszenie efektywności własnej pracy.
Teorię sprawiedliwości można bardzo łatwo przekuć również na grunt gier video. Coraz bardziej popularne są na przykład wśród twórców różnego rodzaju prezenty dla osób zamawiających produkcje przed premierą. To rodzi spore konflikty. Na oficjalnym forum EA, aż 45% graczy uważa za niesprawiedliwe rozdawanie bonusów w postaci dodatkowych broni dla graczy w Medal of Honor, którzy zdecydowali się złożyć zamówienie na wymienioną grę jeszcze przed jej oficjalnym wydaniem. W związku z tym, że często porównujemy się z innymi, nasz poziom satysfakcji z gry zmniejsza się w momencie, kiedy zauważamy, że ktoś dostał więcej za tę samą cenę i ten sam wkład pracy co my. Jaki jest tego efekt? Właśnie różnego rodzaju nieuczciwe zachowania w postaci sabotowania meczy, potyczek, a nawet aktów kradzieży takich jak piractwo.