Cyberpunk 2077 poradnik do gry. Misje główne i poboczne, solucja

Cyberpunk 2077 poradnik do gry. Misje główne i poboczne, solucja
PC Poradniki PS4 XOne

Oto poradnik do gry Cyberpunk 2077. Znajdziecie tu opis przejścia misji i kluczowe porady, a także podstawowe informacje dotyczące fabuły, mechaniki czy warstwy technicznej produkcji.

Część informacyjna poradnika została podzielona na cztery rozdziały. Pierwszy z nich gromadzi ogólne informacje dotyczące produkcji, takie jak jej data premiery, platformy, na które zostanie wydana czy chociażby cena i opis edycji standardowej i kolekcjonerskiej. W drugiej części opisujemy aspekty techniczne Cyberpunka, czyli silnik graficzny, muzykę w grze i dubbing; trzecia sekcja zajmuje się mechaniką, a ostatnia poświęcona jest elementom fabularnym.

Poradnik do Cyberpunka 2077 znajduje się obecnie na etapie tworzenia. Szczegółowy opis przejścia misji głównych i pobocznych pojawi się po premierze gry.

Ogólne informacje na temat gry 

Cyberpunk 2077 jest połączeniem FPS-a z RPG-iem z otwartym światem. Produkcja powstała na licencji gry fabularnej Cyberpunk 2020 autorstwa Mike’a Pondsmitha.

Wcielamy się w postać najemnika o imieniu V, a naszym głównym zadaniem jest wykonywanie misji, eksploracja futurystycznych lokacji miasta Night City, interakcje z napotkanymi postaciami i walka. Główna historia w grze opiera się na problematyce nieśmiertelności – chodzi o czip, który zapewnia posiadaczowi taką właściwość. W pewnym momencie historii główny bohater otrzymuje dostęp do tego wynalazku, przez co ściąga na siebie liczne problemy.

Data premiery i główne platformy

Pierwotnie Cyberpunk 2077 miał ukazać się 16 kwietnia, ale data ta była już dwukrotnie przekładana. Zgodnie z aktualnymi informacjami, premiera tytułu planowana jest na 19 listopada 2020. Produkcja ma ukazać się na PC, Xboksie One, PS4 i Google Stadia.

Cyberpunk 2077 na Switcha

Na razie nic nie wskazuje na to, by tytuł miał być wydany na przenośną konsolę Nintendo. Głównym powodem, dla którego CD Projekt RED nie planuje wersji Cyberpunka 2077 na Switcha, jest obawa, że produkcja będzie zbyt wymagająca dla tej platformy. Z drugiej strony jednak, jak zauważył John Mamais z CD Projekt RED w rozmowie z serwisem OnMSFT na początku lutego 2020, Wiedźmin 3 także nie należał do najmniej wymagających gier, a ostatecznie kilka lat po premierze udało się go przenieść do wersji kieszonkowej. Dlatego, jak zapowiedział deweloper, nic nie jest wykluczone w przyszłości.

Cyberpunk 2077 na VR

Choć Cyberpunk 2077 i okulary VR wydają się stanowić całkiem zgrany duet, nie jest planowane wydanie wersji gry do wirtualnej rzeczywistości – przynajmniej na razie. John  Mamais poruszył w OnMSFT także tę kwestię, wspominając, że studio planowało coś działać w tym kierunku. Próbowaliśmy. Myśleliśmy o VR, ale – tak – nie robimy z tym nic. Mamy zestawy deweloperskie VR, ale… Niektóre rzeczy sprawdziłyby się w wirtualnej rzeczywistości, ale uważam, że to nie jest jeszcze opłacalne. Na VR nie da się na razie wiele zarobić – technologia jest wciąż na etapie eksperymentów; jest niszowa – powiedział deweloper, dodając, że choć lubi VR, na razie nie ma co spodziewać się, że CD Projekt RED zajmie się tym tematem.

Cyberpunk 2077 na next-genach

CD Projekt RED potwierdziło, że wersja gry na Xboksa Series X i PlayStation 5 powstanie. Next-genowe wydanie produkcji nie będzie jednak gotowe w momencie premiery konsol – trzeba na nie poczekać przynajmniej do 2021. Oficjalnie wiemy jednak, że w tytuł zagramy na konsolach PS5 i Xbox Series X w momencie ich debiutu w ramach wstecznej kompatybilności z wersjami na systemy obecnej generacji.

Co więcej, w czerwcu dowiedzieliśmy się, że CD Projekt RED da wersję gry na next-geny za darmo dla posiadaczy konsol PS4 i Xbox One.

Wymagania sprzętowe

Oficjalne wymagania gry nie zostały jeszcze ujawnione. Po sieci krążą te nieoficjalne. Oto one:

Minimalne wymagania: procesor Intel Core i5-2500K 3.3GHz / AMD FX-8320, 8GB RAM, miejsce na dysku 70 GB, grafika AMD Radeon R9 380 lub NVIDIA GeForce GTX 960 2GB, system operacyjny Win 7 64, DirectX w wersji 11

Rekomendowane: procesor Intel Core i5-4670K 3.4GHz / AMD Ryzen R5 1600, 16GB RAM, miejsce na dysku 70 GB, grafika AMD Radeon RX Vega 64 8GB lub NVIDIA GeForce GTX 1070, system operacyjny Win 10 64, Direct X w wersji 11

Klasyfikacja wiekowa

Cyberpunk 2077 jest grą przeznaczoną wyłącznie dla dorosłych. Organizacja ESRB, która zajmuje się klasyfikowaniem gier w Stanach Zjednoczonych, przyznała tytułowi ocenę M (maturity, 17+). Organizacja zwraca przede wszystkim uwagę na krwawe sceny walki w grze: walka jest szalona, ​​z częstymi ostrzałami, okrzykami bólu, wybuchami i efektami rozbryzgiwania krwi. Niektóre lokalizacje przedstawiają okaleczone zwłoki z otwartymi klatkami piersiowymi i/lub wyeksponowanymi narządami/wnętrznościami. Podczas jednej z misji gracze wbijają gwoździe w dłonie i stopy jednego z bohaterów; scenie towarzyszy rozlew krwi oraz krzyk ofiary. Oprócz tego ESRB wskazuje na obecność w grze nagości i treści o tematyce seksualnej (w tym przemoc seksualną). Gracz obserwuje sceny seksu z perspektywy pierwszej osoby; jest też możliwość personalizacji bohatera pod względem wielkości piersi i genitaliów. W tytule pojawiają się również reprezentacje narkotyków.

W Brazylii Cyberpunk otrzymał klasyfikację wiekową 18+, co zostało uzasadnione bardzo długą listą elementów, których oglądanie jest nieodpowiednie dla nieletniego gracza. Produkcja zawiera między innymi treści obejmujące okaleczenie, intensywne relacje seksualne, samobójstwa, prostytucję, wykorzystywanie seksualne, spożywanie narkotyków i agresję słowną. Pełną listę elementów gry klasyfikujących ją w Brazylii jako tytuł dla dorosłych publikowaliśmy pod tym adresem.

Kwestia mikropłatności i dodatków

Sytuacja z DLC i mikropłatnościami w grze jest dokładnie taka sama, jak miało miejsce w przypadku Wiedźmina 3. Cyberpunk 2077 nie zawiera żadnych mikrotransakcji ani zakupów w grze. Natomiast w przyszłości CD Projekt RED planuje poszerzyć tytuł o kilka DLC.

Cyberpunk 2077 – edycja standardowa i kolekcjonerska

Gra jest dostępna w dwóch wersjach: standardowej i kolekcjonerskiej. Wydanie standardowe zawiera: płyty z grą (w przypadku wersji na PS4 i Xbox One), pudełko z kodem do pobrania gry (na GOG.com) oraz płytami ze ścieżką dźwiękową, dwustronną okładkę, kompendium wiedzy z informacjami na temat świata CP2077, pocztówki z Night City, mapę miasta i naklejki.

Prócz fizycznych elementów, podstawowa edycja zawiera również następujące cyfrowe dodatki: ścieżkę dźwiękową, mini artbook przedstawiający wybrane grafiki z gry, podręcznik Cyberpunk 2020 i tapety na komputery i urządzenia mobilne.

Kupując cyfrową wersję produkcji na platformie GOG.com, otrzymujemy nie tylko wyżej wspomniane cyfrowe bonusy, ale i parę niedostępnych nigdzie innych dodatków. Są to: cyfrowa książeczka z informacjami na temat gry, dodatkowy zestaw tapet i awatarów, plakaty Cyberpunk 2077 w jakości do druku i 30% zniżki do oficjalnego sklepu studia CD Projekt RED.

Standardowe wydanie Cyberpunka 2077 kosztuje 199,99 złotych w wydaniu na PC i 269,99 w wersji na Xboksa One i PS4.

Co dotyczy zawartości edycji kolekcjonerskiej, to decydując się na jej zakup, otrzymujemy to, co w zestawie standardowym, plus: pudełko edycji kolekcjonerskiej, kolekcjonerski steelbook, 25-centymetrową figurkę przedstawiającą główną postać gry, artbook w twardej oprawie, metalowe przypinki, metalowy brelok Quadra Vtech, materiał dowodowy NCPD zawierający opatrzony notatkami przewodnik po Night City i haftowane naszywki.

Kolekcjonerkę wyceniono na 749,99 złotych – i ta cena dotyczy zarówno zestawu z grą na PC, jak i na konsole. Niestety, ta edycja produkcji nie jest już dostępna w sklepach – można ją aktualnie zakupić prywatnie (na przykład w serwisach aukcyjnych), ale koszt jest o wiele większy.

Istnieje też inna propozycja na zakup gry, ale dotyczy ona raczej osób, które nie mają jeszcze żadnej części Wieśka. CD Projekt RED oferuje kolekcję swoich gier. Oprócz Cyberpunka, Simply: RED – Kolekcja gier CD Projekt RED zawiera też wszystkie trzy odsłony serii Wiedźmin, Wojnę Krwi: Wiedźmińskie Opowieści i Wiedźmina: Grę Przygodową. Cena zestawu to 269,99.

Cyberpunk 2077 – preordery

Zamówienia przedsprzedażowe na nowy tytuł od RED-ów można już składać. Kupując wersję cyfrową produkcji w preorderze, nie otrzymujemy dodatkowo nic poza wspomnianą wyżej zawartością. Inaczej sytuacja wygląda, gdy zdecydujemy się nabyć w przedsprzedaży produkcję w wersji fizycznej – w zależności od tego, w jakim sklepie złożymy zamówienie, otrzymamy w gratisie gustowny steelbook, plakat albo breloczek. Szczegóły – wraz z konkretnym wykazem sklepów, które są objęte promocją – znajdziecie tutaj.

Xbox One wraz z padem w edycji Cyberpunk 2077

CD Projekt RED we współpracy w Microsoftem stworzyli Xbox One Cyberpunk 2077 Limited Edition – unikalną wersję konsoli obecnej generacji i pada. Xbox One jest utrzymany w cyberpunkowej stylistyce: ma metaliczną obudowę, przyciągające wzrok kolory i napisy świecące w ciemności. Podobnie jest z padem, który charakteryzuje się interesującym designem, ciekawą kolorystyką, a nawet takimi detalami jak obdrapania i zarysowania.

Pod względem podzespołów Xbox One Cyberpunk 2077 Limited Edition nie różni się od sprzedawanych obecnie konsol Microsoftu (to wersja z dyskiem 1TB) – z tym jednak wyjątkiem, że nabywcy konsoli otrzymują dodatkowo kod do cyfrowej wersji gry.

Zestaw jest mocno limitowany – liczba egzemplarzy Xbox One Cyberpunk 2077 Limited Edition została ograniczona do 45 000 sztuk. Cena konsoli wraz z padem w tej edycji wynosi obecnie około 1800 złotych. Można również nabyć kontroler oddzielnie; jego cena we wszystkich większych sieciach ze sprzętem zaczyna się od 279 złotych.

Cyberpunk Edgerunners – informacje o projekcie

Podczas pierwszej edycji wydarzenia Night City Wire 25 czerwca 2020 CD Projekt RED poinformowało fanów, że nawiązało współpracę z Netfliksem i Triggerem, w ramach której jest tworzony serial anime w uniwersum Cyberpunka 2077. Produkcja zadebiutuje w 2022.

Oficjalna książka o grze

Obecnie w przedsprzedaży można nabyć pozycję Świat Cyberpunka 2077. Jest to ilustrowany przewodnik po produkcji, który zawiera informacje dotyczące świata gry, opowiedzianej w niej historii i postaci. Znajdziemy tu też szczegółową wykładnię na temat broni, pojazdów, cybernetycznych urządzeń oraz wszczepów dostępnych w grze. Premiera pozycji planowana jest na 14 października. Osoby zainteresowane konkretami dotyczącymi tego, gdzie można nabyć Świat Cyberpunka 2077 i jaka jest cena książki, odsyłamy do naszego niedawnego newsa.

Cyberpunk 2077 – kwestie techniczne

W niniejszej części poradnika chcielibyśmy wam nieco przybliżyć aspekty techniczne nadchodzącej gry od RED-ów. Dowiecie się między innymi, dlaczego produkcja wymagała od twórców przejścia na zupełnie nową wersję autorskiego silnika graficznego lub czy tytuł będzie wspierał technologię ray-tracingu. Oprócz grafiki, w tej sekcji przyglądamy się też kwestiom dźwiękowym – takim jak na soundtrack czy dubbing w polskiej lokalizacji.

Cyberpunk 2077– engine

Gry CD Projekt RED działają w oparciu o autorski silnik REDengine. Cyberpunk 2077 bazuje na REDengine 4, a więc zupełnie nowym silniku niż gry o Wiedźminie (druga i trzecia odsłona przygód Białego Wilka działała na wcześniejszych wersjach REDengine). Twórcy oficjalnie odnieśli się do tego zagadnienia, twierdząc, że stworzenie Cyberpunka na silnikach wykorzystywanych w Wiedźminie byłoby rzeczą nierealną.

Te dwa tytuły bardzo mocno różnią się od siebie – to nietrudno zauważyć. Natomiast potrzeba stworzenia zupełnie nowej wersji engine’a była podyktowana dwiema zasadniczymi kwestiami. Po pierwsze, silnik ma umożliwić zrobienie gry z widokiem pierwszoosobowym, a po drugie, twórcom zależało na umieszczeniu w produkcji wysokich budynków, takich jak drapacze chmur. Zarówno na pierwsze rozwiązanie, jak i na drugie, narzędzia deweloperskie wykorzystane przy tworzeniu przygód Białego Wilka nie pozwalają.

To nie wszystko – nowy silnik ma umożliwić twórcom Cyberpunka zaaplikowanie do produkcji rozwiązania  zwanego “globalnym oświetleniem”, bo zmierzch w nowej grze CD Projekt RED oznacza nie tyle zmianę koloru nieba, co po prostu odrębne warianty lokacji.

Ray tracing i rozdzielczość 4K

Jak poinformowała Nvidia, Cyberpunk od dnia premiery ma obsługiwać nie tylko ray tracing, ale i technologię DLSS 2.0. Ta druga używa sztucznej inteligencji dla zwiększenia liczby klatek na sekundę przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego standardu obrazu.

Gra będzie również wyświetlać obraz z jakości 4K. Deweloperzy potwierdzili, że Cyberpunka w 4K doświadczą zarówno posiadacze konsol Xbox One X i PS4 Pro, jak i pecetowcy.

Cyberpunk 2077 – muzyka

Podczas gali The Game Awards 2019 twórcy zaprezentowali trailer, który zdradzał wiele informacji na temat muzyki w Cyberpunku 2077. Wtedy wiedzieliśmy między innymi, że nad tym elementem produkcji pracuje aż 11 zespołów muzycznych, takich jak Run the Jewels, Refused czy Grimes. Grupy te tworzą muzykę należącą do różnych gatunków: od hip-hopu, poprzez punk rocka i muzykę elektroniczną. Gatunki nie mają ze sobą wiele wspólnego, ale jednak łączy je jedna istotna kwestia: świetnie budują cyberpunkową atmosferę dzieła RED-ów. Dodatkowo punkrockowy zespół Refused ma w grze fikcyjny odpowiednik – Samurai. I w tym to zespole wokalistą i gitarzystą jest kluczowa postać w grze, Johny Silverhand.

Cyberpunk 2077 – dubbing i aktorzy

W anglojęzycznej wersji językowej głosu głównemu bohaterowi użycza w jego męskiej wersji Gavin Drea, a w żeńskiej – Cherami Leigh. Johnym Silverhandem jest Keanu Reeves. W tym ostatnim przypadku aktor dzieli się ze swoją postacią nie tylko wokalem, ale i wyglądem.

Od dawna znamy też aktorów dubbingowych w polskiej wersji językowej. W roli męskiego odpowiednika V słyszymy w rodzimej lokalizacji Kamila Kulę. Aktor podkładał już głos w paru innych produkcjach, takich jak karcianka Wojna Krwi: Wiedźmińskie Opowieści (jako Gascon) czy w filmach Czarna Pantera (T’Challa) oraz Wonder Woman (Steve Trevor). Natomiast żeńską wersją V jest Lidia Sadowa, która użyczyła głosu między innemu Elsie z Krainy Lodu. Nie mogło też zabraknąć Michała Żebrowskiego, którego głosem mówi mroczny charakter Johny Silverhand.

Próbkę umiejętności głosowych polskich aktorów mogliśmy usłyszeć w zlokalizowanej wersji trailera z gry, którą dla przypomnienia zamieszczamy poniżej.

Mechanika

Ta część poradnika do Cyberpunka 2077 poświęcona jest mechanizmom rządzącym rozgrywką. Opisujemy tu między innymi zadania główne i poboczne oraz system rozwoju postaci, wspominając też o długości rozgrywki i liczbie zakończeń.

Perspektywa narracji

Wydarzenia w CP2077 obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby. Nie ma możliwości przełączenia kamery na widok zza pleców bohatera (TPP), jaki występuje w poprzednich grach od RED-ów.

Zadania główne i poboczne (system questów)

Cyberpunk 2077 oferuje cztery typy zadań: główne, poboczne, street stories i mini-zadania. Jak nietrudno się domyślić, pierwszy rodzaj zadań dotyczy podstawowego wątku fabularnego. Za wykonanie zadań głównych otrzymujemy punkty doświadczenia, dzięki czemu postać rozwija się. Co więcej, jak to zwykle w RPG-ach bywa, część zadań należących do głównej grupy zostaje przed nami zablokowana w miarę postępu w grze. Wynikają z tego dwie rzeczy: konieczność powtórnego przechodzenia gry oraz fakt, że misje poboczne odgrywają tu równie istotną rolę co questy główne. Wśród misji pobocznych są zarówno krótkie, jak i dłuższe zadania – czasem stopniem złożoności przewyższają one questy główne.

W analizie systemu zadań pobocznych w Cyberpunku nie sposób nie odwołać się do poprzedniej gry studia CD Projekt RED. W Wiedźminie 3 schemat dodatkowych questów przypomina pojedynczą linię z wieloma rozgałęzieniami, które jednak zawsze odsyłają Geralta do głównej linii. W CP2077 sytuacja wygląda trochę inaczej: jedno rozgałęzienie prowadzi do kolejnego  – albo nawet do kilku kolejnych, powiązanych ze sobą. Oznacza to, że gdy zdecydujemy się zrobić jedno zadanie poboczne, może się okazać, że otworzy się przed nami furtka do wykonania kolejnego, które z kolei ujawni kolejne, co będzie miało wpływ na główną historię. Zadania poboczne w Cyberpunku mają więc większy wpływ na główną oś fabularną niż miało to miejsce w ostatniej produkcji RED-ów.

To były zadania główne i poboczne. Jeśli chodzi o trzeci typ questów, czyli street stories, to – tu po raz kolejny odwołam się do poprzedniej gry studia – jest to coś w rodzaju wiedźmińskich zleceń na potwory. Wykonywanie takich zadań zwiększa wiedzę bohatera o otaczającym go świecie i przyczynia się do jego rozwoju. Dzięki tym misjom nabijamy sobie punkty reputacji (street cred), które dają nam dostęp do nowych umiejętności i technologicznych ulepszeń.

Pozostają jeszcze mini-misje. Choć bywają one bardzo krótkie – ich ukończenie zajmuje niekiedy zaledwie kilka minut – to oferują bardzo ciekawe, nietypowe zadania.

Rozwój postaci

Tytuł daje rozbudowane możliwości rozwoju postaci. Jeśli chodzi o sposób bardziej dosłowny, to poszerzyć swoje umiejętności możemy za pomocą wszczepów i implantów. Natomiast co dotyczy znanego z RPG-ów systemu doświadczenia, to zwiększamy je poprzez wykonywanie misji głównych. Oprócz tego w miarę upływu czasu stajemy się bardziej zaprawieni w używaniu danej broni czy śmiercionośnego narzędzia – im dłużej coś robimy, tym wzrasta nasza efektywność działania.

Tryb multi

Jedynym konkretem, jaki wiemy na temat trybu wieloosobowego gry, jest to, że autorzy z CD Projekt RED mają w planach jego stworzenie. Na pewno multiplayera nie można się spodziewać w momencie debiutu podstawki. Najpewniej trafi on do rąk fanów dopiero po 2021 roku. Nie są znane szczegóły dotyczące trybu dla wielu graczy. Najpewniej pierwsze istotne fakty na ten temat poznamy dopiero po premierze podstawowej wersji gry – twórcy już w 2018 zapowiadali, że dopóki nie będą mieli pewności, że ich produkcja w wersji single jest wystarczająco dobra, nie zajmą się wersją dla wielu osób.

Długość gry i zakończenia

Twórcy Cyberpunka sugerowali już jakiś czas temu, że czas, jaki jest potrzebny na ukończenie tytułu, jest porównywalny z Wiedźminem 3. Na pewno trudno to oszacować jednoznacznie, biorąc pod uwagę trochę inny system zadań niż w grze o Geralcie. Poza tym, jak wspominaliśmy już wcześniej w poradniku, gra jest zaprojektowana w taki sposób, że by poznać ją dogłębnie, trzeba ją przejść kilka razy.

Co zaś dotyczy liczby zakończeń, to jak na każdy szanujący się RPG przystało, CP2077 ma ich kilka.

Pora dnia i system pogodowy oraz ich wpływ na rozgrywkę

Cykl dnia i nocy w Cyberpunku 2077 nie jest jedynie zabiegiem kosmetycznym – pora dnia ma wpływ nie tylko na to, jak wygląda miasto, ale też zwiększa lub zmniejsza trudność danego zadania. Czasem łatwiej coś załatwić o danej porze dnia lub nocy, bo na przykład akurat wtedy liczba strażników jest mniejsza. Natomiast jeśli chodzi o pogodę, to tu wpływ na rozgrywkę nie jest aż tak istotny – za to aura wpływa na inne elementy świata, jak na przykład zachowanie postaci niezależnych (gdy jest deszcz, mieszkańcy Night City chodzą z parasolkami i tak dalej).

Cyberpunk 2077 – świat, postaci, fabuła

Czwarta – i ostatnia – część poradnika omawia elementy fabularne dostępne w grze, czyli czas i miejsce akcji oraz jej bohaterów.

Świat i czas

Akcja tytułu rozgrywa się w dalekiej przyszłości, a konkretnie w tytułowym roku 2077. Tłem gry od CD Projekt RED jest miasto Night City. To fikcyjna aglomeracja na terenie północnej Kalifornii, licząca pięć milionów mieszkańców. Night City jest typową dystopią: w jednym z materiałów wideo bohater wspomina, że to “najgorsze miejsce, w jakim można żyć w Ameryce”. Miastem rządzi przestępczość i korupcja, a zwyczajni ludzie nie mają podstawowych środków do życia. Wcielamy się w postać najemnika V i próbujemy przetrwać w niebezpiecznym świecie, chwytając się za różne – najczęściej nielegalne i nie mające nic wspólnego z moralnością – zadania.

Trudno jednoznacznie określić wielkość świata w Cyberpunku. Nowy tytuł RED-ów oferuje zupełnie inne realia niż Wiedźmin 3 – mapa gry jest mniejsza, ale z drugiej strony Night City pnie się ku górze za sprawą wysokich, wielokondygnacyjnych budynków, czego w Wieśku oczywiście nie było.

Grywalne postacie – role

Głównym bohaterem w grze jest najemnik o imieniu V – gracz może wybrać jego płeć. Swoje alter ego można rozwijać w oparciu o jedną z trzech klas – czy raczej ról – postaci. W papierowej wersji Cyberpunka jest aż dziewięć ról: Solo, Netrunner, Technik, Rockman, Reporter, Gliniarz, Businessman, Fixer i Nomad. Każdy z tych typów postaci posiada indywidualną zdolność specjalną i odrębny zestaw umiejętności. Stworzenie tak rozbudowanej gry, która miałaby dziewięć różnorodnych mechanik, byłoby raczej niemożliwe, dlatego twórcy z CD Projekt RED zdecydowali się ten model nieco zmodyfikować. Ostatecznie mamy trzy ścieżki rozwoju postaci: Solo, Netrunner i Technik.

Pierwsza z ról to Solo. Ta klasa jest naszą pozycją startową w produkcji. Solo to nikt inny jak najemnik – czy raczej wojownik. Przedstawiciele tej grupy korzystają z przeróżnych wszczepów i dodatkowych technologii, by być lepszymi w walce i chwytać się coraz to korzystniejszych zleceń.

Kolejna rola, Netrunner, to – jak sama nazwa wskazuje – specjalista-haker. Do jego najważniejszych umiejętności należy włamywanie się do sieci i systemów i przejmowanie kontroli nad urządzeniami elektronicznymi (i nie tylko).

Natomiast Technicy są specjalistami w dziedzinie tworzenia broni i technologii; oprócz osób, które potrafią skonstruować bombę, wśród techników znajdziemy też medyków. Ci produkują i wszczepiają zainteresowanym technologię do ich ciał.

Warto wspomnieć, że ścieżka rozwoju nie jest pod żadnym pozorem jakąś sztywną ramą, w jaką twórcy pakują naszą postać. Tak jest może w przypadku papierowej wersji RPG-a, ale nie tutaj. W Cyberpunku od RED-ów klasa postaci pozostaje kwestią o wiele bardziej upłynnioną i nieograniczoną.

Postacie niezależne

Gra autorstwa CD Projekt RED oferuje 1000 różnych zachowań postaci niezależnych – dzięki NPC-om świat Cyberpunka zyskuje na różnorodności. Oczywiście nasze działania w stosunku do bohaterów niezależnych są w pewien sposób ograniczone – nie da się chociażby zabić tych postaci, które mają kluczowy wpływ na fabułę. Tak samo zresztą NPC-e ograniczają nas: nie jesteśmy w stanie załatwić sprawunków w sklepie, gdy jego właściciel znajduje się poza nim, i tak dalej. Podobnie wygląda sytuacja z szemranymi interesami: jeśli przychodzimy do kogoś za dnia, nie możemy liczyć na pomyślne załatwienie sprawy (co najwyżej zostajemy wyśmiani). Co ciekawe, nasz wygląd, atrakcyjność fizyczna czy tembr głosu mają wpływ na to, jak postrzegają nas NPC-e. To może stanowić istotny element w budowaniu relacji.

Romanse, seks, edytor postaci

Jak zostało wspomniane, dużą rolę w kontaktach V z postaciami niezależnymi odgrywa wygląd bohatera (lub bohaterki). Dlatego twórcy zadbali o bardzo złożony edytor postaci, w którym można dostosować praktycznie wszystko: za pomocą suwaków zwiększamy muskulaturę, ustalamy rozmiar bioder czy regulujemy wielkość pośladków. Furorę robi w sieci informacja o kustomizacji rozmiarów penisa (choć nie jest to raczej nic nowego w grach).

A skoro już w temacie jesteśmy, to pod względem relacji romantycznych i fizycznych Cyberpunk 2077 specjalnie nas nie ogranicza: możemy nawiązywać zarówno kontakty z osobami płci przeciwnej, jak i tej samej. To od nas zależy również, czy będzie to jakaś dłuższa znajomość, czy raczej wszystko skończy się tak, jak się zaczęło (czyli szybko). W grze jest dużo seksu – i tak jak w Wiedźminie 3, twórcy zadbali o to, by intymne sceny zostały wykonane z największą dbałością o szczegóły. Tutaj mamy jednak do czynienia z grą FPP, co oznacza tyle, że widzimy wszystko z perspektywy pierwszoosobowej. Dlatego RED-zi przyłożyli się do zadania: do nagrywania tego rodzaju scen użyto technologii motion capture, co oznacza mniej więcej tyle, że aktorzy musieli na planie nagraniowym odegrać wszystkie ruchy, które później przeniesiono do rzeczywistości Cyberpunka w formie animacji.

Pojazdy

Jak na grę o wielkim amerykańskim mieście przystało, nie chodzimy wszędzie na piechotę – twórcy udostępnili graczom różne środki lokomocji. Pojazdy można nabyć w grze najprostszą metodą, czyli poprzez kradzież. Na porządku dziennym jest przejażdżka samochodem czy motocyklem, choć nie są to wszystkie dostępne w produkcji pojazdy (RED-zi nie ujawnili jeszcze wszystkiego – bardzo prawdopodobne, że gracz zasiądzie za sterami jakiegoś samolotu). Podstawowy zarzut stawiany produkcji przez osoby, które już miały z nią styczność, dotyczy niedoskonałego modelu jazdy – nie wiadomo, czy do momentu premiery to zostanie zmienione. W grze pojawia się możliwość upgrade’u pojazdu lub zmiany jego wyglądu.

Bronie

Na niedobór narzędzi do zabijania w Cyberpunku nie można narzekać – to w końcu jest FPS. Z racji tego w tytule dostępny jest cały arsenał broni palnej, takiej jak przeróżne odmiany pistoletów czy karabinów. Jednym z głównych tematów poruszanych w produkcji jest transhumanizm, w związku z tym nie brakuje tu także śmiercionośnych zabawek, które są wszczepiane do ciała jako implanty. Czas akcji gry toczy się w dalekiej przyszłości, dlatego mamy styczność z futurystycznymi typami broni. Nikogo nie dziwi, że na przykład istnieją karabiny, których pociski ścigają przeciwnika.

Broń można tuningować w dowolny sposób; oprócz tego, tak jak to było wcześniej wspomniane, im dłużej korzystamy z jakiegoś narzędzia zbrodni, tym lepiej się nim posługujemy – wzrasta wtedy współczynnik biegłości w użytkowaniu broni, co oznacza lepszą celność, prędkość przeładowywania czy stabilność.

Oprócz broni palnej czy ostrzy, przeciwników pokonamy także bardziej wyszukanymi metodami. Mamy możliwość wybrania, czy chcemy osiągać poszczególne cele poprzez otwieranie ognia, czy na przykład  po cichu i w bardziej przemyślany sposób, korzystając z różnych specjalistycznych umiejętności bohatera, takich jak hakowanie czy umiejętność obezwładniania.

Duchowość i moralność

Przemoc, seks, korupcja, szemrane interesy – to tylko kilka z wielu zajęć, z jakimi styka się na co dzień przeciętny mieszkaniec Night City. Nic więc dziwnego, że praktycznie od zawsze mówi się, że ta gra nie powstaje po to, by uczyć się z niej moralności. System rozwoju postaci jest zbudowany w taki sposób, że gracz nie ewoluuje w stronę “dobrego” lub “złego” – tu nie ma decyzji lub czynów moralnie pozytywnych lub negatywnych. Zresztą taki podział byłby sztuczny, bowiem tak też nie jest w prawdziwym świecie.

Cyberpunk 2077 nie unika tematów trudnych, włączając filozofię czy duchowość. Na początku 2020 pisaliśmy, że tytuł ma zmuszać do refleksji. Oprócz tego twórcy ujawnili, że w ich grze można natknąć się na zagadnienia związane z rozwojem duchowym i medytacją (a także spotykamy tu mnicha buddyjskieg0, bo czemu nie).

Zwierzęta i roślinność

Z tego co wiemy do tej pory na temat zwierzaków w CP2077, w produkcji oprócz ludzi spotkamy wyłącznie psy i koty. Ostatnio w internecie pojawiła się też informacja, że wewnątrz cyberprzestrzeni bohater przywoła cyfrowe postaci znane z fantasy RPG-ów, takie jak na przykład smoki. Postaci te mają pomagać nam w pokonywaniu przeciwników (na przykład poprzez podpalenie). Co zaś się tyczy roślinności, to owszem, na screenach i gameplayach widać, że w Night City rosną jakieś roślinki – jednak nie wiadomo nic na ich temat (twórcy jak dotąd wspomnieli jedynie o pewnych uzależniających zielonych liściach). 

Braindance

Na koniec poradnika warto wspomnieć o pewnej ciekawej opcji w grze. Braindance to nietypowe doświadczenie, które umożliwia uczestnikowi aktywne przeżywanie wspomnień innej osoby. W czasie tego wydarzenia uczestnik nie tylko widzi, ale i słyszy to samo, co autor wspomnienia – a nawet jest w stanie czuć te same zapachy. Można rzec, że wszystko opiera się na swego rodzaju “hakowaniu umysłu”. Co ciekawe, istnieje możliwość przedawkowania tego doświadczenia.

Po przeżyciu cudzych wspomnień możemy je analizować, spoglądając nań niejako z nowej perspektywy, czyli już nie jako uczestnik, a bierny obserwator (widok przełącza się na trzecioosobowy). Ten element rozgrywki ma zdaniem twórców pomóc graczom bardziej wniknąć w otaczającą ich rzeczywistość. Jak to wygląda w praktyce, zobaczycie na poniższym trailerze.

Dagmara Kottke
O autorze

Dagmara Kottke

Redaktor
Z wykształcenia dziennikarz, z zamiłowania jeszcze bardziej. Fanka słabej literatury i maskotek ze zniesmaczonym wyrazem twarzy.
Advertisement
Udostępnij:

Podobne artykuły

Zobacz wszystkie