Fizyczne wydania gier mało kogo interesują. Fani “pudełek” nie mają się z czego cieszyć
Jeżeli lubicie trzymać w ręku grę, nie mam dobrych wieści. Otóż pudełkowe edycje gier zaliczają spory spadek popularności. Z drugiej strony ciężko się temu dziwić.
Co, jeżeli kupując dany produkt, nie będziecie musieli poświęcać cennego miejsca na chacie, aby go trzymać? I nie musicie płacić za wysyłkę, czekać na dostawę, a zamówienie otrzymujecie niemal natychmiastowo. Do tego da się je złożyć praktycznie wszędzie i nierzadko jest po prostu dużo tańsze. Tak właśnie działają cyfrowe edycje gier, które coraz bardziej wypierają “pudła”.
Pudełkowe edycje gier zaliczają spory spadek popularności
Jakiś czas temu w internecie gruchnęła wieść, że EA kończy sprzedaż “pudełek” w Niemczech. Ostatecznie okazało się to co najwyżej “pomówieniem”, bo nic takiego miejsca nie ma. Jednak przy tej okazji znów dało się słyszeć zaniepokojonych klientów. Bardzo duża część graczy wciąż uwielbia kolekcjonować i zbierać fizyczne wydania. Być może trzeba będzie się tego coraz bardziej oduczać.
Wiele bowiem wskazuje na to, że na pudełka po prostu nie ma miejsca. I nie mówię tu o tym fizycznym – na półce sklepowej, bo chodzi bardziej o portfele graczy. Serwis GameIndustry.biz podzielił się nowymi danymi sprzedażowymi z 2022 roku. Pokazują one olbrzymią popularność cyfrowych wydań gier i znaczny spadek “pudełek”.
W kończącym się roku aż 72% wszystkich sprzedanych gier na konsole stanowią edycje cyfrowe (analogicznie jedynie 28% to fizyczne). Na PC sytuacja jest jeszcze bardziej dobitna – aż 98% gier pochodzą z cyfrowej dystrybucji. Zaskoczenia w sumie nie ma, bo nie tylko coraz mniej gier wychodzi w pudełkach na PC, ale też internetowe sklepy z grami cieszą się olbrzymią popularnością.
Łącznie, biorąc pod uwagę wszystkie platformy, aż 94,2% sprzedanych gier na świecie w 2022 roku to edycje cyfrowe. Warto jednak zaznaczyć, że finalnie dane te mogą się różnić. Choćby takie Nintendo nie informuje o swoich danych, a – jak wiadomo – praktycznie każda ich gra wychodzi także w boxie. Mimo wszystko raczej nie ma co spodziewać się aż tak wielkich różnic. Co ciekawe, globalny przychód z gier cyfrowych w 2022 roku wynosi 172,8 miliarda dolarów. Oznacza to 4-procentowy spadek w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jeżeli chodzi o fizyczne wydania – przychód jest na poziomie 10,7 mld, a spadek wynosi aż 10,1% względem 2021 roku.