Project Scorpio z trybem turbo jak na PS4 Pro? Microsoft odpowiada

Dlaczego amerykańska konsola nie potrzebuje boost mode?

Po niedawnej prezentacji Project Scorpio gracze zasypują Microsoft kolejnymi pytaniami na temat sprzętu. Póki co, poznaliśmy specyfikację techniczną oraz kilka detali dotyczących budowy konsoli (przypominamy poniżej), lecz to wciąż za mało. Nie wiemy nawet, jak będzie wyglądał oczekiwany potwór.

Albert Penello, szef marketingu działu Xbox, odpowiada tymczasem na pytania fanów, zadawane poprzez serwis Twitter. Jeden z graczy zapytał wprost, czy Project Scorpio będzie posiadał opcję turbo (boost mode), czy też może wszystko będzie działać lepiej na tym sprzęcie domyślnie? Przedstawiciel Microsoftu odrzekł: Wszystko będzie działać lepiej, nie potrzebujemy trybu turbo. Cała konsola jest trybem turbo.

Zaraz pojawiły się komentarze, że taka odpowiedź to strzał w PS4 Pro, które otrzymało boost mode w zeszłym miesiącu, w ramach aktualizacji systemu 4.50. Penello grzecznie wyjaśnia, że po prostu odpowiada na pytanie i chciałby, by gracze nie traktowali wszystkiego w kategoriach wojny konsol.

Inny użytkownik Twittera pyta z kolei, jak będzie wyglądał proces przesyłania posiadanych gier z Xbox One na Project Scorpio. Człowiek Microsoftu wyjaśnia, że będzie to banalnie proste, wystarczy podpiąć dysk twardy z XOne do Scorpio i gotowe.

Ponadto Albert Penello wspomniał, że jeśli deweloperzy ustanowili dynamiczny framrate oraz rozdzielczość w obecnych grach na Xbox One, po odpaleniu ich na Project Scorpio, automatycznie dostaniemy większą płynność i rozdzielczość obrazu.

Kiedy możemy spodziewać się prezentacji gier? Jak powiedział Penello w podcaście z Majorem Nelsonem, czerwcowe targi E3 2017 będą dotyczyły tony gier, gier i jeszcze raz gier.

Project Scorpio – specyfikacja techniczna ujawniona. Oto nowy Xbox

Zespół Digital Foundry serwisu Eurogamer podaje, że Project Scorpio korzysta najprawdopodobniej z dobrze znanych rdzeni Jaguar, a nie Ryzen, jak to wcześniej zakładano. Dzięki temu demo technologiczne bazujące na grze Forza, osiąga 60 klatek na sekundę w natywnym 4K. Co ciekawe, sprzęt jest na tyle wydajny, że jego GPU obciążone jest przy tym tylko w 66,19 procentach.

Sprzęt ma też 12 GB pamięci z czego 8 GB jest dostępne dla producentów gier, reszta dla systemu. Microsoft zdecydował się na zwiększenie pamięci dla systemu, bowiem ten w porównaniu do Xboksa One, generowany jest w natywnym 4K. Dzięki szybszemu dyskowi o pojemności 1 TB, czasy ładowania skróciły się o połowę. Również o taką samą wartość zmniejszono komunikację gry z układem graficznym i procesorem, co także daje większą wydajność.

Co ważne, konsola ma dodatkowe tryby działania dla wyświetlaczy 4K, więc jeśli gra zaoferuje 4K przy 30 klatkach lub 60 klatkach, takie same opcje płynności będą na wyświetlaczach FullHD.

Sporo daje też nowy układ chłodzenia z radiatorem z komorą parową wspierany przez wentylator. W środku znajdziemy też wewnętrzny zasilacz uniwersalny PSU 245 W. Porty pozostają niezmienione w porównaniu z Xboksem One S.

Niestety z prezentacji nie dowiedzieliśmy się, jakie dokładnie gry trafią na Project Scorpio oraz jak wygląda sprzęt. To wszystko Microsoft ujawni dopiero w trakcie tegorocznych targów E3 w Los Angeles, które będą miały miejsce w połowie czerwca tego roku.

Dane techniczne i specyfikacja Scorpio

Digital Foundry opublikowało dane techniczne nowej konsoli Scorpio. Jak nietrudno się domyślić, sprzęt jest znacznie mocniejszy od Xboksa One oraz PlayStation 4 Pro. Pytanie tylko, jak ta moc zostanie przełożona na finalną jakość gier?

Project Scorpio Xbox One PS4 Pro
CPU 8 rdzeni typu x86 2.3GHz 8 rdzeni Jaguar 1.75GHz 8 rdzeni Jaguar 2.1GHz
GPU 40 jednostek 1172MHz 12 GCN jednostek 853MHz (Xbox One S: 914MHz) 36 GCN jednostek 911MHz
Pamięć 12GB GDDR5 8GB DDR3/32MB ESRAM 8GB GDDR5
Przepustowość pamięci 326GB/s DDR3: 68GB/s, ESRAM maksymalnie 204GB/s (Xbox One S: 219GB/s) 218GB/s
Dysk twardy 1TB 2.5-cali 500GB/1TB/2TB 2.5-cali 1TB 2.5-cali
Napęd optyczny 4K UHD Blu-ray Blu-ray (Xbox One S: 4K UHD) Blu-ray

Gry Scorpio

Co do samych gier, lista nie została ujawniona, ale za to wiemy, że mocną stroną sprzętu będzie kompatybilność wsteczna zarówno z Xboksem One jak i Xboksem 360. Na Project Scorpio nie powinno być problemów z uruchomieniem starszych tytułów (chociaż Digital Foundry zaznacz, że mogą być pewne wyjątki). Gry na najnowszym sprzęcie od Microsoftu będą miały wyższą płynność, wyższą rozdzielczość (dynamiczne skalowanie), lepsze filtrowanie tekstur nawet 16x AF oraz szybsze ładowanie, co udało się osiągnąć przez zastosowanie wydajniejszego procesora i dysku.

Darek Madejski

Darek Madejski

Wychowany na Amidze i pierwszej odsłonie PlayStation. Do dziś często sięga po hity z lat 90.