Kiedy PlayStation 5? Specyfikacja techniczna ujawniona przez sprawdzone źródło
Kiedy premiera PlayStation 5? Jaki procesor i kartę graficzną dostanie konsola? Najważniejsze elementy specyfikacji technicznej PS5 podaje źródło, które w przeszłości już dowiodło, że ma dobrych informatorów.
Blisko miesiąc temu branżę obiegła niepotwierdzona informacja, według której dev kity PlayStation 5 trafiły z początkiem 2018 roku do wybranych deweloperów, by ci zapoznali się z architekturą sprzętu i rozpoczęli produkcję gier. Takie rewelacje podawał Marcus Sellers i moglibyśmy je zbyć gdyby nie fakt, że dziennikarz jest naprawdę dobrze poinformowany.
Dzisiaj światło dzienne ujrzała kolejna ważna wieść dotycząca PlayStation 5 i zanim przejdziemy do głównego dania warto zaznaczyć, że pochodzi ona od serwisu SemiAccurate, który udowodnił wartość swoich plotek już nie raz. To ten serwis opublikował przed oficjalnym ogłoszeniem prawidłową specyfikację techniczną PS4 i nie mylił się, kiedy pisał o współpracy firm Nintendo oraz Nvidia przy produkcji konsoli Nintendo Switch. Można zatem rzec – źródło w miarę wiarygodne, lecz należy pamiętać, że to wciąż niepotwierdzone informacje, zatem traktujcie je z pewnym dystansem.
PlayStation 5 specyfikacja techniczna
SemiAccurate donosi – powołując się na swoje tajemnicze źródła – że Sony umieści w PS5 8-rdzeniowy procesor AMD Zen. Układ graficzny ma natomiast zostać oparty o zmodyfikowaną architekturę AMD Navi, która zostanie wykorzystana w nadchodzących kartach graficznych tej firmy. Grafika zostanie odpowiednio dostosowana do PlayStation 5, zatem będzie to dedykowane rozwiązanie skonstruowane z myślą o najnowszej konsoli Sony.
PS5 nakręcone na VR, nie znamy teraflopów
Według SemiAccurate nowa konsola ma być tworzona m.in. z myślą o wirtualnej rzeczywistości i zapewniać taką moc, by tchnąć w VR nowe życie. Nie wiadomo jednak, ile teraflopów będzie posiadać PS5. Sony wierzy jednak w moc VR i chce zoptymalizować swój sprzęt w taki sposób, by PlayStation 5 nie miało problemów z poważnym wejściem w wirtualny wymiar. Wiąże się to zapewne z nową wersją gogli PlayStation VR, które prawdopodobnie odegrają dużą rolę w nadchodzącej generacji.
Kiedy PS5? Premiera może nastąpić w 2019 roku
Podstawowe pytanie brzmi – ile czasu mamy czekać na te wszystkie fajerwerki? SemiAccurate podkreśla, że dev kity PlayStation 5 trafiły do sporej liczby deweloperów i na tej podstawie wyciąga wniosek, że premiera PlayStation 5 nastąpi być może już w 2019 roku.
Taki termin pokrywa się zresztą z wcześniejszymi przewidywaniami innych źródeł. Serwis Gamingbolt zapytał pod koniec lutego tego roku Mata Piscatella, analityka z firmy NPD, kiedy nadejdzie właściwa pora, aby Sony wypuściło na rynek PlayStation 5. – Rok 2020 jest tym, co mam w mojej prognozie. Dane sugerują, że nie trzeba robić tego wcześniej – twierdzi Mat Piscatella dodając, że byłby zaskoczony, gdyby sprzęt wylądował na rynku wcześniej.
Przypuszczenia analityka NPD są zbierzne z tym, co już we wrześniu zeszłego roku mówił Michael Pachter podczas podcastu The 1099: Sądzę, że premiera PlayStation 5 nastąpi w 2019 lub 2020 roku, lecz gdybym musiał się założyć, to stawiam na 2020 rok. Sony zarabia dużo pieniędzy na PlayStation 4 i firma będzie chciała wyciągnąć ze sprzętu tyle, ile tylko się da.
PlayStation 5 i kompatybilność wsteczna
Warto wspomnieć o jeszcze jednym wątku dotyczącym PlayStation 5, który opisywaliśmy w marcu tego roku. Chodzi o sprawę patentu dotyczącego testowania aplikacji w ramach kompatybilności wstecznej. Jak zauważył insider o nicku Tidux (wszystko opisuje portal PSU), Sony zaktualizowało wspomniany patent 13 lutego, czyli w zeszłym miesiącu.
Wiemy, jakie zdanie ma Sony odnośnie wstecznej kompatybilności w przypadku PlayStation 4. Dla przypomnienia – w czerwcu zeszłego roku w dobitny sposób skomentował to szef europejskiego oddziału firmy na łamach magazynu Time: Przyjrzeliśmy się wstecznej kompatybilności i mogę powiedzieć, że jest to funkcja bardzo często pojawiająca się w prośbach graczy, lecz rzadko używana. Byłem też ostatnio na imprezie Gran Turismo, gdzie pokazywano gry z PS1, PS2, PS3 i PS4. Te z PS1 i PS2 wyglądały wiekowo, kto chciałby w to grać?
Ponadto wsteczna kompatybilność dla gier z PS3 może być bardzo trudnym zadaniem do wykonania, jak sugerował jeszcze podczas targów E3 2015 sam Shuhei Yoshida: Jeśli to byłaby prosta sprawa, po prostu byśmy to zrobili.
Powstaje zatem pytanie – dlaczego Sony aktualizuje swój patent? PSU sugeruje, że wsteczna kompatybilność może być szykowana z myślą o PlayStation 5, na której uruchomimy gry z PS4.