Jaki PC potrzebujesz na 2024? Analiza wymagań sprzętowych nowych i nadchodzących gier

pc-na-2024 rok
PG Exclusive Raport

Który procesor lub kartę graficzną wybrać do nowego PC? Na podstawie wymagań sprzętowych gier oceniłem, jaki musi być PC do gier w 2024 roku.

Zasadą starą jak świat jest, że gry z roku na rok mają coraz większe wymagania sprzętowe. Wzrasta zapotrzebowanie na miejsce na dysku, więcej MHz-ów w CPU, a najbardziej pożądane są jednostki CUDA w kartach graficznych, które obsługują efekty ray tracingu. Więc jak przez pryzmat wydajności PC będzie wyglądać granie w 2024? Jakie podzespoły będą wymagane, aby móc uruchomić nowości bez strachu o rwaną płynność rozgrywki? Zebrałem trochę informacji w celu przedstawienia konkretnych odpowiedzi i powiem Wam, jaki potrzebujemy PC do gier w 2024.

Moją analizę oparłem na wykazie konfiguracji sprzętowej w ramach minimalnych i rekomendowanych wymagań w 10 tytułach. Starałem się wybrać produkcje dość świeże (z 2023 roku), ale też dodałem do listy kilka tytułów przed premierą. Z ich pomocą wskażę Wam najbardziej opłacalne podzespoły, mając na uwadze granie w rozdzielczości 1080p, 1440p oraz 2160p (4K).

Spis treści

  1. Jaki wybrać dysk do PC?
  2. Ile kupić pamięci RAM?
  3. Jaki procesor do nowych gier?
  4. Jaką kartę graficzną kupić w 2024?
  5. Jakie zestawy PC do gier w 2024?

Jaki PC do gier w 2024 – analiza wymagań sprzętowych

Wybieramy Dysk na 2024 – ile wolnego miejsca na gry?

Długi czas panowania dysków HDD zakończył się w cywilizowany sposób. Powoli i bez rozlewu krwi docieraliśmy do miejsca, w którym twórcy niemal jednomyślnie przestali oglądać się na starą technologię. Miało to swoje przełożenie na wymagania gier w obszarze obsługi dysków. Wraz z ogłoszeniem premiery Cyberpunk 2077: Widmo Wolności i Starfield dyski “talerzowe” musiały ustąpić miejsca SSD-kom, już nie jako w formie rekomendowanego urządzenia, lecz niezbędnego do działania. I od 2023 opcja gry z SDD jest bezdyskusyjna – PC musi być wyposażone w wariant 2,5 cala lub wariant NVMe.

Natomiast jeśli chodzi o wolne miejsce na dysku, coraz częściej możemy zaobserwować, że zostaje przekroczona granica 100 GB. Dodatkowe spustoszenie na twardzielach sieją wydawane cyklicznie aktualizacje, które coś usprawniają i jednocześnie dodają kolejne gigabajty danych. Tyczy się to przede wszystkim gier AAA, gdzie zaledwie jeden tytuł potrafi zająć nawet 250 GB (Call of Duty: MWIII). Ale na szczęście są to pojedyncze przypadki – najwięcej miejsca z ogłoszonych nowości zajmie Stalker 2. Wobec tego swoistym minimum wydaje się zakup dysku SSD o pojemności 1 TB.

NAZWA GRYMIEJSCE NA DYSKU
Alan Wake 290 GB (*SSD)
Helldivers 2100 GB (*SSD)
Legion Samobójców65 GB (*SSD)
Dragon’s Dogma II100 GB (*SSD)
Stalker 2150 GB (*SSD)
The Last of Us100 GB (*SSD)
Kerbal Space Program 260 GB
Homeworld 340 GB
Starfield125 GB (*SSD)
Cyberpunk 2077 ver. 2.070 GB (*SSD)

Ile pamięci RAM do gier w 2024?

Od tego miejsca możemy wprowadzić podział wymagań na minimalne i rekomendowane – dzięki temu łatwiej będzie wybrać dla siebie PC do gier w 2024. Oczekiwania na ilość pamięci RAM dość wyraźnie ustandaryzowano w 2023 – 8 GB pamięci nie zagwarantuje Wam grania choćby w rozdzielczości 1080p. Z mojej tabelki aż 8 na 10 popularnych gier wymaga minimum 12-16 GB. Przechodząc na większe zagęszczenie pikseli i lepsze ustawienia graficzne trzeba odpowiednio dołożyć kostek, aby uniknąć szarpania obrazu lub błędów systemowych. Jak możecie zobaczyć poniżej, największe ego ma The Last of Us. Odświeżony hit Naughty Dog w wersji pecetowej chce aż 32 GB i tyle powinniśmy mieć na platformie PC, gdy marzy nam się ujrzenie Joela w 4K.

NAZWA GRYILOŚĆ PAMIĘCI
Alan Wake 216 GB
Helldivers 28 GB | 16 GB
Legion Samobójców16 GB
Dragon’s Dogma II16 GB
Stalker 28 GB | 16 GB
The Last of Us16 GB | 32 GB
Kerbal Space Program 212 GB | 16 GB
Homeworld 312 GB | 16 GB
Starfield16 GB
Cyberpunk 2077 ver. 2.012 GB | 24 GB

Jaki procesor do gier w 2024?

Temat wyboru CPU nie traktujcie zero jedynkowo. Stanowi mózg komputera, ale paradoksalnie wcale nie jest to najważniejsza część PC do gier. Zasadnicza jest kwestia obciążenia procesora, bo nie wszędzie jest tak samo eksploatowany. Dużą rolę w jego pracy odgrywa zasięg rysowania świata, ilość widocznych modeli postaci lub jednostek, a ogólnie rzecz biorąc skala gry. Dlatego przykładowo strategie i gry z otwartym światem będą kopać CPU po rdzeniach mocniej i w tego typu produkcjach wzrośnie znaczenie liczby rdzeni i ich taktowania.

Przeglądając wymagania sprzętowe w 10 różnych gatunkowo tytułach odnoszę wrażenie, że warto mieć porządne 6 rdzeni z wysokim taktowaniem, a przynajmniej w kontekście grania w 1080p. Dopiero w wyższych rozdzielczościach zachodzi potrzeba na bardziej wypasione układy. Odwołam się do dwóch gier, które mówią wprost, że przy 1440p i 4K nie obejdzie się bez ośmiu bądź 12 rdzeni – takie rekomendowane wymagania mają Cyberpunk 2077 w wersji 2.0 i Helldivers 2. Uprzedzam jednak, że twórcy niekiedy kreują rzeczywistość dla producentów sprzętu aniżeli podają faktyczne wymagania. O wiele istotniejsze jest to, że nie można bagatelizować sprawy komplementarności CPU z GPU: trzeba się upewnić, że procesor nie zablokuje potencjału karty graficznej i w związku z tym dobrać właściwą generację podzespołów.


Jaka karta graficzna do gier w 2024?

Jeśli sprowadzilibyśmy rywalizację podzespołów PC do nomenklatury bokserskiej, to karty graficzne stanowiłyby wagę ciężką. Uważam, że to od GPU powinno się zacząć składać zestaw, gdyż to karta zadecyduje w jakiej rozdzielczości będziemy na koniec grać. A jak sytuacja z wymagającymi grami klaruje się na przyszłość? GTX-y i stare Radeony nadal pojawiają się w tabelkach z wymaganiami, ale w 2024 raczej możecie im pomachać na do widzenia. Świadectwem nieuniknionych zmian jest chociażby Alan Wake 2 i Starfield, które są kompletnie niegrywalne na modelach niższych od GTX 1080, choć ze wspomnianym minimum w dużej mierze będzie to przyjemność stwarzana na siłę. Szczególnie Alan Wake 2 jest zapowiedzią końca GTX-ów.

Chcąc zagrać w nowsze produkcje w 60 kl/s wymagane są karty z rodziny RTX bądź Navi 10. Tyle wystarczy na granie w 1080p i ustawieniach low-medium. Możemy przyjąć, że w 2024 roku RTX 2070 i RX 5700X będą traktowane jako wstęp do zabawy z nowościami – bez ray tracingu, ale gry odpalą. Wszystko co powyżej tego, czyli wizualne doznania z 60 kl/s, będą czekać na osoby uzbrojone w sprzęt dużo droższy. Taką granicą optymalnego grania z ray tracingiem na niskich rozdzielczościach będzie RTX 2080 Ti, zaś od 1440p trzeba zacząć szukać innej rodziny, np. Ampere (RTX 3xxx) tudzież Navi 21 (RX 6xxx). Tylko musicie wiedzieć, że przy każdej grze aktywacja DLSS czy FSR będzie obowiązkowa (o ile zależy Wam na płynnej rozgrywce). Niestety sztuczne generowanie klatek położyło się cieniem na klasycznej optymalizacji i dlatego jesteśmy zdani na łaskę technologii Nvidii.


Proponowane PC do gier 2024 – zestawy do grania w 1080p, 1440p i 4K

Poprzednie akapity wykorzystałem, by zaprezentować Wam wymagania gier i dość ogólnie opisać przedział podzespołów, które już w tym momencie są potrzebne do grania. Ale wypadałoby to podsumować jakimiś kompletnymi zestawami, prawda? Bowiem ten tekst nie powstał najsampierw dla osób, które mają już jako taki sprzęt spełniający warunki. Myślą przewodnią jest stworzenie swojego nowego PC do gier w 2024. Jeśli macie dużo hajsu, to weźcie sobie RTX 4090 i dajcie mi spokój bo ja celuje stricte w najbardziej opłacalne zestawy PC. Nadajecie na tych samych falach? To spójrzcie na tabelkę, której poświęciłem całkiem sporo czasu, by skompletować 3 platformy do grania w 1080p, 1440p i 2160p.

PLATFORMAMOC ZASILACZA
1. RTX 3060 12 GB + Ryzen 5 5600 + 16 GB RAM + SSD 1TB (1080p)Chieftec Core 600W 80 Plus Gold
2. RX 6800 16 GB + Ryzen 5 5600X + 16 GB RAM + SSD 1TB (1440p)Chieftec Core 80 +Gold BBS-700S 700W
3. RTX 4070 Ti Super (16GB) + Ryzen 5 7600X + 32 GB RAM + SSD 1TB (2160p)Chieftec Core 80 +Gold BBS-700S 700W

Zacznijmy od zestawu najtańszego, czyli od pozycji do grania w Full HD. Jako że w sklepach nie dostaniemy już RTX-ów 1. generacji, trzeba zaatakować coś czego jeszcze nie wycofano ze sprzedaży. Kompromis cenowy oferuje RTX 3060 z 12 GB VRAM – wydajnością porównywalny do RTX 2080. W trybie rastrowym łyknie niemal każdą nowszą grę z ustawieniami medium i wypluje na ekran stabilne 60 kl/s. W towarzystwie ray tracingu i DLSS pułap płynności z reguły uda się utrzymać na poziomie 50-60 kl/s, choć z trochę niższymi ustawieniami graficznymi. Największym wyzwaniem będzie Alan Wake 2. Ponieważ jest to karta przeznaczona do 1080p w zupełności wystarczy dołożyć 6-rdzeniowy procesor – ja stawiam na Ryzen 5 5600, który w przedziale budżetowym jest lepszy i tańszy od konkurencyjnego Core i5-12400. Całość domykamy 16 GB RAM-u DDR4, dyskiem SSD 1TB, płytą główną w wersji ekonomicznej, przyzwoitym chłodzeniem od Endorfy i zasilaczem o mocy 600W (z lekką nadwyżką do dalszej modernizacji) – na kasie wyjdzie około 3270-3300 zł.

  • INNO 3D RTX 3060 12 GB (1270 zł) + Ryzen 5 5600 (550 zł) + Endorfy Fortis Dual (220 zł) + 2x 8 GB 3600MHz DDR4 (185 zł) + SSD 1TB NVMe (250 zł) + Płyta ASUS Prime B550-Plus (480 zł) + zasilacz (290 zł): +- 3290 zł
pc do gier 2024

Jeśli mamy chęć pogrania w 1440p, to nie jest to kwestia dołożenia kilku tysięcy a raptem 1 tys. złotych. RAM, dysk SSD i chłodzenie pozostają te same – są dobre, bo tanie (żartuje, są optymalne do tego zestawu). Małe zmiany zastosujemy w karcie graficznej: dla mnie był to pojedynek między RTX 4060 Ti 16 GB a Radeonem RX 6800. Pierwotnie byłem skłonny zaryzykować z Nvidią przez wzgląd na niższy pobór prądu i DLSS 3.5 (Frame Generation), ale ghosting jest tu bardziej widoczny niż w FSR 3, więc idziemy do konkurencji. Z jednej strony RX 6800 troszkę gorzej radzi sobie z ray tracingiem w QHD, z drugiej zaś ma o około 20-25% wyższą wydajność w trybie bez aktywnego RTX i jest o 150 zł tańszy. Zestaw uzupełniamy lepszą wersją Ryzena 5 5600X (200 MHz więcej na rdzeniach i 80 zł drożej), lepszą płytą Asusa i zasilaczem o mocy 700W. Za zestaw do 1440p zapłacimy około 4110 zł.

  • Radeon XFX RX 6800 SWIFT (1940 zł) + Ryzen 5 5600X (630 zł) + Endorfy Fortis Dual (220 zł) + 2x 8 GB 3600MHz DDR4 (185 zł) + SSD 1TB NVMe (250 zł) + Płyta ASUS TUF GAMING B550‑Plus (560 zł) + zasilacz (320 zł): +- 4105 zł
pc do gier 2024

Że nie da rady złożyć komputera do grania w 4K z ray tracingiem za 7000 zł? Potrzymajcie mi piwo… Łączymy w parę tegoroczne RTX 4070 Ti Super i zeszłoroczne Ryzen 5 7600X. Ktoś może w wymaganiach sprzętowych chciał Wam wmówić, że bez 8 rdzeni nie ma podjazdu do 4K, ale to zwykła blaga. Jest co najmniej 20 materiałów wideo na YouTube, gdzie możecie zobaczyć jak 7600X zawstydza droższe procesory, utrzymując w grach podobną płynność. RTX 4070 Ti Super w tandemie z Ryzenem radzi sobie wyśmienicie w 4K w trybie rastrowym – co prawda trzeba odpalić DLSS, ale 60 kl/s mamy zawsze przed oczami. Kompromis pojawia się, gdy zapragniemy w tej rozdzielczości ray tracingu. Wówczas możemy wszystko ustawić na maksa, choćby Path Tracing, ale nawet z pomocą DLSS płynność zjedzie do 30-40 kl/s. Wrażenia jak z konsoli z trybu quality, ale z o niebo ładniejszymi widokami. To i tak nieźle, zważywszy na to, że cały zestaw do 4K zmontujemy za cenę niższą niż kosztuje sam RTX 4090.

Dużą zmianą w stosunku do poprzednich zestawów jest zastosowanie pamięci DDR5 – wynika to z konieczności niż chęci, bowiem chipset Ryzena 7600X (AM5) nie obsługuje pamięci DDR4. Teoretycznie można zaoszczędzić kilkadziesiąt złotych na pamięci RAM, bo 99 gier na 100 będzie wymagać w najgorszym przypadku 24GB w 4K. Ta jedna gra, czyli The Last of Us, to casus, który nie ma jeszcze powtarzalności w świecie gier. Jednakże lepiej skompletować kości o jednakowej pojemności, by działały w trybie Dual Channel.

  • INNO 3D RTX 4070 Ti Super 16GB (3910 zł) + Ryzen 5 7600X (980 zł) + Endorfy Fortis Dual (220 zł) + 2×16 GB DDR5 6000MHz (470 zł) + SSD 1 TB NVMe (250 zł) + Płyta MSI B650 Gaming Plus (760 zł) + zasilacz (320 zł): +- 6910 zł

Co zrobić z resztą, pozostałą z 7 tys. złotych? Na Waszym miejscu dorzuciłbym cztery dyszki i dokupił dysk SSD 500 GB.

Grzegorz Rosa
O autorze

Grzegorz Rosa

Redaktor
Ekspert w dziedzinie "kombinatoryki" w grach i zarazem człowiek, który wybrał drogę antagonisty. Nie boi się pisać treści niewygodnych dla innych. Specjalizuje się w publicystyce wszelakiej, krytykowaniu słabych gier, filmów, a nawet ludzi. Jako jedyny na świecie grał już w Wiedźmina 4...
Advertisement
Udostępnij:

Podobne artykuły

Zobacz wszystkie