Wiedźmin RPG – polskie wydanie ma być lepsze od oryginału. Oto unboxing angielskiej wersji

Wiedźmin RPG – polskie wydanie ma być lepsze od oryginału. Oto unboxing angielskiej wersji
Newsy

Niedawno w sieci wylądował unboxing papierowej gry Wiedźmin RPG w wersji anglojęzycznej. Najwięksi fani Białego Wilka poczuli się nieco zawiedzeni, lecz polski wydawca uspokaja – dostaniemy coś lepszego niż to, co zobaczycie na poniższym filmiku.

Wiedźmin RPG zadebiutował w zeszłym tygodniu (2 sierpnia) na specjalnej imprezie GenCon w Ameryce Północnej (wydarzenie dla fanów gier planszowych i fabularnych). Papierowy Wiedźmin został wyceniony na 50 dolarów, czyli około 180 zł, i cały dostępny nakład został wyprzedany.

Amerykański wydawca opublikował na YouTube unboxing gry i tutaj pojawiły się obawy i narzekania na naszym podwórku. Fani zaczęli wyłapywać błędy, również merytoryczne. Nie zabrakło ponadto krytycznych głosów dotyczących papieru, na jakim całość została wydrukowana.

Nowy Wiedźmin RPG zadebiutuje również w Polsce, lecz na rodzimą wersję będziemy musieli poczekać do 12 miesięcy po amerykańskiej premierze. Tyle czasu firma Copernicus Corporation potrzebuje na przetłumaczenie produkcji. Jest jednak zaleta czekania – wydawca obiecuje, że polskie wydanie ma być lepsze od oryginału.

Wiedźmin RPG po polsku jeszcze lepszy

Copernicus Corporation podkreśla przede wszystkim, że pierwszy druk Wiedźmin RPG był robiony na szybko, by zdążyć na GenCon, a kolejne pewnie będą lepszej jakości. Polski wydawca zamierza podpowiedzieć Amerykanom, co należy poprawić. Ze swojej strony obiecuje, że na rodzimym rynku zobaczymy lepszy produkt.

Wiedźmin 3 – w końcu ktoś wpadł na pomysł, by zrobić moda na ptaki

Oto komunikat, który wydawca publikuje na Facebooku:

Moi Drodzy, pragniemy Was uspokoić. Podobnie jak Wy, widzimy niedociągnięcia anglojęzycznego wydania Witcher TRPG. Pierwszy druk podręcznika wymaga erraty i sporej liczby poprawek, ale pamiętajcie, że:

  1. To, do czego mamy teraz dostęp, to pierwszy druk robiony na szybko. Cały zresztą zszedł. Będą poprawki i erraty, bo nie ma innego sposobu. Podręcznik był zapewne składany w pośpiechu i miejscami nie został przejrzany dość dokładnie.
  2. My i Amerykanie znamy innego Wiedźmina. Nie tylko „bo oni znają tylko gry”, ale też z tej racji, że między oryginałem a przekładami (zwłaszcza fanowskimi, z których musieli korzystać autorzy TRPG), są różnice.
  3. W związku z tym, my planujemy poprawić „oczywiste pomyłki” i rozmaite braki, które zauważymy w trakcie tłumaczenia. To tyczy się również składu podręcznika. Damy też o tych poprawkach znać R.Talsorian Games, żeby mogli uwzględnić je i w wersji amerykańskiej.

Chcemy jak najlepszego Wiedźmina RPG. Ja nie żartowałem, kiedy pisałem, że polskie wydanie ma być lepsze od oryginału. Dokładnie do tego dążymy.

Tych zaś, którzy mają anglojęzyczną wersję – zwłaszcza osoby mocno zaangażowane w wiedźmiński fandom i znające książki na pamięć – zachęcamy do wysyłania nam (przez priv czy na naszą wiedźmińską grupę), wypatrzonych błędów, braków i pomyłek. Co nam umknie, Wy znajdziecie z pewnością. Wspólnie uczynimy tę grę najlepszą wersją RPG w świecie Wiedźmina. / Jakub Zapała

Wiedźmin RPG – unboxing anglojęzycznej wersji

Wiedźmin RPG: spojrzenie ogólne

Copernicus Corporation omówiło niedawno podstawowe kwestie związane z tym, czym Witcher RPG jest. Poniżej znajdziecie ogólne informacje o grze, które będą rozwijane w kolejnych wpisach.

Świat

Settingiem Witcher RPG jest świat dobrze nam znany z kart książek Andrzeja Sapkowskiego. Królestwa Północy, pełne nietolerancji, przemocy, aroganckiej szlachty, cwanych mieszczan i prostych chłopów a nade wszystko klątw, potworów i nadprzyrodzonych zagrożeń.

Pondsmithowie uwzględnili w podręczniku też wydarzenia z gier komputerowych. Domyślnym tłem jest więc rok 1272, co pozwoliło m.in. na umożliwienie gry ludźmi z krain podbitych przez Nilfgaard. Jednak nie na historii politycznej się skupiono, a na klimacie świata. Już na początku twórcy zaznaczają, że jest on wyjątkowy, a tutejsze „dark fantasy” nie jest mroczne, ponure i pozbawione humoru.

Dużo uwagi poświęcono tu informacjom o poszczególnych regionach i stosunkach między rasami w nich, z myślą o ułatwieniu tworzenia drużyn. Wiadomo, że w Redanii niełatwo będzie grać elfami, a w Dol Blathanna nie lubią ludzi. W podręczniku znalazło się też miejsce na omówienie różnych wersji historii po zakończeniu sagi. System więc stawia na dużą elastyczność pod tym względem, a odwołanie do wydarzeń z gier nie jest specjalnie wiążące.

Mechanika

Zasady Witcher RPG czerpią dużo zarówno z mechaniki uniwersalnej Fuzion jak i starego dobrego Interlocka (znanego nam z Cyberpunka 2020). Mechanika ta jest jednak różna od obydwu z nich, nie tylko na kosmetycznym poziomie. Zostawiono tu prosty test oparty o sumę Cecha + Umiejetność + 1k10, ale już w szczegółach pojawia się wiele elementów specyficznych dla tej gry. Podstawą w niej jest dobre przygotowanie do przedsięwzięcia oraz wykorzystywanie specjalnych zdolności wynikających z konkretnych umiejętności.

W grze mamy więc 9 Cech (różniących się listą od tych z Fuzion i Interlocka), około pół setki Umiejętności podstawowych (podzielonych na dwie kategorie, gdy chodzi o ich naukę) oraz po dziesięć unikalnych dla każdej profesji. Tworzenie postaci zaczynamy od wybrania spośród 3 ras i 8 profesji, albo zdecydowania się na odrębną ścieżkę wiedźmina. Każda profesja, poza daniem pakietu rozmaitych zdolności, otwiera przed Graczem drzewko talentów pozwalające specjalizować się trzech ścieżkach (przy tym nie są one ekskluzywne, może się piąć równolegle po kilku w ramach swojej profesji). Specjalne zdolności mają rozmaite działanie: niektóre dają bonusy do testów, ale inne pozwalają np. wprowadzać zaprzyjaźnionych bohaterów niezależnych. W końcu znajdziemy tu też losowe historie życia postaci, z których Pondsmithowie są znani. Tym razem wpłyną one też na współczynniki, startowy ekwipunek i Reputację postaci.

Walce, magii i konfliktowi społecznemu poświęcimy oddzielne notki, ale warto tutaj powiedzieć o nich dwa słowa. Są one dynamiczne, elastyczne i ryzykowne, a głowę stracić tu można tak od ciecia mieczem, magicznego wybuchu, jak i z racji urażenia lokalnego monarchy. Łatwo się też między nimi przechodzi, więc nie zdziwcie się, że w ogniu walki bard będzie zagadywał przeciwnika, by dać czarodziejce czas na przygotowanie potężnego zaklęcia.

Sercem rozgrywki jest zaś crafting. Tworzenie ostrych jak brzytwa mieczy, nieprzepuszczalnych pancerzy, wiedźmińskich eliksirów, alchemicznych mieszanin czy magicznych dekoktów jest niezwykle ważnym elementem gry. Dobre przygotowanie jest tu kluczem do sukcesu. Poszukiwanie rzadkich składników, potworów o magicznych organach czy potężnych reliktów oraz poznawanie legend o nich napędza rozgrywkę i nadaje jej cel. Zachęca też do współpracy i grania wokół wspólnej bazy, kuźni czy laboratorium.

Wiedźmin RPG to gra bogata w treści i wspierająca nietypowe style gry, a jednocześnie tworzona z wielkim szacunkiem dla dotychczasowej historii świata wykreowanego przez Andrzeja Sapkowskiego (i rozwijanego przez CD Projekt RED). Tak fani książek jak i miłośnicy gier znajdą tu coś dla siebie. Dla wszystkich RPGraczy jest to zaś po prostu fundament, na którym powstaną niezliczone nowe opowieści.

Darek Madejski
O autorze

Darek Madejski

Redaktor
Wspomina gaming lat 90. z wielkim sentymentem. Ekspert w dziedzinie retro sprzętu oraz starych konsol. Oprócz duszy kolekcjonera, fan współczesnych gier singleplayer, głównie tych na PlayStation. Specjalista w treściach dotyczących PS Plus oraz promocji. Poza pracą, fan seriali w klimacie postapokaliptycznym, koszenia trawy, rąbania drewna i zajmowania się wszystkim, by tylko nie siedzieć w miejscu.
Advertisement
Udostępnij:

Podobne artykuły

Zobacz wszystkie