PS5 słabsze od Xbox Series X, wynika z przecieku i analizy Digital Foundry
Digital Foundry postanowiło zweryfikować ostatnie nieoficjalne informacje dotyczące mocy GPU konsol PS5 oraz Xbox Series X. Wygląda na to, że mogą być prawdziwe.
Niedawne przecieki dotyczące mocy układów graficznych next-genów zostały wzięte pod lupę ekspertów z Digital Foundry, którzy piszą, że po przeanalizowaniu sytuacji i niezależnej weryfikacji źródła przytłaczające dowody wskazują, że dane rzeczywiście pochodzą od AMD. DF niejednokrotnie udowodniło swoją wartość jako rzetelnego źródła informacji, zatem są mocne podstawy, by ufać im również tym razem.
PS5 vs Xbox Series X – Microsoft z mocniejszą konsolą?
Analiza DF opiera się na przeciekach od AMD, które wykorzystało GitHub do przechowywania danych testowych. Znalazły się tam zapiski o GPU o nazwie kodowej Oberon – to układ, który mamy zobaczyć w PlayStation 5.
Digital Foundry podkreśla, że choć dane z GitHub zostały utworzone około pół roku temu, powinny być nadal aktualne, ponieważ opracowanie mikroprocesora o złożoności, o której tutaj mówimy, jest wieloletnim wysiłkiem i zwyczajnie Sony nie ma już czasu, by wyrzucić ten projekt do kosza i zająć się innym. Jedynym polem manewru jest w tej sytuacji dołożenie większej pamięci oraz podkręcenie taktowania zegara, choć DF uważa, że to drugie zostało już zrobione i omawiany przeciek uwzględnia wyższe taktowanie.
No dobra – to co wynika z przecieku? Ano to, że moc GPU konsoli PS5 to 9,2 teraflopów, czyli dużo mniej niż zaoferuje prawdopodobnie Xbox Series X (o czym poniżej).
PS5 vs PS4 Pro vs PS4
PlayStation 5 (Niepotwierdzone) | PlayStation 4 Pro | PlayStation 4 | |
---|---|---|---|
CPU | „Zen 2” z 8 rdzeniami z SMT – taktowanie nieujawnione | 8-rdzeniowy AMD „Jaguar” 2.1 GHz | 8-rdzeniowy AMD „Jaguar” 1.6 GHz |
GPU | Navi 36 jednostek CU o częstotliwości 2,0 GHz | 36 jednostek GCN o częstotliwości 911 MHz | 18 jednostek GCN o częstotliwości 800 MHz |
Pamięć | GDDR6 448GB/s (Możliwe 512GB/s) – przepustowość nieujawniona | 8GB GDDR5 218GB/s | 8GB GDDR5 176GB/s |
Drugą ciekawostką z przecieku jest informacja, że GPU PlayStation 5 ma pracować w trzech trybach: natywnym „Gen2” oraz „Gen1” i „Gen0”. Dwa ostatnie obniżają moc układu graficznego do poziomu odpowiednio PS4 Pro i standardowego PlayStation 4, co ma zostać wykorzystane podczas uruchamiania gier w ramach kompatybilności wstecznej. Nie wspomniano przy tym o poprzednich systemach, czyli PS3, PS2 i pierwszym PlayStation, zatem nie wiadomo, jak zostanie rozwiązana kwestia kompatybilności ze starszymi grami, jeśli ta rzeczywiście ma się pojawić na pokładzie next-gena od Sony.
Moc układu GPU konsoli Xbox Series X (według analizowanych przez DF przecieków) będzie wyższa niż to, co zaoferuje PlayStation 5. Sprzęt Microsoftu ma dysponować 56 jednostkami obliczeniowymi CU przy częstotliwości około 1700 MHz. Oznacza to, że układ graficzny wyciągnie 12,2 teraflopów.
Xbox Series X vs Xbox One X vs Xbox One
Xbox Series X (Niepotwierdzone) | Xbox One X | Xbox One/ Xbox One S | |
---|---|---|---|
CPU | „Zen 2” z 8 rdzeniami z SMT – taktowanie nieujawnione | 8-rdzeniowy AMD „Jaguar” 2.3 GHz | 8-rdzeniowy AMD „Jaguar” 1.75 GHz |
GPU | Navi 56 jednostek CU o częstotliwości 1700 MHz | 40 jednostek GCN o częstotliwości 1172 MHz | 12 jednostek GCN o częstotliwości 853MHz/914MHz (S) |
Memory | GDDR6 560GB/s – przepustowość nieujawniona | 12GB GDDR5 326GB/s | 8GB DDR3 68GB/s (Plus ESRAM) |
Digital Foundry uważa, że specyfikacja PlayStation 5 nakreślona w przecieku to większa równowaga między ceną a wydajnością. Zakładając, że patrzymy na niewiarygodne 16 GB pamięci GDDR6 i dysk SSD o pojemności 1 TB, wciąż jest to drogie urządzenie – ale zestawione z monstrualnym Xbox Series X, ma oczywiście większą szansę na trafienie w magiczną cenę startową 399 dolarów – kwotę, która tak dobrze służyła PlayStation 4 i PS4 Pro. Na pierwszy rzut oka Microsoft ma mocniejszą maszynę, ale niektórzy mogliby powiedzieć, że w przestrzeni konsoli najważniejsza jest cena.