PS5 – AMD przedstawia architekturę RDNA, którą wykorzysta konsola

PS5 – AMD przedstawia architekturę RDNA, którą wykorzysta konsola
Newsy

Firma AMD podzieliła się ze światem informacjami o architekturze RDNA, która zostanie wykorzystana w nowych kartach graficznych Radeon oraz w układzie graficznym PS5. 

Nie od dzisiaj wiadomo, że na pokładzie konsoli PS5 znajdzie się układ AMD wyposażony w procesor graficzny Radeon Navi (ze wsparciem ray tracingu). Teraz poznaliśmy kolejny element układanki, ujawniony właśnie podczas targów Computex 2019.

PS5 – grafika Navi 7nm RDNA

Okazuje się, że układ graficzny konsoli zostanie stworzony w oparciu o architekturę 7nm RDNA, która jest podstawą nowych kart graficznych Radeon RX 5000 czy RX 5700. Według AMD, nowa technologia to większa moc, mniejszy pobór energii oraz zwiększona efektywność pamięci. Jakieś liczby? Producent podaje jedynie, że w porównaniu do architektury GCN, architektura RDNA zapewnia 1,5-krotną wyższą wydajność na wat i 1,25-krotną wyższą wydajność w stosunku do taktowania.

Firma AMD ujawniła RDNA, czyli następną fundamentalną architekturę układów dla graczy, która została zaprojektowana by nadać kierunek rozgrywce na komputerach, konsolach i w chmurze w nadchodzących latach. Wraz z nowym projektem jednostki obliczeniowej RDNA w porównaniu z poprzedniej generacji architekturą GCN powinna dostarczyć niewiarygodną wydajność, efektywność energetyczną oraz efektywność pamięci w mniejszym układzie. Spodziewany 1,25-krotnie lepszy stosunek wydajności do taktowania i 1,5-krotnie lepszy stosunek wydajności do zużytej energii w porównaniu do GCN przekłada się na większą wydajność przy mniejszym poborze energii i obniżonych opóźnieniach – czytamy w komunikacie AMD.

Przypominamy, że układ od AMD szykowany dla PlayStation 5 zawiera również procesor oparty na trzeciej generacji linii Ryzen AMD (osiem rdzeni nowej mikroarchitektury 7nm Zen 2).

Według przewidywań analityków, premiera PS5 została zaplanowana na 2020 rok. Konsola ma zapewnić jakość obrazu 8K, przestrzenny dźwięk 3D, wsparcie dla wirtualnej rzeczywistości, kompatybilność wsteczną, ray tracing oraz niezwykle szybki dysk SDD, którego możliwości mogliśmy zobaczyć na krótkim filmiku z konferencji Sony.

Darek Madejski
O autorze

Darek Madejski

Redaktor
Wspomina gaming lat 90. z wielkim sentymentem. Ekspert w dziedzinie retro sprzętu oraz starych konsol. Oprócz duszy kolekcjonera, fan współczesnych gier singleplayer, głównie tych na PlayStation. Specjalista w treściach dotyczących PS Plus oraz promocji. Poza pracą, fan seriali w klimacie postapokaliptycznym, koszenia trawy, rąbania drewna i zajmowania się wszystkim, by tylko nie siedzieć w miejscu.
Udostępnij:

Podobne artykuły

Zobacz wszystkie