Polscy gracze – raport. W co grają, ile wydają, na czym grają i czy na graniu można zarobić?
Dziś w sieci nie tylko coraz częściej sprzedajemy i kupujemy, ale też konsumujemy kulturę: muzykę, gry czy e-booki. Dlatego też PayPal i SuperData po raz kolejny połączyli siły w celu zbadania zachowań i preferencji konsumentów na światowym rynku dóbr cyfrowych. W ankiecie udział wzięło 25 tysięcy respondentów z 25 krajów – w tym z Polski. Wyniki badania prezentują intrygujący obraz świata globalnych i lokalnych graczy.
W co najczęściej grają polscy gracze?
Według badania PayPal i SuperData, Polacy preferują gry akcji – 53% z nich w ciągu ostatnich trzech miesięcy wybrało ten rodzaj rozrywki. Wynik ten odpowiada światowym trendom: globalnie 48% graczy przyznało się do tego, że w minionym kwartale sprawdzało swoje siły w wirtualnych potyczkach, pojedynkach czy pokonywaniu kolejnych poziomów i przeszkód. Co ciekawe, Europejczycy bardziej preferują połączenie akcji i przygody – 45% z nich grało przede wszystkim w gry przygodowo-zręcznościowe.
Ponad połowa grających w Polsce pań (48%) wybiera gry akcji – w porównaniu do 57% mężczyzn. Ulubionym gatunkiem polskich graczek są pozycje z gatunku „akcja/przygoda” (53%), co stawia je na pierwszym miejscu wśród kobiet w Europie (35%). Dla porównania, globalnie przez ostatnie trzy miesiące grami akcji interesowało się 38% kobiet. Europejki częściej poświęcają swój czas na gry logiczne (48%).
Mężczyźni kochają strzelanki
48% polskich graczy przyznało, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy sięgnęło po grę z gatunku FPS (ang. first-person shooter). To jeden z najwyższych odsetków na świecie, ustępujący jedynie graczom z Republiki Południowej Afryki (58%). Strzelanki w Polsce to głównie domena mężczyzn – według badania 60% z nich strzelało do przeciwników w wirtualnym świecie w ciągu ostatnich trzech miesięcy (średnia wśród Europejczyków to 48%).
Platformy internetowe były początkiem końca gier pudełkowych w tradycyjnych sklepach. Obecnie już tylko 9% polskich graczy deklaruje, że nie kupuje pełnych gier w wersji cyfrowej. Oczywiście, nie oznacza to, że Polacy całkowicie porzucili sklepy stacjonarne.
Jakie czynniki wpływają na popularność gier w wersji cyfrowej? Ponad połowa Polaków (52%) nie chce czekać, aby móc zagrać w wybraną pozycję. Wyprawa do sklepu? To kłopotliwe – 43% naszych rodaków wybiera zakup gry przez Internet z prozaicznego powodu: nie chce im się opuszczać domu. Zamiłowanie do wygody to specyficzna cecha graczy z Polski – globalnie tylko 29% respondentów wskazało na podobną motywację przy podejmowaniu decyzji o rezygnacji z zakupu wersji pudełkowej gry.
Chociaż popularność cyfrowych wersji gier rośnie, dodatki, które bywają dołączane do nich przez twórców (np. filmy, plakaty lub wywiady z deweloperami) odgrywają bardzo małą rolę przy podejmowaniu decyzji o zakupie – tylko 4% ankietowanych Polaków zwraca uwagę na dodatki, podczas gdy w skali świata jest to istotny czynnik dla 15% respondentów (średnia europejska to 13%).
Polacy grają na pecetach i laptopach
To, na czym gramy, zależy od danego rynku. W Ameryce Północnej i Europie Zachodniej na pierwszym miejscu są konsole, podczas gdy w Azji gracze najczęściej grają na urządzeniach mobilnych. Warto zwrócić uwagę, że w Polsce wciąż żywa jest tradycja komputerowa, charakterystyczna dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Według badania, aż 63% Polaków gra na laptopach. To znacznie powyżej średniej ogólnoświatowej (42%) i europejskiej (43%). Jednak pomimo naszej silnej miłości do komputerów, ciężko zaprzeczyć, że to urządzenia mobilne zdominowały polski rynek. Smartfony to najpopularniejsze urządzenia do grania wśród Polaków – używa ich w tym celu aż 72% badanych (w porównaniu z europejską średnią 68%).
Utknąłeś w grze? W Polsce szukasz rozwiązania na YouTube
Co można powiedzieć o rynku filmów związanych z grami wideo w Polsce? Według badania Polacy najbardziej lubią oglądać poradniki (43%) – podobnie jak reszta Europejczyków (37%). Dawniej, gdy gracz miał problem z przejściem wyjątkowo trudnego poziomu w grze, nawet bazując na opisach z czasopism czy poradników, mogło mu to zająć wiele dni. Teraz jest to zdecydowanie prostsze – telefon komórkowy i YouTube pozwalają błyskawicznie znaleźć rozwiązanie.
Granie jako sposób na życie
Polscy gracze nie tylko oglądają, ale i samodzielnie tworzą filmy o grach – około 20% respondentów angażuje się w tego typu aktywność (globalnie 18%). Ponad połowa streamerów i YouTuberów nie dostaje zapłaty za swoją pracę. W Polsce szansa zarobienia na swojej pasji jest mniejsza niż w innych krajach – problem braku zarobków dotyczy 57% twórców, zaś na świecie kłopot ma z tym 40% z nich. Podstawowe źródła dochodu w tej profesji są wszędzie takie same: reklamy i współpraca ze sponsorami.
Ile Polacy wydają na gry?
Na świecie gracze wydają prawie tyle samo na pełne wersje gier, co na dodatkową zawartość dostępną w grach. W Polsce w ciągu trzech ostatnich miesięcy gracze wydali przeciętnie 108 zł na pełne wersje gier i 63 zł w ramach dodatkowych mikrotransakcji. To mężczyźni wydają więcej na gry – w Polsce 20% graczy przeznacza na nie 180 zł lub więcej, a w przypadku kobiet pozwala sobie na to tylko 11%.
Zgodnie z badaniem, globalnie gracze korzystają średnio z 14 indywidualnych platform i prawie 30 różnych sklepów. W Polsce też dominuje różnorodność – kupujemy w aż 25 różnych sklepach. Wygoda (preferowana przez 78% polskich graczy) i szybkość (64%) to główne powody, dla których decydujemy się na wybór danej metody płatności. W przypadku braku dostępności naszego ulubionego sposobu zapłaty, aż 38% z nas twierdzi, że zrezygnowałoby z zakupu.
Polscy gracze na zakupach? Opieramy się głównie na poleceniach od znajomych i rodziny
W co zagrać? Gracze z całego świata, mierząc się z tym dylematem podejmują, decyzje zakupowe na podstawie poczty pantoflowej. Polska nie jest wyjątkiem – porady rodziny i znajomych są bardzo ważne dla 63% badanych. Inne źródła informacji będące inspiracją przy zakupie gier to fora dla graczy (31%), twórcy filmów, np. na YouTube (27%) i dziennikarze oraz krytycy zajmujący się grami (22% – o 5 punktów procentowych więcej niż średnia europejska).
Metodologia
Badanie zostało przeprowadzone na 25 rynkach i ok. 25 tysiącach konsumentów na całym świecie (reprezentatywnych dla populacji online w wieku 18+), w formie kwestionariusza online. Dane zbierano w lutym oraz marcu 2018 r.
Źródło: informacja prasowa, opracowanie własne