Zawiła sprawa z Outriders. Problemy z tantiemami i rentownością gry
CEO People Can Fly podejrzewa, że Outriders nie okazał się rentowny. Twórcy wciąż nie otrzymali tantiem od wydawcy.
Outriders wystartowało pierwszego kwietnia bieżącego roku i wszyscy posiadacze abonamentu Game Pass mogli zacząć zabawę już pierwszego dnia. Jak podaje Square-Enix, w pierwszy miesiąc od premiery zagrało około 3.5 miliona graczy. Wynik jest imponujący, jednak pojawił się mały problem. Twórcy nie otrzymali jeszcze żadnych tantiem od wydawcy ze sprzedaży gry za pierwszy kwartał. Taka sytuacja może wskazywać na fakt, że tytuł nie okazał się jeszcze rentowny.
People Can Fly stwierdzili w notce inwestorskiej, że tantiemy są należne deweloperom dopiero, gdy koszty produkcji gry zwrócą się wydawcy, czyli Square-Enix. Chodzi oczywiście o produkcje, dystrybucje, promocje oraz testy gry. Prawo do marki posiada wydawca. Sami twórcy nie znają dokładnej liczby sprzedanych kopii.
Nie mamy jeszcze żadnych danych dotyczących sprzedaży Outriders – szacujemy, że sprzedaż wyniesie od 2 do 3 milionów kopii i zakładamy, że taki wynik sprawi, że projekt będzie już rentowny w pierwszym kwartale sprzedaży.
Brak płatności od wydawcy może oznaczać, że w opinii Square-Enix gra nie osiągnęła wyznaczonego minimum sprzedażowego.
Sebastian Wojciechowski CEO People Can Fly
Spekulacje na temat stanu sprzedażowego Outriders
Minęło więcej niż wyznaczony kwartał, a deweloperzy wciąż nie otrzymali pieniędzy. Wojciechowski podejrzewa, że powodem kryjącym się za brakiem płatności licencyjnych, mogą być elementy umowy sprzedaży Square Enix. Dodaje, że jednym z możliwych wyjaśnień może się okazać umowa dotycząca udostępnienia gry na premierę w abonamencie Game Pass.
Możliwe, że Wojciechowski nawiązuje do harmonogramu płatności za umowę lub sposobu, w jaki Square-Enix dzieli przychody z umowy, jeśli jest ona związana z wieloma projektami.
[Brak wypłaty tantiem red.] mógł być uwarunkowany pewnymi elementami polityki sprzedażowej Square-Enix, których szczegółów nie znamy, takimi jak partnerstwo wydawcy z platformami dystrybucyjnymi albo podmiotami oferującymi grę Ousiders jako dodatek do swoich produktów.
Porażka z osiągnięciem rentowności może również oznaczać, że koszty [produkcyjne red.] poniesione przez wydawcę są większe niż zakładaliśmy. Ale nie chcę spekulować, będziemy kontynuować analizę całej sytuacji. Jednakże, warto zaznaczyć, że takie wyjaśnienia zajmują dużo czasu i nasz wpływ na stanowisko wydawcy jest ograniczony.
Sebastian Wojciechowski CEO People Can Fly
Z kolei prezes Square Enix podczas brefingu 13 maja powiedział tak:
Jesteśmy mile zaskoczeni, ponieważ wskaźnik cyfrowej sprzedaży tego tytułu jest bardzo wysoki, a liczba aktywnych graczy przebiła nasze oczekiwania.
Yosuke Mastuda CEO Square Enix
Cóż, sytuacja wydaje się bardzo niejasna. Nie znamy ilości sprzedanych kopii. Deweloperzy twierdzą, że nie otrzymali jeszcze pieniędzy za grę, choć CEO Square Enix przekonywał już w maju, że tytuł ma się naprawdę dobrze. Miejmy nadzieje, że sprawa szybko się wyjaśni. Gra jest dostępna na PC, XONE, XSX S|X, PS4, PS5 oraz Stadi.