Microsoft o dyskach SSD i zadowoleniu z decyzji Sony odnośnie PS5
Dyski SSD to jedna z mocnych stron nadchodzącego next-gena od Microsoftu i jak zaznacza Phil Spencer, bardzo dobrze się stało, że PS5 również będzie posiadać tę technologię na pokładzie.
Xbox Series X oraz PS5 będą wyposażone w dyski SSD, które mają znacznie skrócić czas wczytywania gier i pozwolić na budowanie większych oraz płynniejszych światów. W jednym z wywiadów (przeprowadzonych co prawda na E3 2019, lecz dopiero teraz zrobiło się o nim głośno) szef marki Xbox w bardzo ciekawych słowach opowiedział o “alternatywnym” zastosowaniu dysku, a ponadto pochwalił Sony za decyzję związaną z PlayStation 5.
Dyski SSD wyznaczą nowy standard
Oto fragment wspomnianego wywiadu, który przeprowadził z Philem Spencerem redaktor niemieckiego serwisu PC Games Hardware:
Dzięki ich szybkości, deweloperzy mogą teraz używać dysku SSD jako wirtualnej pamięci RAM. Czasy dostępu do dysku SSD są zbliżone do czasów dostępu do pamięci dla bieżącej generacji konsol. Oczywiście system operacyjny musi umożliwiać programistom dostęp wykraczający poza zwykły nośnik pamięci. Następnie zobaczymy, jak ogromnie wzrośnie przestrzeń adresowa – porównywalna ze zmianą z Win16 na Win32 lub w niektórych przypadkach na Win64.
Oczywiście dysk SSD nadal będzie wolniejszy niż pamięć RAM GDDR6, ale możliwość bezpośredniego dostarczania danych do procesora i karty graficznej za pośrednictwem dysku SSD umożliwi tworzenie światów gier, które będą nie tylko bogatsze, ale także bardziej płynne. Nie tylko pod względem czasów ładowania, ale także mapowania terenu. Grafik nie musi się już martwić, kiedy skończy się GDDR6 i kiedy uruchomi się SSD. Podoba mi się, że Mark Cerny i jego zespół z Sony inwestują również w dysk SSD dla PlayStation 5, dzięki temu w silniku i narzędziach mogą być implementowane odpowiednie funkcje. Razem zapewnimy większą bazę – a programiści zrobią wszystko, aby opanować i wesprzeć możliwości tych urządzeń. Nie mam zestawu deweloperskiego PS5, nawet nie sądzę, że nasz zespół Minecraft go posiada. Zobaczenie, w jaki sposób branża odniesie korzyści z kompleksowego wykorzystania takich rozwiązań, będzie naprawdę ekscytujące.
Ciekawie będzie również zobaczyć, w jaki sposób nowy standard na konsolach wpłynie na rynek PC. Czy dyski SSD staną się wkrótce częścią wymagań systemowych w niektórych grach na blaszaki?