PS5 oficjalnie! Specyfikacja techniczna, gry w 8K, ray tracing, kompatybilność wsteczna
Sony po raz pierwszy mówi otwarcie o konsoli następnej generacji. Premiera PS5 jeszcze nie w tym roku, lecz deweloperzy pracują w pocie czoła nad pierwszymi grami. Poznaliśmy specyfikację techniczną i wiemy, że sprzęt będzie kompatybilny z obecnym zestawem PlayStation VR.
Mark Cerny jest uznawany za ojca PlayStation 4 i jak się okazuje, pracuje on również nad PS5. W rozmowie z serwisem Wired ujawnia on pierwsze informacje o PS5, choć sam woli nie używać tej nazwy i na pytanie redaktora wspomnianego serwisu o PlayStation 5 odpowiada tajemniczym uśmiechem poprawiając go na “konsola następnej generacji”. Zatem umownie piszemy PS5, lecz czy taką nazwę otrzyma sprzęt? Zapewne tak, choć może Sony szykuje jakąś wielką niespodziankę?
PlayStation 5 oficjalnie. PS5 odmieni granie
Mark Cerny jest – podobnie jak przy obecnej generacji – głównym architektem PlayStation 5. Jak zaznacza, kluczowym pytaniem o nową konsolę jest to, czy dołoży ona kolejną cegiełkę do obecnych doświadczeń i tego, co już znamy, czy też zaoferuje fundamentalne zmiany w rozgrywce. W przypadku nowej generacji od Sony, mamy otrzymać tę drugą opcję.
PS5 – procesor i grafika / 8K dostępne
Cerny podkreśla, że zmiana generacji oznacza oczywiście większą moc: CPU oraz GPU konsoli stają się bardziej wydajne, zapewniając nieosiągalną wcześniej graficzną wierność i efekty wizualne; pamięć systemu zwiększa się i jest szybsza; pliki gier (ich rozmiar) stają się coraz większe, co wymaga większych pobrań lub nośników fizycznych (jak dyski) o większej pojemności.
Konsola nowej generacji PlayStation spełni te wszystkie wymagania, zaczynając od nowego układu AMD, który będzie sercem PS5. Procesor jest oparty na trzeciej generacji linii Ryzen AMD i zawiera osiem rdzeni nowej mikroarchitektury 7nm Zen 2. GPU to niestandardowy wariant rodziny Navi firmy Radeon, który będzie wspierał ray-tracing.
PlayStation 5 ma oferować już nie tylko rozgrywkę w 4K, lecz również poradzi sobie z 8K – wynika z publikacji serwisu Wired.
Nowa definicja dźwięku
Układ AMD zawiera również niestandardową jednostkę audio 3D, którą Cerny określa jako nową definicję dźwięku w grach wideo. Z punktu widzenia gracza – mówi Cerny – nieco frustrował fakt, że dźwięk nie zmienił się zbytnio pomiędzy PlayStation 3 i PlayStation 4. Następna konsola pokaże, jak dramatycznie różni się dźwięk, gdy zastosujemy do jego obsługi znaczne ilości mocy sprzętowej.
Mark Cerny podkreśla, że poczujemy prawdziwe zanurzenie w rozgrywkę, gdy dźwięki będą dochodziły do nas z góry, z tyłu i z boku. Najciekawsze jest to, że obiecywany efekt nie będzie wymagał żadnego zewnętrznego sprzętu – wszystko ma zapewnić sama konsola i głośniki telewizora.
Nowy dźwięk, który dostarczy nam PS5, Cerny określa obecnością, poczuciem istnienia w symulowanym środowisku.
PS5 z PlayStation VR na pokładzie
Redakcja Wired zahaczyła również o temat wirtualnej rzeczywistości w nowej konsoli. – Nie będę dziś omawiać szczegółów naszej strategii VR – odpowiada Cerny. – Poza tym, że technologia VR jest dla nas bardzo ważna, a obecny zestaw słuchawkowy PSVR jest kompatybilny z nową konsolą.
Mamy zatem oficjalne potwierdzenie, że Sony będzie szło ścieżką wirtualnej rzeczywistości.
Dysk twardy PS5 – klucz do następnej generacji
Cerny wspominał wcześniej, że zmiana generacji to również większe pliki gier. Sony ma to na uwadze i nazywa dysk twardy PS5 kluczem do następnej generacji. Architekt wspomina o dysku SSD, lecz nie takim, jaki obecnie znamy. Jak zaznacza: Mam dysk SSD w laptopie, a kiedy chcę zmienić program Excel na Word, mogę czekać nawet 15 sekund. To, co jest wbudowane w konsolę Sony nowej generacji, jest nieco bardziej wyspecjalizowane.
Posłużono się tutaj dającym dobre wyobrażenie obrazkiem, na przykładzie gry Spider-Man z zeszłego roku, uruchomionej na PS4 Pro i devkicie PS5:
Na TV widać, jak Człowiek Pająk stoi na małym placu. Cerny naciska przycisk na padzie, uruchamiając ekran szybkiej podróży. Kiedy bohater pojawia się ponownie w zupełnie innym miejscu na Manhattanie, upłynęło 15 sekund. Następnie Cerny robi to samo na devkicie nowej generacji podłączonym do innego telewizora. To, co zajęło 15 sekund zajmuje teraz mniej niż sekundę: dokładnie 0,8 sekundy.
Gry na PS5 będą szybsze
Przywołany powyżej przykład to nie jedyna zaleta nowego dysku SSD. Cerny zaznacza, że nie chodzi tylko o szybkość wczytywania danych, lecz również o szybkość, z jaką świat może być renderowany, a tym samym szybkość, z jaką postać może poruszać się po tym świecie.
Cerny nie podaje szczegółów, ale twierdzi, że dysk SSD dla PS5 ma większą przepustowość niż jakikolwiek dysk SSD dostępny dla komputerów PC. Poza tym, nie tylko sprzęt się liczy, lecz również oprogramowanie, które zostanie przygotowane specjalnie dla nowej konsoli.
PS5 z kompatybilnością wsteczną i dyskami fizycznymi
Cerny potwierdza również, że konsola następnej generacji będzie wykorzystywała nośniki fizyczne, zatem jak przypuszczaliśmy, Sony nie postawi jedynie na formę cyfrową oraz chmurę. Ponieważ konsola opiera się częściowo na architekturze PS4, będzie również kompatybilna wstecz z grami dla tej konsoli – czytamy na łamach Wired. To z pewnością bardzo ważna wiadomość dla wielu graczy, którzy na kolejnej generacji będą mogli nadrabiać zaległości z PlayStation 4.
Premiera PS5 nie w 2019 roku
Na nową konsole jeszcze trochę poczekamy. Z pewnością nie pojawi się ona w sprzedaży w 2019 roku, a Cerny nie podaje choćby przybliżonej daty premiery. Cóż, musimy zadowolić się póki co powyższymi informacjami i cierpliwie czekać na dokładkę.