PS5 – częstotliwość CPU, grafika mocniejsza niż GeForce GTX 1080. To prawie pewne
W sieci pojawiły się ciekawe informacje dotyczące procesora, jaki mamy zobaczyć w PlayStation 5. Eksperci z Digital Foundry potwierdzili, że jego nazwa to Gonzalo i są tego pewni w 99 procentach.
Wciąż nie znamy specyfikacji technicznej PS5, lecz wygląda na to, że szybkość zegara CPU została potwierdzona. Zacznijmy od tego, że pod koniec czerwca tego roku jeden z insider’ów (nick – Apisak) twierdził, że na pokładzie PlayStation 5 znajdzie się chipset o nazwie Gonzalo. Przedstawił on nawet test, w którym układ zdobył 20000 punktów w 3DMark. Teraz ponownie słyszymy o Gonzalo – eksperci z Digital Foundry potwierdzili podczas EGX 2019, że nazwy kodowe SoC PlayStation 5, takie jak Gonzalo, Oberon i Prospero, są rzeczywiście prawdziwe (filmik poniżej). Panowie z DF dodali, że są tego pewni w 99 procentach (dzięki WCCFTech).
PS5 – specyfikacja techniczna to coraz mniejsza tajemnica
Jak wspomnieliśmy, o Gonzalo było głośno już wcześniej. Serwis Gamepur przypomina, że z poprzednich testów dowiadujemy się, że taktowanie procesora powinno wynosić 3,2 GHz, a sam procesor powinien oferować 8 rdzeni i 16 wątków.
Niedawno japoński magazyn Famitsu, podawał zresztą, że procesorem PlayStation 5 będzie Ryzen „Zen2” x86-64-AMD, 8 rdzeni / 16 wątków. Procesor będzie częścią dedykowanego układu/serca konsoli, w którym znajdzie się również miejsce na grafikę Radeon Navi 7nm RDNA.
Wracając jeszcze do testów opublikowanych przez insider’a Apisak – ujawniły one, że APU Gonzalo będzie czterokrotnie potężniejsze niż podstawowy model PlayStation 4 i zaoferuje poziom wydajności lepszy niż ten oferowany przez procesor graficzny NVIDIA GTX 1080.
Chipset Gonzalo zdobył ponad 20000 punktów w benchmarku Fire Strike. Dla porównania – PS4 w standardowej wersji wykręciło w takim samym teście jedynie 5000 punktów. Teoretycznie zatem, next-gen dysponuje układem o 4 razy mocniejszym.
Warto zwrócić uwagę, że test układu od AMD dla PS5 został sprawdzony w wersji deweloperskiej (devkit konsoli), a 3DMark jest programem przystosowanym do testowania podzespołów PC. Nie można zatem podchodzić do przedstawionych wyników ze zbytnią pewnością w odniesieniu do komponentów PC. Jednak PlayStation 4, które zdobyło cztery razy gorszy wynik w testach, było badane w takich samych warunkach, co układ od PS5.
Next-gen od Sony ma posiadać ponadto specjalny moduł do przetwarzania dźwięku 3D oraz obsłuży ray-tracing i jak tłumaczy Sony, moduł do obsługi tej technologii będzie zintegrowany z GPU. Nie wiemy natomiast, jakiej pamięci użyje PS5, lecz można spodziewać się, że będzie to szybka pamięć GDDR6 RAM, która zostanie zamontowana w konkurencyjnym Xbox Scarlett.