PlayStation obrywa od twórców gier. “Nawet jeśli mi się uda, i tak mogą to zaprzepaścić”
PlayStation najwyraźniej nie należy do zbyt przyjaznych dla twórców gier indie platform. Deweloperzy narzekają na praktyki giganta branży.
Konsole Sony sprzedaję się wyśmienicie i praktycznie cały czas pojawiają się na nich nowe gry. Niestety, wiele produkcji niezależnych omija posiadaczy PS4 i PS5. Okazuje się, że wydawca nie daje mniejszym twórcom możliwości sensownego promowania swoich gier. Co więcej, sporo do życzenia pozostawia też komunikacja na linii deweloper/Sony.
PlayStation rzekomo nie pomaga twórcom gier niezależnych
Iain Garner ostro skrytykował praktyki wydawcy. Poniżej znajdziecie fragment jego wypowiedzi, a pełny wątek z argumentami możecie przeczytać w tym miejscu.
Listy życzeń nie mają żadnego wpływu, więc cały Twój osobisty marketing nic nie znaczy dla Platformy X. Liczy się tylko ich ocena. Jak ta ocena jest dokonywana? Nie wiem, nie podzielą się tym, ani nie podzielą się wartością, jaką przypisują mojej grze.
– napisał współzałożyciel wydawnictwa Neon Doctrine, Iain Garer, na Twitterze
Podsumowując, Platforma X to super udany i niesamowity sprzęt, ale ich backend i proces jest żywcem z wczesnych lat ’00.
Nie mam pojęcia jak odnieść sukces na tej platformie, a oni nie chcą mi powiedzieć. Nawet jeśli mi się uda, to i tak mogą to zaprzepaścić…
O ile Garner nie wymienił bezpośrednio Sony, wszelkie wątpliwości rozwiały komentarze innych twórców gier. Wygląda na to, że przypadek Garnera nie jest wyjątkiem.
Tak, PlayStation jest do bani dla twórców indie. Sprzedajemy tam śmieci w porównaniu z innymi dużymi konsolami. Jestem prawie pewien, że na samym Itch (itch.io, umiarkowanie popularnej platformie z grami niezależnymi – red. ) sprzedajemy więcej niż na PS.
– skomentował Jay Tholen, twórca Dropsy i Hypnospace Outlaw
Według opinii wielu komentujących, podobnie słabe podejście do małych twórców gier ma Nintendo. Microsoft z kolei również nie cechuje się w tym przypadku idealnym zachowaniem, ale ma bardziej wspierać niezależnych deweloperów i ich projekty.
Pojawiły się też komentarze wskazujące, że PlayStation zaczyna poprawiać warunki współpracy z twórcami indie. Na razie ciężko ocenić, czy faktycznie poprawi to sytuację małych zespołów lub pojedynczych deweloperów, którzy próbują dotrzeć do większej liczby graczy.