Nowości w FIFA 21. Czy będzie handicap dla słabszych graczy?
Kilka zapowiedzianych nowych funkcji w FIFA 21 wzbudza sporo emocji. Oto jak będzie naprawdę.
Premiera gry FIFA 21 coraz bliżej i w sieci pojawiają się kolejne informacje na jej temat. I tak, jedną z funkcji, która pojawi się w grze, ma być gameplay rewind. Gracz będzie mógł cofnąć rozgrywkę o kilka sekund, np. aby wykonać powtórkę rzutu wolnego, karnego czy rożnego, ale również akcji zakończonej nieudanym podaniem czy niecelnym strzałem. Tutaj widać jak rewind ma wyglądać w praktyce (od 2:56):
Gameplay rewind – zobacz od 2:56
Co istotne, z funkcji gameplay rewind będzie można skorzystać tylko w meczach towarzyskich, w trybie Szybki mecz. Miejmy nadzieję, że tak pozostanie, bo w przeciwnym razie takie naprawianie swoich błędów mogłoby zepsuć rywalizację – zwłaszcza w trybie multiplayer.
Komentarz kobiety i ograniczona funkcja cross-platformowa
Pierwszy raz w historii serii jednym z komentatorów będzie kobieta. A konkretnie 41-letnia dziennikarka Nira Juanco, która na co dzień pracuje w hiszpańskiej telewizji gol, a od 2009 r. – również przy transmisjach z wyścigów Formuły 1.
Inna wiadomość to coś, co zasmuci wielu graczy: zgodność w ramach jednej platformy jest już postrzegana jako oczywistość, ale twórcy FIFA 21 podają, że po zakupie PS5 nie będziemy mogli zagrać w FIFA 21 ze znajomymi, którzy używają PS4. Analogicznie ma być dla graczy Xbox.
Z jednej strony było to do przewidzenia, bo PS5 zaoferuje lepszą wydajność i to mogłoby sprawić, że gracze z PS5 mieliby sporą przewagę w rozgrywce online nad tymi z PS4, ciesząc się z większej liczby kl./.s Z drugiej – dla wielu osób wsteczna kompatybilność kojarzyła się właśnie z możliwością grania w sieci ze znajomymi (np. nasz kolega kupił PS5 i ciągle może grać z nami online, mimo że używamy PS4). EA Sports zapowiedziało, że umożliwi jedynie import profilu gracza pomiędzy starszą a nowszą konsolą.
Czy w FIFA 21 będzie handicap i momentum?
Zacznijmy może najpierw od wyjaśnienia, czym jest to rozwiązanie. Kilka lat temu jeden z użytkowników serwisu Reddit przeanalizował kod źródłowy FIFY i znalazł linijki kodu, które wskazywały na to, że gra automatycznie modyfikuje zachowanie naszych zawodników, zależnie od poczynań w meczu. I tak, handicap – w wolnym tłumaczeniu “pomoc” ze strony gry dla gracza – zapewnił mniej doświadczonym graczom lepsze wrażenia i frajdę, sprawiając, że mieli ochotę grać dalej, nie zaś wyłączać grę z powodu ciągłych przegranych.
Kiedy więc komuś nie szło i ciągle przegrywał, FIFA aktywowała funkcję handicap i… nagle udawało się strzelić gola z daleka, czy też posłać idealne podanie. Z kolei nasz bramkarz był jakby nie do pokonania (oczywiście przez pewien czas). Co więcej, działało to również w drugą stronę – jeśli nieustannie wygrywaliśmy z przeciwnikiem, po pewnym czasie zdobywanie kolejnych bramek stawało się coraz trudniejsze. Nasi zawodnicy nagle grali wyraźnie gorzej, a obrona jakby przestawała istnieć.
Pierwsze informacje o handicap miały miejsce już przy premierze FIFA 15, a EA informowała, że gra nie jest w taki sposób oskryptowana. Dodatkowo w grach FIFA miałby znajdować się też kod “momentum”, co miałoby sugerować, że tego typu wpływ na rozgrywkę (aktywowanie handicap) jest zależny od pewnych czynników oraz włącza się tylko w wybranych scenariuszach. Czyli gra miałby tworzyć bardziej dramatyczne chwile, pomagając przegrywającej drużynie lub utrudniając sytuację zespołowi, który akurat wygrywa. I miałaby robić to losowo, aby jednak zdarzały się też takie sytuacje, gdy wygramy lub przegramy z kimś 10:0 (bo takie sytuacje też mają przecież miejsce w prawdziwej piłce!). Z jednej strony skrypty, z drugiej – nie zawsze aktywne.
Na forach gracze często narzekają, że np. wygrywali z kimś 2:0 i czuli, że mają dużą przewagę, a później okazywało się, że nagle ich podania są gorsze, a napastnicy tracą piłkę niezwykle łatwo i szybko, ulegając obronie przeciwnika. I ostatecznie albo wygrywali, ale musieli się o wiele bardziej namęczyć, albo drużyna przeciwna była w stanie zremisować lub nawet odnieść zwycięstwo.
Gracze narzekają na FIFA 20, tłumacząc że gra jest oskryptowana
Nic więc dziwnego, że fani zapytali EA Sports o obecność handicap i momentum w najnowszej odsłonie FIFY. Reakcja? EA udzieliło odpowiedzi na Twitterze:
Tworzymy symulację piłki nożnej, wprowadzając różne koncepcje do gry. Te koncepcje obejmują system błędów i system fizyki, które nadają grze różnorodność i autentyczność. Kiedy odtwarzamy niuanse prawdziwej piłki nożnej, możliwe są wszystkie rzeczywiste rezultaty, jakie mają miejsce w prawdziwej piłce.
EA dodało też, że FIFA 21 nie będzie mieć mechanizmów takich jak handicap czy momentum, ponieważ żadna poprzednia FIFA nie miała takiego rozwiązania, niezależnie od tego, co myśli społeczność graczy.
Jednocześnie studio poinformowało, że pojawiają się takie sytuacje, kiedy gracz ma wrażenie, że nie kontroluje zachowań zawodników i rozgrywka wydaje się przypadkowa. Ale twórcy FIFA 21 dołożyli wszelkich starań, aby takie coś nie miało miejsca.
Z punktu widzenia projektowania rozgrywki, absolutnie nie ma potrzeby, aby wdrażać systemy, które miałaby sztucznie wpływać na wynik gry — podsumowało EA Sports.