Nowe karty GeForce RTX mają problemy z osiągnięciem 60 klatek w rozdzielczości 4K

Pierwsze testy wydajności najnowszych kart graficznych od NVIDII z rodziny Turinga już za nami. Okazuje się, że nie jest tak dobrze, jak większość z nas się spodziewało. A już na pewno nie za tą cenę.

W sieci od wczoraj mogliśmy znaleźć już pierwsze testy wydajności kart graficznych GeForce RTX 2080 oraz GeForce RTX 2080 Ti. Ta druga z kart (mocniejsza naturalnie) pozwala na wygenerowanie około 95 klatek na sekundę w grze Kingdom Come: Deliverance przy najwyższych ustawieniach graficznych w rozdzielczości Full HD. Jeśli chodzi zaś o Wiedźmina 3, to uzyskamy tu nawet około 110 klatek na sekundę, a gra Mass Effect: Andromeda przy analogicznych ustawieniach wygeneruje nawet do 130 klatek na sekundę. Wygląda na to, że nie ma na co narzekać.

GeForce RTX 2080 Ti: cena i wydajność w grach

Jednak jeśli przypomnimy cenę wspomnianej karty GeForce RTX 2080 Ti (około 6 tys. złotych) oraz przypomnimy, że powyższe gry nie oferują jeszcze grania z technologią ray tracingu ani wykorzystywania algorytmów sztucznej inteligencji, to zaczyna robić się grząsko. Przy grach takich jak Battlefield V czy (zwłaszcza) Metro: Exodus, gdzie RTX będzie wykorzystywany, wydajność kart zmaleje i nie spotkamy się już ze zbliżoną do powyższych wyników liczbą klatek. Istnieje jeszcze jeden bardzo ważny szkopuł: powyższe testy przeprowadzano na rozdzielczości Full HD. Co więc stanie się, jeśli weźmiemy grę z technologią RTX i zechcemy ją dodatkowo uruchomić w rozdzielczości 4K? Według testów zebranych przez DSOgaming… będzie mały klops.

  • Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands na karcie GeForce RTX 2080 Ti, przy rozdzielczości 4K osiąga uśrednioną liczbę 46 fpsów.
Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands
  • Kingdom Come: Deliverance w 4K osiąga uśrednione 53 fpsy.
Kingdom Come: Deliverance
  • Deus Ex: Mankind Divided bez podkręcania GPU w 4K generuje uśrednione 48 klatki.
Deus Ex: Mankind Divided
  • Monster Hunter World w 4K wypadł jeszcze gorzej niż Deus Ex, gdyż wygenerował bez podkręcania GPU uśrednione 43 klatki.
Monster Hunter World

No cóż, każdy z nas powinien sam stwierdzić, czy nowa generacja kart graficznych oferuje nam to, na co czekaliśmy i jak będzie to wszystko wyglądało w rozdzielczości 4K, z wymaksowanymi ustawieniami grafiki i technologią RTX w nadchodzących grach. Nie wdając się w szczegóły i osobiste przemyślenia, przyznać trzeba, że chyba nie tego spodziewała się większość z nas…

Ewelina Stoj

Ewelina Stoj

Bardziej od konkretnych gatunków ceni sobie kiedy gra ma "duszę" i pouczający przekaz. Nieco osamotniona w męskim świecie ruchomych pikseli próbuje udowodnić światu, że gry to także sztuka.