CD Projekt ma na własność słowo Cyberpunk, lecz…

Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) akceptuje wniosek.

Dwa dni temu pisaliśmy o staraniach CD Projekt dotyczących zdobycia wyłączności na słowo Cyberpunk używanego w odpowiednich sytuacjach, przede wszystkim w tytułach gier, seriali czy filmów.

Teraz można już powiedzieć, że CD Projekt dopięło swego, ponieważ wniosek został zaakceptowany. Polska spółka ma prawo do wyłączności na słowo Cyberpunk m.in. w tytułach gier oraz w sieciowych usługach on-line dotyczących gier. Wniosek dotyczy terenu Unii Europejskiej.

Procedurę rejestracji słowa Cyberpunk można uznać za rzecz naturalną z biznesowego punktu widzenia. Spółka stara się, by nikt inny nie posługiwał się takim wyrazem w tytułach gier (może, że za pozwoleniem) i nie odcinał kuponów od marki, którą firma stara się promować. Lecz nie chodzi wyłącznie o tytuły gier. Zarejestrowany znak towarowy dotyczy następującego obszaru:

Oprogramowanie gier; oprogramowanie gier wirtualnych; programy gier komputerowych do pobierania; nagrane oprogramowanie gier komputerowych; gry wideo [gry komputerowe] w formie programów komputerowych zapisanych na nośnikach danych; gry wideo nagrane na dysku [oprogramowanie komputerowe]; platformy oprogramowania komputerowego; programy komputerowe do gier wideo i gier komputerowych; programy gier komputerowych do pobrania za pośrednictwem Internetu [oprogramowanie]; pokrowce na smartfony i tablety; ciekłokrystaliczne folie ochronne do smartfonów; podkładki pod myszy komputerowe; okulary przeciwsłoneczne; słuchawki [zakładane na głowę]; etui na okulary; filmy wideo; filmy kinematograficzne; filmy do pobrania.

Usługi gier online; usługi w zakresie gier świadczone za pośrednictwem sieci komputerowych i światowych sieci komunikacyjnych; udostępnianie gier komputerowych on-line; udostępnianie gier za pośrednictwem systemów komputerowych; usługi gier oferowane w systemie on-line za pośrednictwem sieci komputerowej; udostępnianie gry komputerowej dostępnej w sieci dla użytkowników sieci; gry internetowe [niepobieralne]; informacje dotyczące rozrywki w postaci gier komputerowych udostępniane online z komputerowej bazy danych lub ze światowej sieci komunikacyjnej; udostępnianie w trybie on-line informacji związanych z grami komputerowymi i rozszerzeniami do gier komputerowych; produkcja filmów telewizyjnych i kinowych; seriale telewizyjne; udostępnianie filmów i seriali on-line; organizacja i prowadzenie imprez w celach rozrywkowych; organizowanie i prowadzenie w celach rozrywkowych pokazów, zawodów i ceremonii wręczenia nagród, gier, przedstawień; organizowanie i prowadzenie zawodów dla osób grających w gry wideo i dla osób grających w gry komputerowe; organizowanie zawodów gier komputerowych i wideo online dla grających w gry interaktywne; usługi w zakresie parków tematycznych i parków rozrywki; usługi centrów rozrywki i zabawy; usługi udostępniania interaktywnych miejsc do zabawy; organizowanie wystaw w celach kulturalnych lub edukacyjnych; usługi edukacyjne i szkoleniowe związane z grami komputerowymi i innymi formami rozrywki on-line; publikacje on-line, mianowicie czasopisma on-line zawierające informacje, wiadomości i komentarze w dziedzinie gier komputerowych.

Cyberpunk w rekach CD Projekt.

CD Projekt zapewne pokłada duże nadzieje nie tylko w nadchodzącej grze Cyberpunk 2077, lecz w nowej marce jako całości, stąd zastrzeżenie słowa Cyberpunk w szerszym kontekście rozrywki.

Czy słusznie? Praktyka to nie nowa, a chyba nikt z Was nie chciałby później kupić przypadkiem choćby Cyberpunk 2088, które nie ma nic wspólnego ze studiem CD Projekt RED. Rasowi gracze pewnie nie popełniliby takiego błędu, lecz nie każdy jest świadomym konsumentem wirtualnej rozrywki, a chętnych do zbicia kasy na czyiś barkach nie brakuje…

Warto na koniec wspomnieć, że Sony Music również zastrzegło kilka lat temu słowo Cyberpunk, lecz nie dotyczyło to obszaru gier!

Darek Madejski

Darek Madejski

Wychowany na Amidze i pierwszej odsłonie PlayStation. Do dziś często sięga po hity z lat 90.