Nintendo Switch 2 vs Xbox Series S – która konsola jest mocniejsza?
Nintendo wreszcie odkryło karty. Dzięki szczegółowej analizie Digital Foundry poznaliśmy pełną specyfikację Nintendo Switch 2 – konsoli, która ma zastąpić wysłużonego, ale niezwykle popularnego Switcha z 2017 roku. I choć Nintendo nigdy nie grało w tej samej technologicznej lidze co Sony czy Microsoft, tym razem różnica nie jest już przepaścią, lecz przemyślaną strategią.
Switch 2 czy Xbox Series S? Porównanie konsol
Nasz news o specyfikacji technicznej Nintendo Switch 2 znajdziecie tutaj – to tak na dobry początek.
Switch 2 korzysta z układu Nvidia T239 opartego na nowoczesnej architekturze Ampere, z 8-rdzeniowym CPU ARM Cortex-A78C i GPU z 1536 rdzeniami CUDA. To ogromny przeskok względem starego Switcha, który działał na chipie Tegra X1 z czterema rdzeniami i zaledwie 256 CUDA. Konsola ma obsługiwać 4K w 60 FPS w trybie stacjonarnym i 1440p/120 FPS w trybie przenośnym. Pamięć RAM? Szybka LPDDR5 o przepustowości nawet 102 GB/s. Do tego 256 GB pamięci wewnętrznej UFS, czyli wreszcie coś, co pozwoli na komfortowe instalowanie gier bez ciągłego żonglowania plikami.
Jak to wygląda w porównaniu z Series S? Tu nie ma niespodzianek – mocą Nintendo nie dogoni Xboxa, ale… nie musi. Xbox Series X i S to maszyny stworzone do grania w 4K na dużym ekranie (przynajmniej w teorii). Oferują CPU oparte na architekturze AMD Zen 2, GPU RDNA 2 (nawet 12 teraflopów mocy), pamięć GDDR6 i superwydajne dyski SSD. Ich specyfikacje to potwory, ale też wymagają miejsca, kabli i prądu. Switch 2 ma być mobilny, cichy i dostępny wszędzie — od pociągu po kanapę.
Nintendo nie walczy z Microsoftem na teraflopy. Zamiast tego stawia na wygodę, mobilność i swój legendarny katalog gier. A dzięki tej specyfikacji, będzie też w stanie udźwignąć znacznie więcej produkcji third-party niż jego poprzednik, co może przyciągnąć zupełnie nową grupę graczy.
Nintendo Switch 2 | Xbox Series S | |
CPU Architecture | 8x ARM Cortex A78C | 4x ARM Cortex A57 |
CPU Clocks | 998MHz (docked), 1101MHz (handheld), Max 1.7GHz | 1020 MHz (docked/handheld), Max 1.785GHz |
CPU System Reservation | 2 cores (6 available to developers) | 1 core (3 available to developers) |
GPU Architecture | Ampere | Maxwell |
CUDA Cores | 1536 | 256 |
GPU Clocks | 1007MHz (docked), 561MHz (handheld), Max 1.4GHz | 768MHz (docked), up to 460MHz (handheld), Max 921MHz |
Memory | 128-bit/LPDDR5 | 64-bit/LPDDR4 |
Memory Bandwidth | 102GB/s (docked), 68GB/s (handheld) | 25.6GB/s (docked), 21.3GB/s (handheld) |
Memory System Reservation | 3GB (9GB available for games) | 0.8GB (3.2GB available for games) |
Internal Storage | 256GB UFS | 32GB UFS |
Resolution / FPS | Max 4K / 60FPS (docked) or 1440p / 120FPS (docked & handheld) | Max 1080, 60FPS |
Za purexbox.com
Pogadajmy z kumplami
Jedną z nowości w Switchu 2 ma być funkcja Game Chat — czyli możliwość rozmowy ze znajomymi i jednoczesnego oglądania ich rozgrywki. Brzmi nowocześnie, ale Digital Foundry zauważa, że funkcja mocno obciąża system, co przypomina pechowy „Snap Mode” z czasów Xbox One – funkcję, którą ostatecznie usunięto, bo zjadała za dużo zasobów i psuła płynność działania gier. Czy Nintendo wyciągnie z tego wnioski? Oby, bo jeśli coś ma podkopać świetny start tej konsoli, to właśnie przesadnie ambitne dodatki.
Zobacz też: Polskie gry z lat 90. Kolejna porcja klasyków, które musisz poznać
Na horyzoncie widać jeszcze jedno starcie: nadchodzący handheld Xboxa. I to może być prawdziwy konkurent dla Switcha 2. Nie Series X czy S, a właśnie przenośna konsola z ekosystemem Game Pass. Jeśli Microsoft zrobi to dobrze, przed graczami będzie bardzo trudny wybór — Nintendo z ekskluzywnymi hitami i unikalnym stylem, czy Xbox z całą biblioteką gier w chmurze i mocą PC w kieszeni?
Źródło: purexbox.com