Nintendo Switch 2 vs Xbox Series S – która konsola jest mocniejsza?

Nintendo Switch 2 vs Xbox Series S - która konsola jest mocniejsza?
Newsy Switch-2 Xbox Series

Nintendo wreszcie odkryło karty. Dzięki szczegółowej analizie Digital Foundry poznaliśmy pełną specyfikację Nintendo Switch 2 – konsoli, która ma zastąpić wysłużonego, ale niezwykle popularnego Switcha z 2017 roku. I choć Nintendo nigdy nie grało w tej samej technologicznej lidze co Sony czy Microsoft, tym razem różnica nie jest już przepaścią, lecz przemyślaną strategią.

Switch 2 czy Xbox Series S? Porównanie konsol

Nasz news o specyfikacji technicznej Nintendo Switch 2 znajdziecie tutaj – to tak na dobry początek.

Switch 2 korzysta z układu Nvidia T239 opartego na nowoczesnej architekturze Ampere, z 8-rdzeniowym CPU ARM Cortex-A78C i GPU z 1536 rdzeniami CUDA. To ogromny przeskok względem starego Switcha, który działał na chipie Tegra X1 z czterema rdzeniami i zaledwie 256 CUDA. Konsola ma obsługiwać 4K w 60 FPS w trybie stacjonarnym i 1440p/120 FPS w trybie przenośnym. Pamięć RAM? Szybka LPDDR5 o przepustowości nawet 102 GB/s. Do tego 256 GB pamięci wewnętrznej UFS, czyli wreszcie coś, co pozwoli na komfortowe instalowanie gier bez ciągłego żonglowania plikami.

Jak to wygląda w porównaniu z Series S? Tu nie ma niespodzianek – mocą Nintendo nie dogoni Xboxa, ale… nie musi. Xbox Series X i S to maszyny stworzone do grania w 4K na dużym ekranie (przynajmniej w teorii). Oferują CPU oparte na architekturze AMD Zen 2, GPU RDNA 2 (nawet 12 teraflopów mocy), pamięć GDDR6 i superwydajne dyski SSD. Ich specyfikacje to potwory, ale też wymagają miejsca, kabli i prądu. Switch 2 ma być mobilny, cichy i dostępny wszędzie — od pociągu po kanapę.

Nintendo nie walczy z Microsoftem na teraflopy. Zamiast tego stawia na wygodę, mobilność i swój legendarny katalog gier. A dzięki tej specyfikacji, będzie też w stanie udźwignąć znacznie więcej produkcji third-party niż jego poprzednik, co może przyciągnąć zupełnie nową grupę graczy.

Nintendo Switch 2Xbox Series S
CPU Architecture8x ARM Cortex A78C4x ARM Cortex A57
CPU Clocks998MHz (docked), 1101MHz (handheld), Max 1.7GHz1020 MHz (docked/handheld), Max 1.785GHz
CPU System Reservation2 cores (6 available to developers)1 core (3 available to developers)
GPU ArchitectureAmpereMaxwell
CUDA Cores1536256
GPU Clocks1007MHz (docked), 561MHz (handheld), Max 1.4GHz768MHz (docked), up to 460MHz (handheld), Max 921MHz
Memory128-bit/LPDDR564-bit/LPDDR4
Memory Bandwidth102GB/s (docked), 68GB/s (handheld)25.6GB/s (docked), 21.3GB/s (handheld)
Memory System Reservation3GB (9GB available for games)0.8GB (3.2GB available for games)
Internal Storage256GB UFS32GB UFS
Resolution / FPSMax 4K / 60FPS (docked) or 1440p / 120FPS (docked & handheld)Max 1080, 60FPS

Za purexbox.com

Pogadajmy z kumplami

Jedną z nowości w Switchu 2 ma być funkcja Game Chat — czyli możliwość rozmowy ze znajomymi i jednoczesnego oglądania ich rozgrywki. Brzmi nowocześnie, ale Digital Foundry zauważa, że funkcja mocno obciąża system, co przypomina pechowy „Snap Mode” z czasów Xbox One – funkcję, którą ostatecznie usunięto, bo zjadała za dużo zasobów i psuła płynność działania gier. Czy Nintendo wyciągnie z tego wnioski? Oby, bo jeśli coś ma podkopać świetny start tej konsoli, to właśnie przesadnie ambitne dodatki.

Zobacz też: Polskie gry z lat 90. Kolejna porcja klasyków, które musisz poznać

Na horyzoncie widać jeszcze jedno starcie: nadchodzący handheld Xboxa. I to może być prawdziwy konkurent dla Switcha 2. Nie Series X czy S, a właśnie przenośna konsola z ekosystemem Game Pass. Jeśli Microsoft zrobi to dobrze, przed graczami będzie bardzo trudny wybór — Nintendo z ekskluzywnymi hitami i unikalnym stylem, czy Xbox z całą biblioteką gier w chmurze i mocą PC w kieszeni?

Źródło: purexbox.com

Dawid Szafraniak
O autorze

Dawid Szafraniak

Redaktor
Pierwsze growe szlify zbierał jeszcze w erze PS1, aby później zapoznawać się z kolejnymi wcieleniami japońskiej konsoli, skosztować Xboksa i Switcha. Ostatecznie najbardziej lubi PC, a ostatnio nawet i granie w chmurze. Królują u niego FPS-y, gry akcji nieczęsto górujące nad filmami i tytuły wyścigowe, które podobno #nikogo. Święta Trójca gamingu? Pierwsze Modern Warfare, seria Mass Effect i Uncharted. Bez tego nic nie miałoby sensu. Poza grami lubi planować kolejne podróże i chwytać za aparat fotograficzny podczas meczów piłki nożnej.
Udostępnij:

Podobne artykuły

Zobacz wszystkie