Śmieszne pieniądze? Za tyle Sapkowski sprzedał prawa do Wiedźmina

Śmieszne pieniądze? Za tyle Sapkowski sprzedał prawa do Wiedźmina
Newsy PC PS4 XOne

Dzisiaj może się wydawać, że kwota jest niska, ale…

Co Andrzej Sapkowski myśli o grach stworzonych przez CD Projekt RED? Autor nie raz wypowiadał się na ten temat i delikatnie mówiąc, ma tę całą twórczość REDów w… głębokim poważaniu. Nie od dzisiaj wiadomo, że twórca Wiedźmina nie chciał procentów od sprzedaży gier, w których sukces nie wierzył. Zażyczył sobie zatem określonej kwoty z góry i po latach przyznał, że był głupi, iż to zrobił (poniżej przypominamy całą historię).

Zanim jednak CD Projekt RED zabrało się za tworzenie Wiedźmina, już dużo wcześniej w planach była gra z Białym Wilkiem w roli głównej, za którą miało odpowiadać studio Metropolis Software założone przez Adriana Chmielarza i Grzegorza Miechowskiego w 1992 roku. W 2008 roku firma została wykupiona przez CD Projekt, a rok później zakończyła działalność.

Metropolis Software, przystępując do tworzenia niewydanej gry Wiedźmin, musiało oczywiście nabyć prawa do marki od Andrzeja Sapkowskiego (CD Projekt podpisywał później oddzielną umowę). Ile wówczas zapłacono? Takie fakty właśnie teraz ujrzały światło dzienne.

Marcin Kosman – autor książki Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych – wrzucił interesujący wpis na Facebooka:

Adrian Chmielarz zdradził dzisiaj na #PixelConnect, że za prawa do stworzenia gry na podstawie Wiedźmina Metropolis zapłaciło 15 tysięcy złotych. Sumie towarzyszyło słowo “prawdopodobnie”, więc pewnie mogło być trochę więcej lub trochę mniej, w każdym razie – w tych okolicach. Uściślijmy, że mowa o projekcie, który ostatecznie nigdy nie ujrzał światła dziennego, a rzecz działa się u schyłku lat 90.

Wydaje się, że żadne pieniądze, ale pamiętajmy, że:
– To było ok. 1998 roku, czyli jeszcze przed zakończeniem pięcioksięgu. Wiedźmin wciąż był na etapie zdobywania czytelników i popularności, nie był wielką marką.
– Na oficjalny przekład anglojęzyczny trzeba było jeszcze czekać długo, Wiedźmina znali w Rosji i w Czechach – to nie podnosiło wyceny marki.
– Średnie wynagrodzenie w Polsce wynosiło w 1998 roku wówczas 1240 zł, czyli za prawa do Wiedźmina Metropolis zapłaciło równowartość rocznych zarobków.
– Polska branża gier nie była wówczas w szczytowej formie jakościowej i finansowej. Delikatnie mówiąc.

Chmielarz wspomniał też, że według Grzegorza Miechowskiego, czyli drugiego filaru Metropolis, stawka i tak była za wysoka.

Rozmowa była w kontekście zarzutów Sapka na zeszłorocznym Polconie, jakoby z Metropolis nie zobaczył grosza.

Niemniej życzę pisarzowi, by umowa z Netflixem na serial spełniła wszystkie oczekiwania.

Jak zatem widzicie, prawa do marki Wiedźmin poszły za około 15 tys. złotych, lecz oceniając tę kwotę należy brać pod uwagę okoliczności i czas transakcji. Niewątpliwe jest jedno – gdyby Andrzej Sapkowski nie chciał określonej kwoty z góry, tylko zdecydował się na procenty od sprzedaży, pewnie inaczej patrzyłby dzisiaj na twórczość CD Projekt RED…

Wiedźmin 3 i poprzednie gry sukcesem! Sapkowski w to nie wierzył i nie chciał procentów od sprzedaży

Andrzej Sapkowski to niezaprzeczalny twórca Wiedźmina, którego saga oraz opowieści o Białym Wilku stały się podstawą gier wideo wyprodukowanych przez CD Projekt RED.

Pisarz udzielił niedawno ciekawego wywiadu brytyjskiej redakcji Eurogamera, w którym przyznał, że nie wierzył, iż polskie studio osiągnie tak wielki sukces przy grach Wiedźmin. Wobec tego Sapkowski sprzedał prawa do wykorzystania postaci w grach za określoną kwotę, odrzucając propozycję CD Projekt dotyczącą ewentualnych procentów ze sprzedaży.

Byłem na tyle głupi, że z miejsca sprzedałem prawa. Zaoferowali mi procent od zysków, lecz powiedziałem, że żadnych zysków nie będzie, a pieniądze chcę teraz – wspomina Andrzej Sapkowski.

Obecnie pisarz zapewne pluje sobie w brodę, że zostawił wszystkie zyski ze sprzedaży Wiedźmina 3 i poprzednich części w rękach CD Projektu, lecz jak zaznacza, nie spodziewał się sukcesu wirtualnego Geralta.

Autor książek o Wiedźminie pokusił się przy tym o dobre słowa odnośnie gier zaznaczając że są zrobione bardzo dobrze, a deweloperzy zasługują na wszystkie korzyści, jakie dzięki niej wypracowali.

Miło słyszeć takie słowa po zeszłorocznych, kiedy to Sapkowski stwierdził…

Sapkowski o Wiedźminie 3 i wcześniejszych tytułach: „Gra narobiła mi mnóstwo smrodu i gó**a”

Andrzej Sapkowski jest cenionym na świecie autorem, któremu zawdzięczamy stworzenie Wiedźmina. Polscy deweloperzy mają natomiast – na zasadzie umowy z pisarzem – prawo do wykorzystania postaci w grach wideo, czego przykładem jest wiedźmińska trylogia, z ostatnim Dzikim Gonem na czele.

Osobiście cenię sobie i literaturę, i gry. Geralt to świetny bohater, którego losy poznałem najpierw na papierze, a następnie zupełnie inne przygody śledziłem na ekranie komputera. Stosunki Andrzeja Sapkowskiego z CD Projekt wydają się – delikatnie mówiąc – raczej chłodne, czego dowodem jest ostatnie wystąpienie pisarza podczas Polconu.

Warto obejrzeć i posłuchać, a jeśli interesuje Was jedynie wątek poświęcony grom, powinniście zacząć od 46 minuty, gdzie pada ważne pytanie o kasę. Pisarz twierdzi przede wszystkim, że książkowa saga nie zawdzięcza popularności grze, lecz jest zupełnie na odwrót. Dowiadujemy się również dlaczego – i są to słowa samego autora Wiedźmina – gra narobiła mnóstwo smrodu i gó**a (49 minuta materiału).

Szkoda, że tak świetna marka jak Wiedźmin nie może współistnieć w zgodzie na obu frontach…

Zapis z Polconu udostępnił na YouTube 狼Ōkami-Sama.

Darek Madejski
O autorze

Darek Madejski

Redaktor
Wspomina gaming lat 90. z wielkim sentymentem. Ekspert w dziedzinie retro sprzętu oraz starych konsol. Oprócz duszy kolekcjonera, fan współczesnych gier singleplayer, głównie tych na PlayStation. Specjalista w treściach dotyczących PS Plus oraz promocji. Poza pracą, fan seriali w klimacie postapokaliptycznym, koszenia trawy, rąbania drewna i zajmowania się wszystkim, by tylko nie siedzieć w miejscu.
Advertisement
Udostępnij:

Podobne artykuły

Zobacz wszystkie