Xbox Series X – pełna specyfikacja techniczna oficjalnie!

0 komentarzy

Microsoft podzielił się właśnie kolejnymi detalami dotyczącymi swojego next-gena. Oto specyfikacja techniczna Xbox Series X.

Amerykanie publikują oczekiwane przez milionów graczy informacje. Poniżej znajdziecie specyfikację techniczną nowej konsoli Xbox, której premiera jest planowana na okres świąteczny tego roku.

Dzisiaj gracze domagają się, aby coraz więcej gier działało z prędkością 60 klatek na sekundę (fps) z wysoką dokładnością wizualną i precyzyjnym, responsywnym wejściem. Programiści wymyślili kreatywne rozwiązania, takie jak dynamiczne skalowanie rozdzielczości, w celu utrzymania wysokiej jakości obrazu, bez uszczerbku dla liczby klatek na sekundę, ale często stosuje się coś takiego, aby obejść ograniczenia sprzętu obecnej generacji. To wszystko się zmieni w przypadku Xbox Series X. Nie chodzi tylko o to, by gry wyglądały lepiej. Chodzi również o to, aby grało się lepiej – podkreśla Microsoft.

Xbox Series X – specyfikacja techniczna

CPU 8x Cores @ 3.8 GHz (3.66 GHz w/ SMT) Custom Zen 2 CPU
GPU 12 TFLOPS, 52 CUs @ 1.825 GHz Custom RDNA 2 GPU
Rozmiar matrycy 360.45 mm2
Proces 7nm Enhanced
Pamięć 16 GB GDDR6 w/ 320mb bus
Szerokość pasma pamięci 10GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s
Dysk 1 TB Custom NVME SSD
Przepustowość I/O 2.4 GB/s (Raw), 4.8 GB/s
Opcja rozszerzenia dysku 1 TB Expansion Card
Dyski zewnętrzne USB 3.2 External HDD Support
Napęd 4K UHD Blu-Ray Drive
Docelowa wydajność 4K @ 60 FPS, Up to 120 FPS

Xbox Series X ma zatem zaoferować jakość 60 klatek na sekundę przy rozdzielczości 4K, lecz deweloperzy będą mogli wspiąć się do poziomu 120 fps-ów, lecz zapewne przy niższej rozdziałce.

Xbox Series X

Microsoft tłumaczy, że dla deweloperów „konsola jest placem zabaw technicznych innowacji”. Wynika to w dużej mierze z ogromnej mocy specjalnie zaprojektowanego układu, zawierającego 8-rdzeniowy procesor AMD Zen 2 i kartę graficzną RDNA klasy 2.

Usłyszeliśmy też, że jedną z największych (i najbardziej zauważalnych dla graczy) funkcji Xbox Series X będzie sprzętowa obsługa DirectX Raytracing, który symuluje właściwości światła i dźwięku w czasie rzeczywistym dokładniej niż jakakolwiek wcześniejsza technologia.

Xbox Series X – mniej czekania, więcej grania

Amerykanie podkreślają, że nowy Xbox będzie posiadał na pokładzie dysk SSD NVME o wielkości 1 TB, lecz to nie jedyny atut sprzętu, który ma wpłynąć na „mniej czekania, więcej grania”. Microsoft przedstawia Xbox Velocity Architecture i opisuje to w taki sposób:

Xbox Velocity Architecture zapewnia ścisłą integrację sprzętu i oprogramowania i jest nową, rewolucyjną architekturą zoptymalizowaną pod kątem strumieniowego przesyłania zasobów gry. Odblokuje to nowe możliwości, których nigdy wcześniej nie widziano w rozwoju konsol, umożliwiając natychmiastowy dostęp do 100 GB zasobów gry. Wszystkie elementy architektury Xbox Velocity Architecture łączą się, tworząc skuteczny multiplikator pamięci fizycznej, który jest dosłownie „game changerem”.

Podczas gdy procesor będzie mózgiem Xbox Series X, a GPU sercem konsoli, architektura Xbox Velocity jest określana jako dusza. – To jedna z najbardziej innowacyjnych części naszej nowej konsoli. Chodzi o zrewolucjonizowanie sposobu, w jaki gry mogą tworzyć znacznie większe, bardziej przekonujące światy.

Tytuły takie jak Final Fantasy XV, Assassin’s Creed Odyssey i Red Dead Redemption 2 na nowo zdefiniowały oczekiwania dotyczące dynamicznego świata w grach, a Xbox Velocity ma pozwolić na kolejne przełomy w tej materii.

Xbox Series X

Darek Madejski

Wychowany na Amidze i pierwszej odsłonie PlayStation. Do dziś często sięga po hity z lat 90.
Rejestracja konta

Dołącz do grona użytkowników Planety Gracza

Chcesz brać udział w konkursach, wygrywać nagrody i wiedzieć o najnowszych premierach jako pierwszy? Zarejestruj się i dołącz do naszej społecznośći.
Rejestrując się, akceptujesz regulamin naszego serwisu

Masz już konto? Zaloguj się