Project Scorpio – specyfikacja techniczna ujawniona. Oto nowy Xbox

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, dziś za pośrednictwem serwisu Eurogamer dowiedzieliśmy się wielu interesujących informacji na temat nowej konsoli Microsoftu.

Zespół Digital Foundry serwisu Eurogamer podaje, że Project Scorpio korzysta najprawdopodobniej z dobrze znanych rdzeni Jaguar, a nie Ryzen, jak to wcześniej zakładano. Dzięki temu demo technologiczne bazujące na grze Forza, osiąga 60 klatek na sekundę w natywnym 4K. Co ciekawe, sprzęt jest na tyle wydajny, że jego GPU obciążone jest przy tym tylko w 66,19 procentach.

Sprzęt ma też 12 GB pamięci z czego 8 GB jest dostępne dla producentów gier, reszta dla systemu. Microsoft zdecydował się na zwiększenie pamięci dla systemu, bowiem ten w porównaniu do Xboksa One, generowany jest w natywnym 4K. Dzięki szybszemu dyskowi o pojemności 1 TB, czasy ładowania skróciły się o połowę. Również o taką samą wartość zmniejszono komunikację gry z układem graficznym i procesorem, co także daje większą wydajność.

Co ważne, konsola ma dodatkowe tryby działania dla wyświetlaczy 4K, więc jeśli gra zaoferuje 4K przy 30 klatkach lub 60 klatkach, takie same opcje płynności będą na wyświetlaczach FullHD.

Sporo daje też nowy układ chłodzenia z radiatorem z komorą parową wspierany przez wentylator. W środku znajdziemy też wewnętrzny zasilacz uniwersalny PSU 245 W. Porty pozostają niezmienione w porównaniu z Xboksem One S.

Niestety z prezentacji nie dowiedzieliśmy się, jakie dokładnie gry trafią na Project Scorpio oraz jak wygląda sprzęt. To wszystko Microsoft ujawni dopiero w trakcie tegorocznych targów E3 w Los Angeles, które będą miały miejsce w połowie czerwca tego roku.

Dane techniczne i specyfikacja Scorpio

Digital Foundry opublikowało dane techniczne nowej konsoli Scorpio. Jak nietrudno się domyślić, sprzęt jest znacznie mocniejszy od Xboksa One oraz PlayStation 4 Pro. Pytanie tylko, jak ta moc zostanie przełożona na finalną jakość gier?

Project Scorpio Xbox One PS4 Pro
CPU 8 rdzeni typu x86 2.3GHz 8 rdzeni Jaguar 1.75GHz 8 rdzeni Jaguar 2.1GHz
GPU 40 jednostek 1172MHz 12 GCN jednostek 853MHz (Xbox One S: 914MHz) 36 GCN jednostek 911MHz
Pamięć 12GB GDDR5 8GB DDR3/32MB ESRAM 8GB GDDR5
Przepustowość pamięci 326GB/s DDR3: 68GB/s, ESRAM maksymalnie 204GB/s (Xbox One S: 219GB/s) 218GB/s
Dysk twardy 1TB 2.5-cali 500GB/1TB/2TB 2.5-cali 1TB 2.5-cali
Napęd optyczny 4K UHD Blu-ray Blu-ray (Xbox One S: 4K UHD) Blu-ray

Gry Scorpio

Co do samych gier, lista nie została ujawniona, ale za to wiemy, że mocną stroną sprzętu będzie kompatybilność wsteczna zarówno z Xboksem One jak i Xboksem 360. Na Project Scorpio nie powinno być problemów z uruchomieniem starszych tytułów (chociaż Digital Foundry zaznacz, że mogą być pewne wyjątki). Gry na najnowszym sprzęcie od Microsoftu będą miały wyższą płynność, wyższą rozdzielczość (dynamiczne skalowanie), lepsze filtrowanie tekstur nawet 16x AF oraz szybsze ładowanie, co udało się osiągnąć przez zastosowanie wydajniejszego procesora i dysku.

Project Scorpio – Red Dead Redemption 2, Forza 7 oraz Battlefront 2 będą działać w 4K

Z kolei serwis Windows Central donosił kilka dni temu, że jest w posiadaniu listy gier (niepełnej), które mają być dostępne na Project Scorpio w rozdzielczości 4K. Portal zaznacza, że na podstawie swoich źródeł jest w stanie potwierdzić autentyczność spisu, który pochodzi z materiałów marketingowych nowej konsoli.

Jako jeden z głównych tytułów na Project Scorpio, Microsoft ma zaprezentować Forza Motorsport 7. Wyścigi mają działać w pełnej rozdzielczości 4K i prezentować się naprawdę olśniewająco. Dalej wspomniano o takich grach w 4K, jak Crackdown 3 oraz State of Decay 2.

Na liście znalazły się również tak oczywiste gry, jak nowe odsłony Call of Duty, FIFA oraz Madden. Obok nich pojawiły się Battlefront 2 oraz Red Dead Redemption 2, które – jak czytamy na Windows Central – również pojawią się najpewniej na Project Scorpio w rozdzielczości 4K.

Portal wspomina też, że wszystkie gry z Xbox One, w których rozdzielczość jest skalowana z 900p do 1080p, na Project Scorpio mają być skalowane do 4K.

Gry na Project Scorpio „to wyraźna różnica w porównaniu do PS4 Pro”

Szef marki Xbox, Phil Spencer, podczas niedawnej rozmowy z serwisem IGN odnosił się nie tylko do ceny Project Scorpio (Xbox Scropio). – Sądzę, że Project Scorpio musi wykazać się jako potężny sprzęt dzięki dużej bibliotece zawartości. Dla ludzi, którzy myślą, że istnieje jakiś ogromny niezapowiedziany tytuł AAA siedzący w mojej tylnej kieszeni powiem tyle, że będę na E3, gdzie wszystko może się zdarzyć – mówi Spencer i dodaje, że kilka pierwszych gier musi pokazać prawdziwą moc konsoli w celu pozyskania nowych graczy.

Jestem bardzo pewny jakości gier na premierę, które już widziałem. Kiedy ludzie zobaczą Scorpio, będą chcieli zobaczyć wyraźne różnice pomiędzy grami na ten sprzęt a tytułami, w jakie grają w tej chwili na dowolnej innej konsoli. Wiem, że przygotowane tytuły to pokażą – zapewnia szef marki Xbox dając do zrozumienia, że sprzęt Microsoftu to nowa jakość w porównaniu do PS4 Pro.

Spencer zaznacza również, że premiera Project Scorpio będzie nieco inna niż wcześniejszych sprzętów, a to przez to, by posiadacze Xbox One i Xbox One S nie poczuli się pozostawieni bez wsparcia.

Uważam, że będzie to trochę inna premiera niż tradycyjnie, gdzie trzeba dać klientowi powiedzmy pięć gier pierwszego dnia. Nasz zespół nie chce tego robić, ponieważ Scorpio będzie częścią rodziny tego samego systemu, w którym każdą grę uruchomimy na Xbox One, Xbox One S oraz Xbox Scorpio i oczywiście na Windows 10 – podkreśla szef marki Xbox.

Robert Ocetkiewicz

Robert Ocetkiewicz

Fan wszelkiego rodzaju FPS-ów oraz wyścigów. Nie stroni również od gier sportowych i dobrych bijatyk w stylu Tekkena.