Diablo 4 – twórcy o przedmiotach, podziemiach, źródłach potęgi i systemie awansu postaci

Blizzard, podczas prac nad Diablo 4, bierze sobie do serca opinie graczy. Wiele będzie zależało od tego, czego sobie zażyczymy i wiele kwestii jest jeszcze otwartych.

Społeczność graczy to niezwykle wartościowe źródło inspiracji niezbędnej podczas tworzenia gry – przyznaje David Kim, główny projektant systemów w Diablo 4. W najnowszym wpisie na blogu Blizzarda deweloper zaznacza, że Diablo 4 nadal jest w stadium zaawansowanego rozwoju, tłumacząc najważniejsze kwestie/wątpliwości, które trapią graczy odnośnie nadchodzącej części serii.

Diablo 4 i system generowania przedmiotów

David Kim informuje, że zespół pracujący nad Diablo 4 wciąż analizuje nasze opinie dotyczące systemu generowania przedmiotów, a także omawia różne rozwiązania zapewniające jak najwięcej głębi oraz złożoności bazowym (i rzadkim) przedmiotom. Szukamy sposobów zwiększenia różnorodności afiksów tak, by pozostawały interesujące, rewolucjonizowały wasz styl gry, ale jednocześnie zapewniały swobodę w wyborze sprzętu – aby gracze nie czuli się zmuszeni do poszukiwania gotowych konfiguracji w internecie.

Więcej informacji na temat systemu generowania przedmiotów mamy poznać już wkrótce.

Tryb wyboru w Diablo 4

Projektant systemów odniósł się również do interfejsu, który został pokazany w demie na BlizzConie. Jak zaznacza, oglądając przeróżne gameplay’e z pokazu mogliśmy dojść do błędnych wniosków, że w Diablo 4 zdolności będą blokowane w określonych miejscach. Jednak – tak jak wiele rzeczy w demie, interfejs użytkownika nie został jeszcze w pełni ukończony. Planujemy zapewnić swobodne przypisywanie i wybieranie zdolności – ich wybór i rozlokowanie będą całkowicie otwarte dla wszystkich graczy – podkreśla David Kim.

Przedmioty starożytne w Diablo 4

Po pierwszych pokazach Diablo 4 gracze stwierdzili, że rola starożytnych przedmiotów nie jest obecnie wystarczająco jasna. Deweloper całkowicie zgadza się ze społecznością i podkreśla, że nasze uwagi zmusiły go do przemyślenia pierwotnych planów.

Awans postaci w Diablo 4 – ograniczony czy nieograniczony?

Póki co, nawet Blizzard nie zna odpowiedzi na te pytanie i mówi wprost – jeszcze nie zdecydowaliśmy. Rozważane są plusy i minusy obu rozwiązań:

Istnieją uzasadnione obawy, że system nieskończony prędzej czy później przyćmi inne źródła potęgi. Jednakże zarówno w ograniczonym i nieograniczonym systemie awansu możemy kontrolować ilość mocy, którą zapewnia.

Przykład: załóżmy, że chodzi nam o tysiące godzin gry… te tysiące godzin gry możemy powiązać z ograniczonym systemem, który daje 1 000 000 razy więcej mocy niż nieograniczony system, w którym w ogóle nie będzie możliwe osiągnięcie takiego poziomu potęgi.

Zwiększanie mocy nie musi być także liniowe – może zwalniać wraz z postępami gracza. Uważamy, że najważniejsze jest to, która wersja bardziej odpowiada graczom. Możemy wypróbować różne metody, by znaleźć najlepsze rozwiązanie.

Nie bez powodu łączy się różne systemy awansowania bohaterów z limitem poziomów. Limit poziomów może zapewnić graczom poczucie spełnienia. Ale za to graczom, którzy chcą bardziej wgłębić się w grę, nieograniczony system awansowania zapewni satysfakcję z kończenia wyjątkowo trudnych wyzwań i wspinania się po rankingu. Możemy także dodatkowo urozmaicić ten system, jako że na tym etapie gracze będą lepiej znali mechanikę gry. Naszym celem jest stworzenie systemu umożliwiającego dokonanie jasnych wyborów w zależności od preferowanego stylu gry.

Źródła potęgi w Diablo 4

Po uwagach społeczności, trwa obecnie dalsze skalowanie różnic między mocą zapewnianą przez różne jej źródła w dowolnym momencie. David Kim pragnie wyjaśnić teraz, że w Diablo 4 moc nie wywodzi się głównie z przedmiotów: Chcemy zapewnić wam zróżnicowane źródła mocy: postacie będą stawały się coraz potężniejsze wraz z awansowaniem, zdolności mają rangi które także zwiększają moc, a talenty poza wzmacnianiem wpływają na styl gry – w podobny sposób, jak robią to przedmioty.

Warto także pamiętać o tym, że legendarne moce stanowią tylko część mocy przedmiotu, nie wpływają na pozostałe afiksy. Przykładowo, 2-3 zwyczajne afiksy zapewniają obecnie podobny poziom mocy jak ta, którą posiada większość legendarnych przedmiotów.

Podziemia to nie Szczeliny

Na koniec poruszono kwestię ewoluujących podziemi oraz tego, czym różnią się one od Szczelin: W ewoluujących podziemiach będziecie stawiać czoła coraz trudniejszym wyzwaniom, rosnącym dzięki afiksom podziemi. Większość podziemi będzie częścią świata gry, dzięki czemu gracze zawczasu będą mogli domyślić się rodzajów potworów, wydarzeń i stylu podziemi. Dzięki tej wiedzy jak i wyświetleniu afiksów podziemi na kluczu, gracze będą mogli ustalić strategię zanim jeszcze wejdą do środka. Na tym właśnie polega największa różnica w stosunku do Szczelin z Diablo III: ewoluujące podziemia zapewniają elementy strategiczne i umożliwiają ułożenie planu jeszcze przed rozpoczęciem ich.

Darek Madejski

Darek Madejski

Wychowany na Amidze i pierwszej odsłonie PlayStation. Do dziś często sięga po hity z lat 90.