Premiera GTA V na PC. TOP 5 rzeczy, które musisz wiedzieć

Premiera GTA V na PC. TOP 5 rzeczy, które musisz wiedzieć
PC Polecamy! Premiery gier Przed premierą
GTA-VDługo czekaliśmy na pecetowe wydanie tytułu, lecz w zamian dostaniemy coś ekstra i nie chodzi jedynie o lepszą grafikę.
Posiadacze PS3 oraz X360 poznali już każdy zaułek w Los Santos. Dostali grę najwcześniej, ponad półtora roku temu. Właściciele konsol nowej generacji (PS4/Xbox One) grają natomiast od listopada zeszłego roku i w porównaniu do pierwowzoru otrzymali naprawdę wypasioną wersję, zawierającą m.in. tryb FPP. O tym, czym tak naprawdę różni się GTA V w wydaniu na last-geny i obecne konsole, pisaliśmy już w obszernym tekście, który możecie przypomnieć sobie tutaj. To wszystko trafi również do wersji PC, więc żeby się nie powtarzać, skupimy się na nowościach i ciekawostkach, które odróżniają pecetową wersję od wydania na PS4 i Xboksa One. Przypominamy, że tytuł zawita na komputerach 14 kwietnia. Rockstar miał sporo czasu, by dopieścić produkcję, a same blaszaki oferują spore możliwości. Jak to wykorzystano?

Tylko tutaj świat kręci się w 60 fps-ach

Podczas gdy wersja gry na konsole nowej generacji śmiga w 30 klatkach na sekundę, wydanie GTA V na PC możemy odpalić w 60 fps-ach. Oczywiście, jeśli pozwolą na to podzespoły naszego blaszaka. Teoretycznie, rekomendowana konfiguracja sprzętowa powinna pozwolić nam na taką płynność przy rozdzielczości 1080p. Minimalne wymagania sprzętowe GTA V:
  • System operacyjny: Windows Vista SP2, 7 SP1, 8, 8.1 (64-bitowy)
  • Procesor: Intel Core 2 Quad CPU Q6600 @ 2,40 GHz (4 rdzenie) / AMD Phenom 9850 Quad-Core Processor (4 rdzenie) @ 2,5 GHz
  • Pamięć: 4 GB RAM
  • Karta graficzna: NVIDIA 9800 GT 1 GB / AMD HD 4870 1GB (DX 10, 10.1, 11)
  • Dysk twardy: 65 GB wolnego miejsca
Rekomendowane wymagania sprzętowe GTA V:
  • System operacyjny: Windows Vista SP2, 7 SP1, 8, 8.1 (64-bitowy)
  • Procesor: Intel Core i5 3470 @ 3,2 GHz (4 rdzenie) / AMD X8 FX-8350 @ 4 GHz (8 rdzeni)
  • Pamięć: 8 GB RAM
  • Karta graficzna: Nvidia GTX 660 2 GB / AMD HD7870 2 GB
  • Dysk twardy: 65 GB wolnego miejsca
To jednak nie wszystko. Deweloper zapewnił pecetowcom wsparcie dla rozdzielczości 4K. Prezes Rockstar Toronto zdradził ostatnio, że do uruchomienia GTA V w 4K i płynności 30 fps-ów potrzebna będzie karta graficzna AMD HD 7870 lub Nvidia GTX 760 z 2GB VRAM. Jeśli będziemy chcieli natomiast 4K i 60 klatek na sekundę, potrzebne będą przynajmniej dwie karty graficzne połączone ze sobą w standardzie SLI lub Crossfire.

Trailer GTA V na PC

Wersja GTA V na PC przewyższy ponadto konsolowego odpowiednika większą odległością rysowania obiektów. Oczywiście na największe fajerwerki mogą sobie pozwolić posiadacze naprawdę mocnych sprzętów. Rockstar pomyślał jednak o wszystkich i wpakował do gry tyle suwaczków i ustawień grafiki, że po odpowiednim dostosowaniu nawet słabsze blaszaki pociągną tytuł bez większych zgrzytów. Co będziemy mogli zmieniać? Ustawienia graficzne GTA V na PC:
  • Suwak pamięci karty graficznej (pokazuje, ile pamięci jest wykorzystywane);
  • Opcja ignorowania limitów ustawień (automatycznie wykrywa optymalne ustawienia dla systemu, lecz możemy je podkręcić);
  • Opcje dotyczące rodzaju ekranu, częstotliwości odświeżania oraz formatu obrazu;
  • Opcja zmiany rozdzielczości;
  • Wersja DirectX;
  • Wybór monitora;
  • Opcja aktywnej pauzy przy minimalizacji gry;
  • Anti-aliasing (wsparcie FXAA, MSAA lub Nvidia TXAA);
  • Suwak, którym dostosujemy zasięgu widzenia oraz zagęszczenie ludności;
  • Jakość tekstur: od normalnej do bardzo wysokiej;
  • Jakość shadera: od normalnej do bardzo wysokiej;
  • Jakość cieni: od normalnej do bardzo wysokiej;
  • Jakość odbić: od normalnej do bardzo wysokiej;
  • Refleksy MSAA;
  • Jakość wody: od normalnej do bardzo wysokiej;
  • Jakość cząsteczek: od normalnej do bardzo wysokiej;
  • Jakość trawy: od normalnej do bardzo wysokiej;
  • Opcje wygładzania cieni (softer, softest, AMD CHS, Nvidia PCSS);
  • Opcje Post FX: do ultra;
  • Suwak motion-blur;
  • Efekt głębi (on/off);
  • Filtrowanie anizotropowe: do x16;
  • Opcja cieniowania powierzchniowego;
  • Opcja teselacji;
Ustawienia zaawansowane:
  • Długie cienie (on/off);
  • Cienie w wyższej rozdzielczości (on/off);
  • Wyższe detale otoczenia podczas lotu (on/off);
  • Suwaki zasięgu skalowania oraz cieni;
  • Benchmark (testowanie wydajności).
Dajcie przy okazji znać, czy Wasze komputery podołają GTA V w wysokich ustawieniach (czyli konfiguracja rekomendowana).

Wszystko dostajemy na starcie!

Kupując GTA V na PC od razu możemy odpalić sieciowy tryb GTA Online oraz wziąć udział w napadach, które wprowadzono na konsolach osobnym DLC. Rockstar zapewnia, że posiadacze blaszaków dostaną wszystkie dostępne już rozszerzenia, a jeśli graliście wcześniej w GTA Online na konsolach, bez problemu przeniesiecie swoją postać do komputerowej wersji gry.

Zwiastun GTA Online na PC

Nakręć własny film na ulicach Los Santos

Wystarczy włączyć YouTube i wpisać GTA V, by przekonać się, jak popularne są filmiki związane z tą grą. Mniejsza o ich jakość, chodzi o ilość. Gracze po prostu uwielbiają wrzucać do sieci swoje zapisy rozgrywki z komentarzami. Twórcy dostrzegają ten trend i dlatego wraz z tytułem pecetowcy otrzymają Rockstar Editor. To proste narzędzie pozwalające nagrać gameplay, edytować go, a następnie szybko wrzucić na YouTube lub Social Club bez używania jakichkolwiek innych programików. Wszystko umożliwi wspomniany edytor. Jeszcze ciekawiej zapowiada się Director Mode, czyli opcja pozwalająca wyreżyserować własny filmik na ulicach Los Santos. Najpierw zaplanujemy scenariusz, następnie poustawiamy kamery i odegramy wymyślone scenki, wcielając się w dowolne postacie ze świata gry. Nie będzie również problemów z wykorzystaniem w roli aktorów zwierząt. Ustawimy również porę dnia, a nawet pogodę. Stworzone dzieło poddamy obróbce, korzystając z przeróżnych filtrów. Możliwe będzie również dodanie ścieżki dźwiękowej, zmontowanej nawet z kilku utworów zaczerpniętych z gry. Zapewne po premierze GTA V na PC w sieci zobaczymy sporo takich filmików. Rockstar będzie organizował na Social Club specjalne konkursy, które wyłonią najlepsze z nich. Macie już jakiś pomysł na własny scenariusz?

Screeny z GTA V na PC

[gallery columns="5" ids="22026,22025,22019,22021,22022,22017,22016,22015,22012,22014,22010,22009,22008,21378,21375,21377,21374,21371,21372,21366,21369,21365,19804,19806,19794"]

Jeszcze więcej muzyki i własna stacja radiowa

Już GTA V w wersji na konsole nowej generacji otrzymało ponad sto nowych utworów, które trafiły do rozgłośni radiowych Los Santos. Wszystkie usłyszymy również w wersji gry na blaszakach, a dodatkowo ustawimy fale na nową rozgłośnię The Lab. To całkiem nowa stacja z 14 kawałkami, którą poprowadzą The Alchemist oraz Oh No. Usłyszymy w niej takich wykonawców jak: Earl Sweatshirt, Little Dragon, Phantogram, Freddie Gibbs, Popcaan, Killer Mike, Tunde Adebimpe oraz Samuel T. Herring (Future Islands). Posłuchajcie kawałków, które na pewno pojawią się na falach nowej stacji The Lab.
 
Dostaniemy również możliwość utworzenia własnej stacji, w której usłyszymy wybrane z dysku twardego MP3. Wystarczy wrzucić ulubione utwory do odpowiedniego folderu, a następnie podczas gry poszukać stacji Self Radio.

Raj dla moderów, ale pod kontrolą

Seria Grand Theft Auto to idealna scena dla moderów, którzy swoimi pomysłami ubarwiają rozgrywkę, poprawiają błędy po producentach czy upiększają otaczający nas wirtualny świat. Zapewne w GTA V zobaczymy sporo ciekawych modyfikacji, lecz Rockstar zaznacza, że będzie miał na wszystko baczenie. - Od kiedy GTA Online posiada tak ogromną i tętniącą życiem społeczność, naszym głównym celem jest upewnienie się, że nic nie umniejsza doświadczenia płynącego z zabawy lub nie ma negatywnego wpływu na ogólną społeczność graczy - tłumaczy John Macpherson z Rockstar w wywiadzie dla serwisu Gamespot. Właśnie stabilność GTA Online może być powodem, przez który w dniu premiery pecetowego GTA V nie dostaniemy żadnych narzędzi do tworzenia własnych modyfikacji. Faktu, że mody i tak sie pojawią, nic jednak nie zmieni. Piszcie, na jakie modyfikacje najbardziej czekacie!
Darek Madejski
O autorze

Darek Madejski

Redaktor
Wspomina gaming lat 90. z wielkim sentymentem. Ekspert w dziedzinie retro sprzętu oraz starych konsol. Oprócz duszy kolekcjonera, fan współczesnych gier singleplayer, głównie tych na PlayStation. Specjalista w treściach dotyczących PS Plus oraz promocji. Poza pracą, fan seriali w klimacie postapokaliptycznym, koszenia trawy, rąbania drewna i zajmowania się wszystkim, by tylko nie siedzieć w miejscu.
Advertisement
Udostępnij:

Podobne artykuły

Zobacz wszystkie